Det är ju dessutom så att om mobilt bredband fungerar så har ju uppdraget från staten att leverera bredband till folket uppfyllts.
Det är väl till och med så att folk har fått en riktantenn och 4G-modem när anslutning via fiber varit olönsamt?

Prissättning för efteranslutning behöver inte vara helt kostnadsbaserad, utan man kan prissäta utifrån x-antal antaganden. Exempelvis om vi vill expandera och öka vår marknadsandel måste vi hitta ett erbjudande som lockar kunder till anslutning genom lägre engångskostnad för anslutning kanske genom att halvera priset (täcker inte kostnaden för att ansluta), kunden får låsa ett abonnemang under x-tid, sedan kalkylerar t.ex. företaget med att 80% av kunderna inte byter operatör efter avtalstiden löpt ut (fanns ett inlägg tidigare som beskrev precis det), etc. Och med flera kunder kunna dra nytta av det när det gäller fasta kostnader.

Är det en bra affär, tja det vet vi inte utan enbart företagsledning/styrelse mål med företaget. Vill man visa på lönsamhet (nja kanske inte på kort sikt), vill man visa på tillväxt och ökad omsättning (kanske det och det går fort). Vad är viktigt för ägarna, utdelning eller att företagets aktiekurs ökar, så vilken rad i årsbokslutet vill ägarna läsa på? Dålig lönsamhet idag pga att kanske köpa en större kundstock, men visar på tillväxt och kanske framtida lönsamhet? Idag fokuseras mycket på aktiekursen.

Så i år kanske en operatör erbjuder efteranslutning för 10" men nästa år kostar det dubbla, vem vet men priserna är inte alltid kostnadsbaserade som många tycka uppfatta det som.:cool:

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
vänta till 7g.
Eftersom teleportering och tankeläsning kommer i 6g tycker jag det är ok att stanna där. 7g behövs inte.

Beam me up.

• Gilla
  • Haha
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom teleportering och tankeläsning kommer i 6g tycker jag det är ok att stanna där. 7g behövs inte.

Beam me up.
Får man backa till 14.4 med Rosengrens Internetpaket? När jag var liten spelade jag sänka skepp med 300/75 på terminal mot pdp11 på farsans jobb, avis på de med vic20. Världen går för snabbt, coola ned.

• Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Räcker det inte med fax?

Brevduva borde vara nog för de allra flesta.

Rörpost i villaområden vore det bästa.
Eller flaskpost längst diket ner till närmaste brunn för vidare färd till mottagaren.

Här i området har de haft trätrottoarer och LUX belysning från början. Ånglok in till Stockholm. Restiden har sen 1905 gått ned med 3 minuter. Turtätheten är högre. Tror det först kom 110V, sen 220. Vatten hade de från början tror jag. Kommunalt avlopp kom nog rätt sent. Jag tror inte det är sista förändringen som sker, fiber alltså. Det kommer fortsätta grävas och förnyas. Bara räkna med att det för varje generation som bor här kommer ske någon förändring på infrastrukturen, om det så är vatten, skit, elektroner eller fotoner som åker i ledningen.

J JohanLun skrev:
Får man backa till 14.4 med Rosengrens Internetpaket? När jag var liten spelade jag sänka skepp med 300/75 på terminal mot pdp11 på farsans jobb, avis på de med vic20. Världen går för snabbt, coola ned.
När jag var med på att inviga bredband på en dator/spelhall på söder i Stockholm med uppkopplade spel 97-98 så blev de oslagbara ;) Jo, jag vet OT utifrån prisfrågan.

Och åter igen, frågan om att idag ansluta sig är ointressant rent generellt. Titta på statistiken från PTS så har väl idag 70% fiberanslutning, så de som återstår kan idag inte beställa fiberanslutning eller så är de nya trådarna här i forumet utifrån att man inte ser behovet.
Känner man inte behovet utifrån kostnad skapar man en tråd utifrån att finna likasinnade.:cool:

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Stapeldiagram som visar tillgången till fiber i tätbebyggda och glesbebyggda områden 2018 och 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Brevduva borde vara nog för de allra flesta.
Flyger de över fel gräns blir de avlivade.. :oops:

(Såg minsann nyheterna häromdagen, de vill tydligen inte ha mer sjukdomar i omlopp..)

Säkrare med fiber ;)

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
R
Jag har Telenor fiber 100/100 på pappret i sthlm. Men det går inte 100/100. Det är inte fiberkabeln som bestämmer hastigheten. Kom upp i 30 på landet med 4g samma jag får trådlöst i sthlm. Men vill man ha kabel kan man lägga den själv , jag lägger en varje morgon. Billigare än tok projekt från sossarna och Bondeförbundet.

R Rutger hauer skrev:
Jag har Telenor fiber 100/100 på pappret i sthlm. Men det går inte 100/100. Det är inte fiberkabeln som bestämmer hastigheten. Kom upp i 30 på landet med 4g samma jag får trådlöst i sthlm. Men vill man ha kabel kan man lägga den själv , jag lägger en varje morgon. Billigare än tok projekt från sossarna och Bondeförbundet.
Felanmäl då?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Rutger hauer skrev:
Jag har Telenor fiber 100/100 på pappret i sthlm. Men det går inte 100/100. Det är inte fiberkabeln som bestämmer hastigheten. Kom upp i 30 på landet med 4g samma jag får trådlöst i sthlm. Men vill man ha kab
Tolkar det som att du mäter över wifi i Sthlm och får ut 30.
Mät med kabelansluten dator istället.
Får du inte ut 100/100 då, eller i det häradet iallafall, så felanmäl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.