28 762 läst · 222 svar
29k läst
222 svar
Bredband ...konstigt dyrt
Som innan. Du har inte TelenorMathiasS skrev:Ok, då förstår jag att du inte har en aning om vad du pratar om.
30Mbps räcker säkert för dig men den moderna uppkopplade familjen kommer ingenstans med det.
Här hemma går det cirka 940/940 via kabelansluten dator och 150-250Mbps via wifi.
30Mpbs räcker ingenstans, 100Mbps är märkbart långsammare men 1000/1000 är fortfarande mer än vad som behövs. Just nu verkar vi behöva 250-500Mbps för att inte ha en flaskhals nedströms och cirka 250 upp.
Det blir lite fånigt när du som inte har koll själv ska förklara för andra hur det egentligen fungerar.
Det har jag inte, men resultatet skulle vara detsamma om jag hade det.R Rutger hauer skrev:
Vill du ha hjälp att få lite bättre fart är det bättre om du börjar ställa frågor istället för att berätta för folk som redan vet hur det fungerar, hur det fungerar.
Älskar att läsa dessa trådar! Jag har tidigare arbetat på ett stort företag som ansvarade över kopparanslutningar och vet därför vad den kostnaden var för villor. Om ni tycker 20 000kr är dyrt för fiber så skulle ni bli chockade över vad kopparanslutningen kostade för några år sedan.
Idag arbetar jag på det bolag som just nu ansluter flest villor på landsbygden och har inblick i hur man räknar ut anslutningskostnad per hushåll, vilka risker bolaget tar, hur mycket vi lånar av banker och till vilken ränta för att finansiera utbyggnaden. Vill ni ha en lektion så säg till. Annars fortsätt med ert gissande! Det ger bra läsning
Idag arbetar jag på det bolag som just nu ansluter flest villor på landsbygden och har inblick i hur man räknar ut anslutningskostnad per hushåll, vilka risker bolaget tar, hur mycket vi lånar av banker och till vilken ränta för att finansiera utbyggnaden. Vill ni ha en lektion så säg till. Annars fortsätt med ert gissande! Det ger bra läsning
Aha, du har bytt från Televerket till Zitius, men är inte båda dessa Telia idag, för du har väl inte Regina som chef.T Tjalle85 skrev:Älskar att läsa dessa trådar! Jag har tidigare arbetat på ett stort företag som ansvarade över kopparanslutningar och vet därför vad den kostnaden var för villor. Om ni tycker 20 000kr är dyrt för fiber så skulle ni bli chockade över vad kopparanslutningen kostade för några år sedan.
Och inte att glömma hur ägarna vill att bolaget ska drivas gällande lönsamhet, investering, operativ kostnad, tillväxt, etc. Det är övergripande för alla kalkyler man gjort men idag njuter av lite mera frihet.
Redigerat:
Och vad fick du ned eller upp? Lite kod i ett mätverktyg.
Varför ska vi gräva ned fiber upp till riksgränsen när det är billigare med master som ger samma sak. Nä jag måste ha en sladd in i huset 5g får man cancer av.
Det säger pc Pär. PC baklänges snarare.
Varför ska vi gräva ned fiber upp till riksgränsen när det är billigare med master som ger samma sak. Nä jag måste ha en sladd in i huset 5g får man cancer av.
Det säger pc Pär. PC baklänges snarare.
Det står ju där, 209 ner och 283 upp.R Rutger hauer skrev:
Det är inte billigare med master och de ger inte samma sak. Övrigt du skriver är trams.
Go for it - jag vill gärna ha en uppdaterad bild, det är några år sedan jag hade insyn nu.T Tjalle85 skrev:Älskar att läsa dessa trådar! Jag har tidigare arbetat på ett stort företag som ansvarade över kopparanslutningar och vet därför vad den kostnaden var för villor. Om ni tycker 20 000kr är dyrt för fiber så skulle ni bli chockade över vad kopparanslutningen kostade för några år sedan.
Har aldrig laddat ned något i den hastigheten eller upp. Men tydligen utanför da matrix. Men jag är tydligen för dum i huvudet för att göra så.
Och sosseriets miljarder har ju verkligen gett resultat då det är lika billigt. 2g, 3,g 4,g har kostat mycket mer. Ingen kabel inte bra .
Rosengrens kabel ska vi ha.
Och sosseriets miljarder har ju verkligen gett resultat då det är lika billigt. 2g, 3,g 4,g har kostat mycket mer. Ingen kabel inte bra .
Rosengrens kabel ska vi ha.
Fel. Televerket/ skanova lade ut jobbet på entreprenörer. Så för att avslöja ett bolag, så var jag på Eltel . Jasså du känner ReginaA AndersS skrev:
Ja självklart. Det får man absolut inte glömma.
Det folk verkar glömma här dock. Är hur lång tid det tog att bygga ut kopparnätet. Hur dyrt det var samt att Televerket hade monopol. Man glömmer fort och det är lätt att klaga på all ny teknik.
Redigerat: