28 966 läst · 222 svar
29k läst
222 svar
Bredband ...konstigt dyrt
Som tur är finns ju viss konkurrens från luftburna alternativ och sen är det ju även konkurrens i städerna mellan olika nät vilket gynnar alla anslutna kunder, problem kan ju uppstå om ett lokalt nät bara har kunder i obygden då finns förstås risken att det blir en extra nätavgift.[/QUOTE]I islander skrev:[QUOTE="JohanLun, post: 4043875, member: 151909"Det jag kan vända mig mot är att nätet inte ägs och regleras på nåt rimligt sätt, varför det som jag förstår SKULLE kunna ske så att när alla nät är nedgrävda och bolagen inte längre kan expandera med nya användare kvarstår att höja priset. Eftersom man då är "fast" i ett nät så kan man höja rätt rejält innan kunden klipper linan, gräver in en ny fiber eller går över till mobilt.
Tycker också att fibernäten borde ägas av staten. Snart blir det väl som med elnätet, det ägs av utländska bolag som på alla sätt försöker höja den fasta avgiften som man inte kan komma ifrån.
Här kan det skilja flera 1000kr per i nätavgifter för elnätet beroende på var i samhället man bor. En del ägas av Vattenfall och andra delen av det kommunala elbolaget.
Jag gissar att vi inte fått någon nätutbyggnad, av ekonomiska skäl, om staten skulle vara ägare. Investeringarna är för stora. Dessutom når man ju rätt långt med konkurrenssituationen när man tillåter operatörsbyten.P Parkeringsvakten skrev:
Nej tack, ge mig ett enda exempel på staten som bra ägare, det blir alltid dyrt och dåligt precis som i iallafall när det inte finns en bra ägare i toppen (gäller även stora bolag som ofta har för många ägare), till skillnad från elnätet är ju fiber inget monopol du kan fortfarande bygga nya fibernät även om det förstås närmar sig "naturligt" monopol då kostnaden är hög att bygga helt nytt.P Parkeringsvakten skrev:Tycker också att fibernäten borde ägas av staten. Snart blir det väl som med elnätet, det ägs av utländska bolag som på alla sätt försöker höja den fasta avgiften som man inte kan komma ifrån.
Här kan det skilja flera 1000kr per i nätavgifter för elnätet beroende på var i samhället man bor. En del ägas av Vattenfall och andra delen av det kommunala elbolaget.
Är det ett fritidshus och beräknas fortsätta anvädas som sådant under överskådlig tid är väl en fiberanslutning rätt onödigt. Betala 3600 per år för ett abonnemang som används några veckor per år är ju orimligt. Kör på med trådlöst och kanske hoppas på 5g så småningomP Per.berge00 skrev:
Järnvägen var rätt vettig förr. Det är den inte längre.I islander skrev:Nej tack, ge mig ett enda exempel på staten som bra ägare, det blir alltid dyrt och dåligt precis som i iallafall när det inte finns en bra ägare i toppen (gäller även stora bolag som ofta har för många ägare), till skillnad från elnätet är ju fiber inget monopol du kan fortfarande bygga nya fibernät även om det förstås närmar sig "naturligt" monopol då kostnaden är hög att bygga helt nytt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 649 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 649 inlägg
Mitt nuvarande 4G klarar det utan problem. När 5G kommer blir det ännu bättre.Scouten skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 649 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 649 inlägg
Men om 4G faktiskt räcker då vilket det gör med råge i mitt fall? Streamar så mycket jag vill i högsta kvalitet. Behöver aldrig vara orolig att datamängden inte skall räcka till. Aldrig och då menar jag aldrig något buffrande och ETT avbrott på snart fyra år. Jag är helnöjd med mitt abonnemang hos Telia.P Parkeringsvakten skrev:
Statligt vet jag inte men vårt kommunala elbolag är ju i alla fall betydligt billigare när det gäller den fasta avgiften.I islander skrev:Nej tack, ge mig ett enda exempel på staten som bra ägare, det blir alltid dyrt och dåligt precis som i iallafall när det inte finns en bra ägare i toppen (gäller även stora bolag som ofta har för många ägare), till skillnad från elnätet är ju fiber inget monopol du kan fortfarande bygga nya fibernät även om det förstås närmar sig "naturligt" monopol då kostnaden är hög att bygga helt nytt.
Är lite rädd att fibernätet säljs och avgiften höjs med 200%.
Tror inte nån FÅR riktantenn direkt, jag FICK ett erbjudande från Telia om 4G med riktantenn (10/10 Mbit/s) istället för fiber i stugan. Kostade bara 8000kr i installation och sen 400/månad, som hittat!VidarH skrev:
Fast många kör ju gröna vågen, skulle jag inte ha barnen att ta hänsyn till hade jag gärna bott några veckor i mina föräldrars fritidshus nu när man ändå jobbar hemifrån. Om det funnits fiber. Två som deltar i teamsmöten konstant, plus ska accessa stora filer. De som dessutom tex jobbar med cad och liknande. Då blir det nog segt på mobil. Dessutom har täckning varit lite tveksam när man körde via mobilen, först med ett fast mobil router med hyfsat optimal placering blev det drägligt.H hol031170920 skrev:
Många operatörer har abonnemang som går att pausa vad jag hört, så man kan nog ha internet sommarmånaderna och om man är där någon månad på vintern, och paus annars.
Har man ett torp utan vatten och el kanske inte det är lika sannolikt att man skulle jobba på distans där...
Medlem
· Sverige
· 5 379 inlägg
Är väl bara att konstatera att olika personer/hushåll har olika behov.
Vi såg en betydande förbättring när vi uppgraderade från 250/250 mbps till 500/500. Vi arbetar mycket hemifrån via Teams, Zoom och mycket tunga datatransporter parallellt, dessutom inte sällan en eller ett par extra släktingar med liknande behov i våran kåk.
Utmärkt wifi på merparten av boytan och även på altanen utanför och i garaget gör allt otroligt smidigt och enkelt, med möjlighet till fast anslutning via nätverksuttag och ytterligare litet mer kräm om det mot förmodan skulle behövas. Speedtest-resultatet är typiskt för bottenväningen med routern på våningen ovanför, via iPad i detta fall. Något lägre i källaren och litet högre på övervåningen. Allt via en enda wifi-router, TP-link AC2300 och någon extra gigabitswitch för.det trådade stjärnnätet till uttagen (som används sparsamt idag).
Vi såg en betydande förbättring när vi uppgraderade från 250/250 mbps till 500/500. Vi arbetar mycket hemifrån via Teams, Zoom och mycket tunga datatransporter parallellt, dessutom inte sällan en eller ett par extra släktingar med liknande behov i våran kåk.
Utmärkt wifi på merparten av boytan och även på altanen utanför och i garaget gör allt otroligt smidigt och enkelt, med möjlighet till fast anslutning via nätverksuttag och ytterligare litet mer kräm om det mot förmodan skulle behövas. Speedtest-resultatet är typiskt för bottenväningen med routern på våningen ovanför, via iPad i detta fall. Något lägre i källaren och litet högre på övervåningen. Allt via en enda wifi-router, TP-link AC2300 och någon extra gigabitswitch för.det trådade stjärnnätet till uttagen (som används sparsamt idag).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som att för 20" så borde de kunnat strunta i dina grannar och dragit bara hem till dig... men 20' däremot, det är ju inte speciellt dyrt. Trist att det inte blev något trots allt.A AndersS skrev: