Thomasx, stort tack för ditt förslag på alternativ planlösning. Den är ju riktigt bra!
Götenehuset tycker jag ser lite plottrigt ut, svårt att se att man får in alla funktioner som man klämt in.
LB-huset föll oss inte i smaken.
Stort tack alla för alla synpunkter. Jättenyttigt!
Götenehuset tycker jag ser lite plottrigt ut, svårt att se att man får in alla funktioner som man klämt in.
LB-huset föll oss inte i smaken.
Stort tack alla för alla synpunkter. Jättenyttigt!
Det blir spännande det här.marcusnil skrev:
Ni får verkligen underrätta oss hur det går i fortsättningen. T.ex. vad det där stora huset kommer kosta att bygga, och sen, om något år, vad ni tycker efter att bott in er lite.
thomasx, ditt förslag innebär väl ytterligare 50 kvm?
Redigerat:
Min planlösning innebär ett smått gigantiskt hus på ca 350 kvm. Men jag gjorde senare en skiss på ca 250 kvadrat där det minskats lite mått här och var, men framförallt har vardagsrummet blivit kortare och de två nischerna en lite större istället.
Om det är min planlösning du tänker på så har den FYRA sovrum och tre toaletter, men det är inte det som är huvudanledningen till den stora ytan, utan sällskapsutrymmena med rejält kök och mycket stort vardagsrum samt ett väl tilltaget allrum.Mikael_L skrev:
Skissen på 250 kvm har lika många rum utan att det blir trångt någonstans, det säger en del om rumsvolymerna...
Att "bygga ihop" huvudentren med groventren så som i detta förslaget är en riktigt bra idé imo. Alltid bekvämt att ha tillgång till dessa två entréer utan att behöva klampa igenom huset. Titt som tätt har man jackan vid ena och skorna vid andra dörrenlavin skrev:
Fast då får du köksbordet som en barriär mellan köket och vardagsrummet. Man får kanske lite bättre utsikt över sjön från själva köksdelen, men förtar kanske en hel del av samma utsik från köksbordet, lite smaksak där. Fast det har ingen inverkan på de flesta av de saker som noterats tidigare i tråden och man tappar sin kökstriangel när man måste springa runt köksön från spisen för att komma till kyl/frys. Nja, jag hade nog behållt köket som planerat, fast i den ursprungliga planen hade jag nog bytt plats på kyl/frys och ugn/mikro.Mikael_L skrev:
lavin, snyggt förslag. Praktiskt att kunna gå mellan huvudentre och groventre. Skulle dock förmodligen sätta upp en skjutdörr så att man slipper se rakt in i groventren.
Vi vill ha köksön på samma ledd som i det ursprungliga förslaget av den enkla anledningen att det blir roligare att laga mat när man har fin utsikt.
Fanns en fråga längre upp angående för/nackdelar med att ha öppet upp till nocken. Finns det några nackdelar mer än att det blir dyrare att värma (samt att man inte får någon råvind).
Vi vill ha köksön på samma ledd som i det ursprungliga förslaget av den enkla anledningen att det blir roligare att laga mat när man har fin utsikt.
Fanns en fråga längre upp angående för/nackdelar med att ha öppet upp till nocken. Finns det några nackdelar mer än att det blir dyrare att värma (samt att man inte får någon råvind).