36 458 läst · 54 svar
36k läst
54 svar
Bränsleförbrukning för olika typer av fordon
Intressant graf, om man vrider till den lite så säger den ju att bränsleförbrukningen tycks vara i stort linjär gentemot payloaden.
Jag som min enfald trodde att man skulle kunna få ner förbrukningen med större båtar..
Jag som min enfald trodde att man skulle kunna få ner förbrukningen med större båtar..
Det där lät ju inte riktigt rätt... Jag kan komma upp i drygt 6 liter milen med skapligt överlass... Fast det är klart, om jag nollar mätarna före en backe så kan det bli hur högt som helst...Micro skrev:
Min Volvo fh500 från 2010 drar ganska exakt 5 liter vid med lite varierande körningar... Det är med släp bakom då...
Sent from my LT15i using Byggahus
Största konventionella traktorerna: lätta jobb - 20 l/h, full belastning - 65 l/h.
Största skördetröskorna: ska bara gå på full belastning - 80-90 l/h.
Största skördetröskorna: ska bara gå på full belastning - 80-90 l/h.
Nimajneb skrev:
Jomen så är det nog egentligen och det känns som att det har att göra med hur den våta ytan på skrovet växer i förhållande till lastvikten....men jag kan inte snabbt förklara varför grafen ser ut att säga något annat.
Archimedes finns väl med och tycker till lite om detta.MathiasS skrev:
Spontant känns det som om bränsleförbrukningen skulle vara kopplat mot vattnets friktion mot skrovet (ytberoende) samt hur mycket vatten den måste flytta undan för att röra sig framåt (volymberoende som är direkt kopplat mot vikt).
Sedan så finns ju motorns o propellerns verkningsgrad med men detta kan ju inte ha med båten att göra.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 526 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 526 inlägg
Kör buss extra ibland, färddatorn brukar säga att förbrukning ligger kring 2-2,5 l/mil med lätt last och uppåt 3 l/mil med fullast. Gäller landsvägskörning med turistbussar från Mercedes eller Setra.
Visst kan jag det. Nu är jag på däck så mina olje och bränsle kunnskaper har sina begränsningar. GO är gasolja dvs disel HFO är tjockolja och är som det låter tjockare bränsleolja. " min " båt är 89m lång 16m bred lastar ca 3600tonn. Drar vid full last ca 7 tonn gasolja/ dygn vid full fart som är knappt 11 knop elle ca 20km/h. Vi kan "tanka" 150 m3 så vi kan köra i 18 dagar innan vi får soppatorsk.andersmc skrev:
Om jag nu minns seglingsteorierna rätt så är friktionsmotståndet proportionellt mot kvadraten på farten, vågbildningsmotståndet är proportionellt mot kuben på farten. Detta innebär att när farten ökar spelar friktionsmotståndet en allt mindre roll i sammanhanget.Nimajneb skrev:
Friktionsmotståndet beror alltså på skrovet yta och vågbildningsmotståndet på dess volym, alltså båtens vikt.
Åker du pråm?Herr hatt skrev:Visst kan jag det. Nu är jag på däck så mina olje och bränsle kunnskaper har sina begränsningar. GO är gasolja dvs disel HFO är tjockolja och är som det låter tjockare bränsleolja. " min " båt är 89m lång 16m bred lastar ca 3600tonn. Drar vid full last ca 7 tonn gasolja/ dygn vid full fart som är knappt 11 knop elle ca 20km/h. Vi kan "tanka" 150 m3 så vi kan köra i 18 dagar innan vi får soppatorsk.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg
Dags för ett trådlyft tycker jag.
7,2 liters förgasarV8 med trestegsautomat utan lockup å grejer..
Tjänstevikt 2160kg.
1,7-1,8 liter per mil i snitt på en säsong med 800 mil.
1,33 per mil har det körts på en tur till Stockholm med bilen fylld med div. övernattningsprylar å bra att ha, grejer(den helgen ville bilen ha 180 liter på 120 mil, helt överkomligt).
/ P[/QUOTE]
7,2 liters förgasarV8 med trestegsautomat utan lockup å grejer..
Tjänstevikt 2160kg.
1,7-1,8 liter per mil i snitt på en säsong med 800 mil.
1,33 per mil har det körts på en tur till Stockholm med bilen fylld med div. övernattningsprylar å bra att ha, grejer(den helgen ville bilen ha 180 liter på 120 mil, helt överkomligt).
/ P[/QUOTE]
Snöskoter Ski-Doo Renegade 800HO. 280kg och 4 l/mil.
Medlem
· Stockholm
· 718 inlägg
[/QUOTE]Patrik440 skrev:Dags för ett trådlyft tycker jag.
7,2 liters förgasarV8 med trestegsautomat utan lockup å grejer..
Tjänstevikt 2160kg.
1,7-1,8 liter per mil i snitt på en säsong med 800 mil.
1,33 per mil har det körts på en tur till Stockholm med bilen fylld med div. övernattningsprylar å bra att ha, grejer(den helgen ville bilen ha 180 liter på 120 mil, helt överkomligt).
[video]
[video]
/ P
Hakar på på trådlyftet.
Planande motorbåtar måste väl ändå ha sämst verkningsgrad per körd sträcka? Säg att en genomsnittlig förbrukning ligger på en liter per distans (1,8km), det blir 5,5 liter per mil! Och det gäller förhållandevis små båtar En 5,8L V8 drar det dubbla.
Orsaken är förstås det stora motståndet. Överför man det till en bil är det som att köra i 20% uppförsbacke på ettans växel, strax under max varvtal.