R
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, då förstår jag att du inte har en aning om vad du pratar om.

30Mbps räcker säkert för dig men den moderna uppkopplade familjen kommer ingenstans med det.

Här hemma går det cirka 940/940 via kabelansluten dator och 150-250Mbps via wifi.

30Mpbs räcker ingenstans, 100Mbps är märkbart långsammare men 1000/1000 är fortfarande mer än vad som behövs. Just nu verkar vi behöva 250-500Mbps för att inte ha en flaskhals nedströms och cirka 250 upp.

Det blir lite fånigt när du som inte har koll själv ska förklara för andra hur det egentligen fungerar.
Som innan. Du har inte Telenor

R Rutger hauer skrev:
Som innan. Du har bevisligen inte Telenor.
Det har jag inte, men resultatet skulle vara detsamma om jag hade det.

Vill du ha hjälp att få lite bättre fart är det bättre om du börjar ställa frågor istället för att berätta för folk som redan vet hur det fungerar, hur det fungerar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
optimum
Betalar för 250/100 och får av fantastiska IP-Only
Jo de bjuder på lite extra nu i pandemin men tidigare legat på ca 300/100

Skärmdump av hastighetstest som visar 450.8 Mbps nedladdning och 107.6 Mbps uppladdning med IP-Only-logotypen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
optimum optimum skrev:
Betalar för 250/100 och får av fantastiska IP-Only
Jo de bjuder på lite extra nu i pandemin men tidigare legat på ca 300/100

[bild]
Knappast trådlöst

optimum
R Rutger hauer skrev:
Knappast trådlöst
Nej fiber givetvis. :love:

• Älska
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vill du ha hjälp att få lite bättre fart är det bättre om du börjar ställa frågor istället för att berätta för folk som redan vet hur det fungerar, hur det fungerar.
Äh, han trollar bara med dig:cool:

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Äh, han trollar bara med dig:cool:
ett troll vet egentligen bättre men vill ställa till problem. Rutger vill ställa till problem, men han vet inte bättre.

• Gilla
  • Haha
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
R Rutger hauer skrev:
Knappast trådlöst
Trådlöst

Skärmavbild av en hastighetstestresultat med 209,10 Mbps nerladdning och 283,43 Mbps uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Älskar att läsa dessa trådar! Jag har tidigare arbetat på ett stort företag som ansvarade över kopparanslutningar och vet därför vad den kostnaden var för villor. Om ni tycker 20 000kr är dyrt för fiber så skulle ni bli chockade över vad kopparanslutningen kostade för några år sedan.
Idag arbetar jag på det bolag som just nu ansluter flest villor på landsbygden och har inblick i hur man räknar ut anslutningskostnad per hushåll, vilka risker bolaget tar, hur mycket vi lånar av banker och till vilken ränta för att finansiera utbyggnaden. Vill ni ha en lektion så säg till. Annars fortsätt med ert gissande! Det ger bra läsning :crysmile:

• Gilla
jorblad och 3 till
  • Laddar…
T Tjalle85 skrev:
Älskar att läsa dessa trådar! Jag har tidigare arbetat på ett stort företag som ansvarade över kopparanslutningar och vet därför vad den kostnaden var för villor. Om ni tycker 20 000kr är dyrt för fiber så skulle ni bli chockade över vad kopparanslutningen kostade för några år sedan.
Idag arbetar jag på det bolag som just nu ansluter flest villor på landsbygden och har inblick i hur man räknar ut anslutningskostnad per hushåll, vilka risker bolaget tar, hur mycket vi lånar av banker och till vilken ränta för att finansiera utbyggnaden. Vill ni ha en lektion så säg till. Annars fortsätt med ert gissande! Det ger bra läsning :crysmile:
Aha, du har bytt från Televerket till Zitius, men är inte båda dessa Telia idag, för du har väl inte Regina som chef. ;)
Och inte att glömma hur ägarna vill att bolaget ska drivas gällande lönsamhet, investering, operativ kostnad, tillväxt, etc. Det är övergripande för alla kalkyler man gjort men idag njuter av lite mera frihet.

Redigerat:
R
Och vad fick du ned eller upp? Lite kod i ett mätverktyg.
Varför ska vi gräva ned fiber upp till riksgränsen när det är billigare med master som ger samma sak. Nä jag måste ha en sladd in i huset 5g får man cancer av.
Det säger pc Pär. PC baklänges snarare.

R Rutger hauer skrev:
Och vad fick du ned eller upp? Lite kod i ett mätverktyg.
Varför ska vi gräva ned fiber upp till riksgränsen när det är billigare med master som ger samma sak. Nä jag måste ha en sladd in i huset 5g får man cancer av.
Det säger pc Pär. PC baklänges snarare.
Det står ju där, 209 ner och 283 upp.

Det är inte billigare med master och de ger inte samma sak. Övrigt du skriver är trams.

T Tjalle85 skrev:
Go for it - jag vill gärna ha en uppdaterad bild, det är några år sedan jag hade insyn nu.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R
Har aldrig laddat ned något i den hastigheten eller upp. Men tydligen utanför da matrix. Men jag är tydligen för dum i huvudet för att göra så.
Och sosseriets miljarder har ju verkligen gett resultat då det är lika billigt. 2g, 3,g 4,g har kostat mycket mer. Ingen kabel inte bra .
Rosengrens kabel ska vi ha.

A AndersS skrev:
Aha, du har bytt från Televerket till Zitius, men är inte båda dessa Telia idag ;)
Och inte att glömma hur ägarna vill att bolaget ska drivas gällande lönsamhet, investering, operativ kostnad, tillväxt, etc. Det är övergripande för alla kalkyler man gjort men idag njuter av lite mera frihet.
:rofl: Fel. Televerket/ skanova lade ut jobbet på entreprenörer. Så för att avslöja ett bolag, så var jag på Eltel :). Jasså du känner Regina :giggle:

Ja självklart. Det får man absolut inte glömma.
Det folk verkar glömma här dock. Är hur lång tid det tog att bygga ut kopparnätet. Hur dyrt det var samt att Televerket hade monopol. Man glömmer fort och det är lätt att klaga på all ny teknik. :)

Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.