36 013 läst · 54 svar
36k läst
54 svar
Bränsleförbrukning för olika typer av fordon
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Ja, försök att köra 45 knop med en deplacements båt. Det är väl möjligen någon militär variant som klarar det. Men faktum kvarstår. Trots planingen så förbrukas minst 1l per distansC cpalm skrev:
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
När jag växte upp hade vi en 9m segelbåt, ca 3ton. 40L dieseltank. Den räckte ofta hela sommaren (vi seglade ju en del förstås). Men det gick aldrig fortare än 7 knop vid motorgång.P Per i Hamrånge skrev:
Själv har jag ägt 3 olika daycrusers (6-7 meter, 1,5 - 2 ton). Blandat bensin och diesel. Alltid minst 1L per distans. Ibland 1,5L. Hade vi bara kört omkring i 7 knop så hade kanske förbrukningen varit likvärdig med segelbåten. Men vill man plana (vilket är hela poängen med en sådan båt, typ 20-25 knop), ja då tankar man varje gång båten körs. Inte engång per sommar . Brukar gå på 3.000 varje gång. Det är ju extra dyrt i sjömackarna också
Absolut sämst är väl en planade båt som körs strax under plan-fart.C cpalm skrev:
- 62-fots salongsbåt med flybridge. Vikt 30 ton. Dubbla 1050 hk Caterpillar. Toppfart 33 knop. Bränsleförbrukning 385 liter/timme eller 12 liter/ sjömil.
- En av de vanligaste båtarna i våra farleder, en sju meter lång daycruiser med en effektiv diesel på 190 hästkrafter. Vikt knappt ett och ett halvt ton. Den toppar 35 knop och går relativt snålt, 1,1 liter/sjömil.
- Albin 25 är en populär akterruffare på sju meter – en flytande sommarstuga på drygt 1,5 ton. Dieseln är 36 hästar klen och ger blott sju knop på topp. Men den är snål, 0.3 liter/sjömil.
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Vet inte om du kommer med någon form av invändning? Själv klart är sämsta möjliga fart för en planande båt strax under planfart typ 16-18 knop. Men det är det ju ingen som gör vad jag vet. Så ett ganska ointressant särfall.D Dilato skrev:Absolut sämst är väl en planade båt som körs strax under plan-fart.
[länk]
- 62-fots salongsbåt med flybridge. Vikt 30 ton. Dubbla 1050 hk Caterpillar. Toppfart 33 knop. Bränsleförbrukning 385 liter/timme eller 12 liter/ sjömil.
- En av de vanligaste båtarna i våra farleder, en sju meter lång daycruiser med en effektiv diesel på 190 hästkrafter. Vikt knappt ett och ett halvt ton. Den toppar 35 knop och går relativt snålt, 1,1 liter/sjömil.
- Albin 25 är en populär akterruffare på sju meter – en flytande sommarstuga på drygt 1,5 ton. Dieseln är 36 hästar klen och ger blott sju knop på topp. Men den är snål, 0.3 liter/sjömil.
Det är vanligare än man kan tro. I fartbegränsade områden är det tyvärr vanligt.P Per i Hamrånge skrev:
https://www.maringuiden.se/forum/topic/89780-svallet-från-helvetet/
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Ducati St2 944cc Motorcykel; Drog 0,4l/milen orginal men ligger nog runt 0,5-0,6l per mil med chip och lite öppnare andningsvägar.
Moped Crescent Compact; ca. 0,15l/mil
Moped Crescent Compact; ca. 0,15l/mil
[/QUOTE]Patrik440 skrev:Dags för ett trådlyft tycker jag.
7,2 liters förgasarV8 med trestegsautomat utan lockup å grejer..
Tjänstevikt 2160kg.
1,7-1,8 liter per mil i snitt på en säsong med 800 mil.
1,33 per mil har det körts på en tur till Stockholm med bilen fylld med div. övernattningsprylar å bra att ha, grejer(den helgen ville bilen ha 180 liter på 120 mil, helt överkomligt).
[video]
[video]
/ P
Fasen va gött att se 440,n Patrik. 1,33 låter helt suveränt . Original förgasare eller bytt ?
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 284 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 284 inlägg
Det var med en original Carter AFB.galento skrev:
Den drar vad den vill ha men kollar förbrukningen då å då.
T o R till Wheels and Wings i Varberg för en massa år sedan så drog det runt 1,45 på närmare 45 mils resa men då rulla det på rätt bra på E6an nedanför Göteborg.
Numera sitter det aluminiumtopplock, alu.insug, headers, lite vassare kam på och en "Carter kopia", Edelbrock 750.
Har en ny Edelbrock AVS2 800cfm liggande som jag tänkte prova i sommar.
AVS2 finfördelar bränslet bättre än vanliga förgasare så det skall bli intressant å se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/ Patrik
Farsan hade en Polar 20 snipa med VP MD2.
Den hade inte ens bränslemätare, utan tidigare ägare skickade med en graderad pinne som man stoppade ner i tanken för att kolla.
Vad den drog vet vi inte, men 50 liters tanken räckte utan problem en säsong.
Min Ryds 500HT 60 hk Yamaha 2T drar 0,7 vid 22 knop (max 31knop)
Den hade inte ens bränslemätare, utan tidigare ägare skickade med en graderad pinne som man stoppade ner i tanken för att kolla.
Vad den drog vet vi inte, men 50 liters tanken räckte utan problem en säsong.
Min Ryds 500HT 60 hk Yamaha 2T drar 0,7 vid 22 knop (max 31knop)
Mäter sällan nån förbrukning jag heller Har en Edelbrock 1406 på pickupenPatrik440 skrev:Det var med en original Carter AFB.
Den drar vad den vill ha men kollar förbrukningen då å då.
T o R till Wheels and Wings i Varberg för en massa år sedan så drog det runt 1,45 på närmare 45 mils resa men då rulla det på rätt bra på E6an nedanför Göteborg.
Numera sitter det aluminiumtopplock, alu.insug, headers, lite vassare kam på och en "Carter kopia", Edelbrock 750.
Har en ny Edelbrock AVS2 800cfm liggande som jag tänkte prova i sommar.
AVS2 finfördelar bränslet bättre än vanliga förgasare så det skall bli intressant å se.
[bild]
/ Patrik
( 305 ) och den har funkat klockrent i snart 10 år nu På 425,orna sitter det Rochester
4GC och 2GC eller de kallas väl 4Jet och 2Jet också. Men har sneglat lite på insprut
också eller Edelbrock 750.
Håller på och rotar lite med 4Jeten , är inte riktigt nöjd med motorgången än. Men båda
Rochesterna är fabriksrenoverade från Autoline. Funkar din 727,a bra ? en bekants låda
funkar bara på backen sådet kan vara dags för en renovering ( samma årsmodell som din ).
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 284 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 284 inlägg
Ok, ja det kanske blir insprutning I framtiden.galento skrev:Mäter sällan nån förbrukning jag heller Har en Edelbrock 1406 på pickupen
( 305 ) och den har funkat klockrent i snart 10 år nu På 425,orna sitter det Rochester
4GC och 2GC eller de kallas väl 4Jet och 2Jet också. Men har sneglat lite på insprut
också eller Edelbrock 750.
Håller på och rotar lite med 4Jeten , är inte riktigt nöjd med motorgången än. Men båda
Rochesterna är fabriksrenoverade från Autoline. Funkar din 727,a bra ? en bekants låda
funkar bara på backen sådet kan vara dags för en renovering ( samma årsmodell som din ).
Jo min 727 har jag inte haft några bekymmer med.
/Patrik
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 284 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 284 inlägg