A
Snigla Snigla skrev:
Oh.. hm ska fråga henne vad de sagt om hennes lösning (några år sedan de drog fiber där, så jag kommer inte ihåg.. det är ju bara en anknytningspunkt.. så de slipper gräva upp backen utanför igen om nästa husägare vill ha fiber). Har för mig att det var ganska billigt med själva anslutningspunkten.. sedan kommer nog priset för anslutning ändras prismässigt med tiden (man vet ju ej hur marknaden ser ut om 10 år)..

Härhemma ökade priset 5000 kr ungefär om vi ville koppla på oss senare.. gentemot att välja att ansluta oss när de hade sin ”drive”.. gällde båda bolagen vi tecknade upp oss på :cool:

(jodå, vi höll på att få två.. haha)
Aha. Kan de vara en sådan som går hela vägen fram till husväggen? Svärfar gjorde en sådan på förra huset men ansåg att de inte behövde det då de hade riktigt bra deal fortfarande mobilt, plus att de flyttade.

Här ligger det ju stabilt sen första gången och sista gången jag tittade. Kan väl hoppas de kör en "drive" när sonen är gammal nog att spela spel som kräver nät eller något =)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
För vår del som anslöt i efterhand så fick de gräva upp 1-2kvm asfalt. Gräva 5-10 meter in till huset (De grävde stor del förhand) Sedan ska det dras in i huset och bli snyggt gjort. Där ingår utrustningen. Så det är rätt mycket du får för dina 24kkr.

Sedan har jag aldrig hört om att man skulle få fibrer grattis

Rkarlsson skrev:
Aha. Kan de vara en sådan som går hela vägen fram till husväggen? Svärfar gjorde en sådan på förra huset men ansåg att de inte behövde det då de hade riktigt bra deal fortfarande mobilt, plus att de flyttade.

Här ligger det ju stabilt sen första gången och sista gången jag tittade. Kan väl hoppas de kör en "drive" när sonen är gammal nog att spela spel som kräver nät eller något =)
De grävde inget på tomten, de bara drog upp ett rör på hennes sida om staketet. Så den som vill ha in det i huset kommer att få gräva sig igenom hela baksidan (30 m gräsmatta kanske) och borra sig in i huset.

Hon ansåg att det räckte mobilt. Bröderna hade flyttat hemifrån med sina datorer och hon själv betalar bara räkningar och kollar facebook :cool:

G Galten skrev:
Det är exakt samma som i mitt område i Malmö. Lite surt att vi som anslöt oss först fick stå för en större del av kostnaden för fibern i gatan
Fast det är inte helt säkert att nu gick stå för större delen av fibern i gatan. Det är skillnad på pris och kostnad. Det har även skiljt sig åt hur de gräver på tomterna med maskiner eller för hand. Och som sagt fick jag binda mig ett åt och fem åt senare är jag fortfarande kvar.

A
P Per.berge00 skrev:
Hur i hela fridens namn kan en bredbandsanslutnin från gatan till mitt hus kosta 24 tusen? Det är 5 meter
Näää fortsätter med mobilt bredband.
Förstår inte, då det ett tag påstods att ”alla” skall FÅ bredband.
Någon annan som undrar?
Trodde du de skulle va gratis.

Kanske va gratis att anlägga i gatan vad vet jag

Sen även om du har 10 meter till fiberledningen så innebär det inte att du har 10 m till närmaste nod. Alla som är med får ju dela solidariskt på kostnaderna. Det är ju ändå i nio fall av tio billigare än att ansluta sig efteråt. Vet ett specialfall där all kapacitet hade blivit använd i den närmaste noden. Många som valde att ansluta sig efteråt. De skulle ha över 90 k för att koppla in fiber för att de var tvungna att blåsa fram och gräva från nästa nod. Den familjen har än idag ingen fiber och taskigt mobilt internet. Huset skuggas av berg.

R
P Per.berge00 skrev:
Förstår inte, då det ett tag påstods att ”alla” skall FÅ bredband.
Vem har påstått det?

R
Varför ska man lägga pengar på fiber. Nu kommer 5g. Om politiker brydde sig om landsbygden skulle dom subventionera master. Men dom är alltid neoner bakom. Varför lägga miljarder när det räcker med miljoner. Men vi vet ju vilken kassa ko elnätet är för staten dvs där dom blåser oss väljare. Ett onödigt fibernät blir nästa. Betala håll käften och var nöjd.

R Rutger hauer skrev:
Varför ska man lägga pengar på fiber. Nu kommer 5g. Om politiker brydde sig om landsbygden skulle dom subventionera master. Men dom är alltid neoner bakom. Varför lägga miljarder när det räcker med miljoner. Men vi vet ju vilken kassa ko elnätet är för staten dvs där dom blåser oss väljare. Ett onödigt fibernät blir nästa. Betala håll käften och var nöjd.
vi är ju bara i januari, men grattis till årets okunnigaste inlägg.

• Gilla
mejeriet och 16 till
  • Laddar…
Ohhh, nu börjar den diskussionen också. Spännande...

• Haha
  • Gilla
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ju inte som att den har ett antal egna trådar precis...

Obs, ironi.

richardtenggren
useless useless skrev:
Fredagstråden kanske?
(Annars är detta en stark kandidat, lite tidigt för att LO-folket ska ha börjat smutta på alkoholen kanske.)

Så fram med popcornen gott folk, nu bär det av!

Jag tyckte kanske att det var tredje meningen och framåt som kvalificerade inlägget.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
R Rutger hauer skrev:
Vänta lite, efter det kommer 6g, så det är lika bra att vänta på det och inte bygga några 5g master. Eller... vänta till 7g.

...eller, då är barnen utflygna och jag på hemmet... barnen fick spela fia när kompisarna spelade fortnite - men det är nog iofs ingen nackdel... Men... Jag är glad jag har fiber så jag kan jobba hemma problemfritt. Frun hade initialt pga säkerhet ingen wifi eller kamera i datorn (och underdimensionerat VPN dessutom tror jag iofs) men de fick kasta in handduken och OKa att köra via fiber och inte via jobbmobilen - det var för instabilt. Men då har ju hon iofs iPhone dessutom, som jag inte befattar mig med... :D

• Haha
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Jag själv skulle nedvärdera huset med minst 100 000 vid ev avsaknad av fiber.
Och jag skulle nedvärdera ett hus som saknar grundläggande teknisk infrastruktur med precis den kostnad som uppkommer för att förse huset med grundläggande teknisk infrastruktur. :D

• Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.