Intressant graf, om man vrider till den lite så säger den ju att bränsleförbrukningen tycks vara i stort linjär gentemot payloaden.
Jag som min enfald trodde att man skulle kunna få ner förbrukningen med större båtar..
 
Micro skrev:
En av dom stora smv truckarna som jag kör i bland tar ca 10liter diesel i timmen , pratade med en lastbilschaufför förra veckan om just bränsleförbrukning... hans lastbil tog ca 16-19liter milen med 94tons last (special körningar)
Det där lät ju inte riktigt rätt... Jag kan komma upp i drygt 6 liter milen med skapligt överlass... Fast det är klart, om jag nollar mätarna före en backe så kan det bli hur högt som helst...

Min Volvo fh500 från 2010 drar ganska exakt 5 liter vid med lite varierande körningar... Det är med släp bakom då...

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Största konventionella traktorerna: lätta jobb - 20 l/h, full belastning - 65 l/h.
Största skördetröskorna: ska bara gå på full belastning - 80-90 l/h.
 
Nimajneb skrev:
Jag som min enfald trodde att man skulle kunna få ner förbrukningen med större båtar..

Jomen så är det nog egentligen och det känns som att det har att göra med hur den våta ytan på skrovet växer i förhållande till lastvikten....men jag kan inte snabbt förklara varför grafen ser ut att säga något annat.
 
MathiasS skrev:
Jomen så är det nog egentligen och det känns som att det har att göra med hur den våta ytan på skrovet växer i förhållande till lastvikten....men jag kan inte snabbt förklara varför grafen ser ut att säga något annat.
Archimedes finns väl med och tycker till lite om detta.
Spontant känns det som om bränsleförbrukningen skulle vara kopplat mot vattnets friktion mot skrovet (ytberoende) samt hur mycket vatten den måste flytta undan för att röra sig framåt (volymberoende som är direkt kopplat mot vikt).

Sedan så finns ju motorns o propellerns verkningsgrad med men detta kan ju inte ha med båten att göra.
 
ullet
Kör buss extra ibland, färddatorn brukar säga att förbrukning ligger kring 2-2,5 l/mil med lätt last och uppåt 3 l/mil med fullast. Gäller landsvägskörning med turistbussar från Mercedes eller Setra.
 
andersmc skrev:
Jättebra! Kan du nu bara översätta beteckningarna så att även landkrabbor kan tolka dem? Vad är "mt", GO, HFO? Hur fort går de där båtarna/hur långt kommer de på ett dygn? Hur mycket last har de då med sig? Är det stora eller små båtar? Går de på insjöar, i Östersjön eller jorden runt?
Visst kan jag det. Nu är jag på däck så mina olje och bränsle kunnskaper har sina begränsningar. GO är gasolja dvs disel HFO är tjockolja och är som det låter tjockare bränsleolja. " min " båt är 89m lång 16m bred lastar ca 3600tonn. Drar vid full last ca 7 tonn gasolja/ dygn vid full fart som är knappt 11 knop elle ca 20km/h. Vi kan "tanka" 150 m3 så vi kan köra i 18 dagar innan vi får soppatorsk.
 
Titanic förbrukade 840 ton kol per dygn. Drygt ett halvt ton per minut som allt skottades för hand. Eldarna lär ha varit sysselsatta.
 
Nimajneb skrev:
Archimedes finns väl med och tycker till lite om detta.
Spontant känns det som om bränsleförbrukningen skulle vara kopplat mot vattnets friktion mot skrovet (ytberoende) samt hur mycket vatten den måste flytta undan för att röra sig framåt (volymberoende som är direkt kopplat mot vikt).
Om jag nu minns seglingsteorierna rätt så är friktionsmotståndet proportionellt mot kvadraten på farten, vågbildningsmotståndet är proportionellt mot kuben på farten. Detta innebär att när farten ökar spelar friktionsmotståndet en allt mindre roll i sammanhanget.

Friktionsmotståndet beror alltså på skrovet yta och vågbildningsmotståndet på dess volym, alltså båtens vikt.
 
Herr hatt skrev:
Visst kan jag det. Nu är jag på däck så mina olje och bränsle kunnskaper har sina begränsningar. GO är gasolja dvs disel HFO är tjockolja och är som det låter tjockare bränsleolja. " min " båt är 89m lång 16m bred lastar ca 3600tonn. Drar vid full last ca 7 tonn gasolja/ dygn vid full fart som är knappt 11 knop elle ca 20km/h. Vi kan "tanka" 150 m3 så vi kan köra i 18 dagar innan vi får soppatorsk.
Åker du pråm?
 
Patrik440
Dags för ett trådlyft tycker jag.

7,2 liters förgasarV8 med trestegsautomat utan lockup å grejer..
Tjänstevikt 2160kg.

1,7-1,8 liter per mil i snitt på en säsong med 800 mil.
1,33 per mil har det körts på en tur till Stockholm med bilen fylld med div. övernattningsprylar å bra att ha, grejer(den helgen ville bilen ha 180 liter på 120 mil, helt överkomligt).





/ P[/QUOTE]
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Patrik440
Nissan Kubistar 2004 5vxl man.
1,5 turbodiesel på 80hk

Brukar ligga på 0,45-0,50 liter per mil.

Vit Nissan Kubistar som tankas och en hund som tittar på kameran vid bränslepumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/P
 
Snöskoter Ski-Doo Renegade 800HO. 280kg och 4 l/mil.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Dags för ett trådlyft tycker jag.

7,2 liters förgasarV8 med trestegsautomat utan lockup å grejer..
Tjänstevikt 2160kg.

1,7-1,8 liter per mil i snitt på en säsong med 800 mil.
1,33 per mil har det körts på en tur till Stockholm med bilen fylld med div. övernattningsprylar å bra att ha, grejer(den helgen ville bilen ha 180 liter på 120 mil, helt överkomligt).
[video]
[video]



/ P
[/QUOTE]
Hakar på på trådlyftet.
Planande motorbåtar måste väl ändå ha sämst verkningsgrad per körd sträcka? Säg att en genomsnittlig förbrukning ligger på en liter per distans (1,8km), det blir 5,5 liter per mil! Och det gäller förhållandevis små båtar En 5,8L V8 drar det dubbla.

Orsaken är förstås det stora motståndet. Överför man det till en bil är det som att köra i 20% uppförsbacke på ettans växel, strax under max varvtal.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Ja, när man kör V8a på sjön är det "smiles per gallon" som gäller!
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.