8 632 läst · 22 svar
9k läst
22 svar
Bredspackling inför målning - hur perfekt måste det vara egentligen?
Jag kanske inte tillför något nytt, men man kan ju sk. Spackla o putsa ihjäl sig. Beroende på vad det är för rum så får man bedömma vad som är rimligt. Ett tomt rum ser du precis allt , men sen efter möblering, ev tavlor, lampor etc som tillsammans kastar skuggor och liknande försvinner det mesta. Man kan naturligtvis ha otur att en tom väggyta har en synlig mindre lyckad spackelavsnitt. Bedöm var du tror saker och ting ska placeras och slappna av lite. Som andra skriver målad vägg visar allt som inte är 100% men du kan aldrig få det som en slät glasskiva bara att acceptera. Jag själv flyttade in i ett hus där vi pga av tidsbrist målade att par rum där gammal tapet satt. Den var inte vacker en hel del hack, repmärke och även en del avrivna bitar. Spacklade det värsta, men såg innan målning att det enda jag åstadkommit var att jämna ut ytan. Tapeten hade lätt struktur och spakel blir ju slätt. Men jag målade ändå och tyckte att det fick bli ny tapt längre fram när tid fanns. Efter rummet möbleras och lite tavlor kommit upp såg det till min förvåning bra ut. Kunde visserligen inte belysa väggen med handhållen lampa, men det gör man inte normalt sett inte. Nu var detta sovrum där belysningen är mer dämpad bruksytor som tex vardagsrum blir kanske mer känsligt om där är stora tomma ytor.M Morwen skrev:Vi har tagit ner all tapet i ett av våra sovrum och jag har bredspacklat väggarna. Nu har jag aldrig gjort detta tidigare så frågan är: hur perfekt behöver spacklingen vara? I naturligt släpljus så ser väggarna nu, mer eller mindre, helt släta ut. Om jag sveper handen över väggen så känns det också slätt. Det finns några ställen jag behöver slipa till för att få det riktigt bra.
Men. Om jag ställer arbetslampan så nära väggen jag kan - ja då ser jag ju att det finns potential att bättre på lite här och där.
När ska jag vara nöjd egentligen? Ska det vara pulverlackering-slätt eller kan jag vara nöjd om det ser bra ut i normalt ljus? Jag kommer ju inte stå med arbetslampan mot väggen i framtiden, tänker jag. Vi ska måla väggarna nu och utifrån vad jag läst så kan detta framhäva eventuellt fel. Men hur mycket då egentligen? Jag hittar inte heller någon riktigt bra film eller något bildspel där man kan se vilken nivå som är "good enough".
Tacksam för input på ämnet!
Första rummet jag någonsin renoverade gav jag mig fan på att allt skulle vara slätt och fint. Körde med en 2m skrapa för att få bort alla större ojämnheter. Gick åt 40L spackel på ett 15kvm rum och tog en jävla tid. Senaste rummet jag fixade var ett garage med grov struktur och rätt ojämna väggar. Spacklade en gång vertikalt och en gång horisontalt med en 50cm skrapa och det blev riktigt bra. Gick väl åt 5-10L för 30kvm.
Är ngn vägg utsatt för direkt soljus från sidan (som släpljus) under någon årstid är det extremet noga med spackling och målning. Annars är det väl bara om man placerar stark belysning så att man får släpljuseffekt. Ett tips kan vara att rolla med roller som ger lite struktur. Ju slätare färdigmålad yta dessto tydligare syns skavanker.J Joxalatorn skrev:Första rummet jag någonsin renoverade gav jag mig fan på att allt skulle vara slätt och fint. Körde med en 2m skrapa för att få bort alla större ojämnheter. Gick åt 40L spackel på ett 15kvm rum och tog en jävla tid. Senaste rummet jag fixade var ett garage med grov struktur och rätt ojämna väggar. Spacklade en gång vertikalt och en gång horisontalt med en 50cm skrapa och det blev riktigt bra. Gick väl åt 5-10L för 30kvm.
Om det känns bra så grunda väggarna. Sen skrapspacklar du där det inte ser bra ut. (Det kommer alltid fram något)M Morwen skrev:Vi har tagit ner all tapet i ett av våra sovrum och jag har bredspacklat väggarna. Nu har jag aldrig gjort detta tidigare så frågan är: hur perfekt behöver spacklingen vara? I naturligt släpljus så ser väggarna nu, mer eller mindre, helt släta ut. Om jag sveper handen över väggen så känns det också slätt. Det finns några ställen jag behöver slipa till för att få det riktigt bra.
Men. Om jag ställer arbetslampan så nära väggen jag kan - ja då ser jag ju att det finns potential att bättre på lite här och där.
När ska jag vara nöjd egentligen? Ska det vara pulverlackering-slätt eller kan jag vara nöjd om det ser bra ut i normalt ljus? Jag kommer ju inte stå med arbetslampan mot väggen i framtiden, tänker jag. Vi ska måla väggarna nu och utifrån vad jag läst så kan detta framhäva eventuellt fel. Men hur mycket då egentligen? Jag hittar inte heller någon riktigt bra film eller något bildspel där man kan se vilken nivå som är "good enough".
Tacksam för input på ämnet!
Sen bättrar du på fläckarna och målar väggen igen.
Det vanligaste felet amatörer gör är att lägga på för lite färg. Då blir väggen flammig oavsett hur bra du spacklat och slipat.
Mitt generella tips efter att ha testat mig fram mer eller mindre framgångsrikt under flera år är att lägga på första lagret rikligt men inte så petnoga. Slipa av tills utan är slät med brett handtag eller maskin men ta bara ner toppar och ryggar. Sedan bredspackla igen men noga och utan att lägga på någon tjocklek. Detta fyller svackorna. När lager två slipas blir det i regel mycket bra.
Det beror också en del på hur matt färg du använder. Jag håller på med en hall i ett hus från 20-talet som varit 3 rum och väggarna utgörs av puts, gipsskivor, gipsbruk och spacklad tapet. Penselmålade med ljusgul färg, Byggmax supermatt, och man kan knappt se ojämnheterna, bara dom rena missarna, typ ett hål med för lite spackel. Däremot får man vara beredd på att sån färg är svår att torka av.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förarbete på gipsskiva med gammal tapet inför målning
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur smalna av längs långkant innerdörr inför målning? Ej hvvla!
Fönster & Dörrar -
Hur demontera dropplister inför målning?
Fönster & Dörrar -
Borsta rent staket inför målning
Färg, Måla & Tapetsera -
Underarbete inför bredspackling/målning
Färg, Måla & Tapetsera
Populärt i forumet
-
Eternitplattor målade i fel färg - vad göra?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur snyggar jag till dessa golvlister?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ljusare ek - hårdvaxolja?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur kan jag fixa mitt tak?
Färg, Måla & Tapetsera