Mikael_L
Vilka väderstreck har ni i ritningen?

Ni har väldigt mycket fönster åt ..? Ja åt vänster i ritningen ... Av vilken anledning? Fin utsikt?
 
Mikael_L skrev:
Vilka väderstreck har ni i ritningen?

Ni har väldigt mycket fönster åt ..? Ja åt vänster i ritningen ... Av vilken anledning? Fin utsikt?
Läs TS! ;)

Tomten har sjöutsikt!
 
Hej,

Vi har sjöutsikt i sydvästläge och vill därför ha så många fönster som möjligt åt det hållet. Och det tycker vi detta hus gav. Intressant tanke att dra ut vardagsrummet på ena ledden och krympa det på den andra. Kan nog fungera.
 
Utan att ha läst något av ovanstående kommentarer reagerade jag på 2 saker på ritningen. 1: allrummet utan för de två sovrummet nere till höger ser jag som död yta. Själv hade jag velat ha de rummen större istället. 2: dörren till tvättstugan ligger i den magiska 3 kanten i köket. Hade velat ha dörren närmre ytterväggen högt upp så du får mer ytor runt spisen som är navet i köket. Annars snyggt och bra planlösning som hade fungerat kalas för mig! :)
 
Redigerat:
Kunde inte låta bli att photoshoppa lite. Huset blev väldans stort noterade jag, ca 350 kvm. Som du säger så är rummen större än man tror, vilket bekräftas av att dom hade en soffgrupp i allrummet på visningen, när man ser planlösningen får man intrycket att det aldrig skulle funka.

Här är i alla fall en alterntiv planlösning, ni kanske får krympa den skalenligt till 250 kvm ;) Eller korta några mått på lämpliga ställen. Allrummet blev nog alldeles för stort egentligen. Man kan ev. korta hela huset tvärs genom allrumet och gästrummet och ta bort garderoberna utanför gästrummet, och eventuellt korta huet lite på andra hållet också lite grann i köksdelen och lite grann i vardagsrumsdelen.

Här finns i alla fall dusch i groventren, bättre entre till groventren inifrån, gästrum/arbetsrum med egen toalett. mycket bättre väggyta i vardagsrummet och en avskiljing från entren, ett allrum värt namnet ;) Stuvade om lite i stora badrummet också, så duschen blev större och ljusare och man sitter lite mer ombonat på muggen ;) Stora sovrummet blev lite större på kuppen. Vinklade ut dörrarna till barnrummen. Tog bort den inklämda toaletten med dusch vid entren (men den kan man ju ha kvar om man vill). Köket är ofärändrat men flyttat lite, ingen dörr till groventren från köket. Satte kaminen mitt i vardagsrummet, en med glas runtom såklart.
 
  • Untitled-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi bor i ett enplanshus på mindre än 150 kvm och har 4 sovrum, allrum och öppet vardagsrum/kök på 55 kvm med plats för många gäster så nog borde ni kunna få in 3 sovrum och stora sällskapsytor på 200 kvm. Det vi har fått kompromissa med är storleken på sovrummen.

Det här är ett hus som jag gillar med lite modifikationer.
http://gotenehus.se/hus/storas

Det som jag skulle vilja ändra där är hallen som är för liten. Och sedan göra om så att det i "barndelen" bara var två sovrum men istället plats för ett förråd eller att man gjorde tvättstugan större genom att ta yta från ett av sovrummen där. Planlösningen på köket kanske skulle göras annorlunda också men det är ju en del av köksplaneringen.
 
Mikael_L
byggankan skrev:
Det här är ett hus som jag gillar med lite modifikationer.
[länk]
Ja det verkar ju inte så tokigt.
Spegelvänt, (bilden) och sen lite modifierat skulle kunna bli fint. Blir en fin stor uteplats mellan "vinklarna".
 
  • storas-flip.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Fast lite dumt blev det kanske när jag spegelvände. Sovrummen kom väl i söder nu? = varma kvalmiga sovrum på sommaren. :confused:
 
Mikael_L
Sen antar jag att TS även skulle vilja möblera om bland sovrummen också, så föräldrarnas sov rum får sjöutsikt, som första förslaget var ritat.
Det börjar bli mycket förändringar, även här. :)
 
Mikael_L
Och från saliga LBhus hittar jag denna helt OK plan, som även den tycker jag tar fint hand om en utsikt över vatten.
Jag skulle nog vilja skifta plats lite på allrummet så det vetter mot uteplatsen/sjöutsikten också.
Och v-rummet förlänger man bara så långt man vill ha det.
 
  • lbhus-choice146-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lbhus-choice146-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sista planlösningen har mer väldisponerade ytor. Men det är också en mindre skala, inte alls lika "grandios" som trådstartarens ursprungliga förslag. Jag skulle gärna ha en ingång i entrén mot trädgårdssidan också, i "slussen" mellan dom två större huskropparna.

Sen så undrar jag hur välanvändbar själva köks/vardagsrumsdelen är. Rent instinktivt känns den för liten och långsmal, jag tvivlar på att man kan få in så mycket aktiviteter som dom har på ritningen. Hela utrymmet i mitten och längsgående i den huskroppen kommer att användas som passage, från entrén till föräldrasovrummet. Om huskroppen var bara nån meter bredare skulle ytorna runt om bli mycket mer användbara.
 
Mikael_L skrev:
Och från saliga LBhus hittar jag denna helt OK plan, som även den tycker jag tar fint hand om en utsikt över vatten.
Jag skulle nog vilja skifta plats lite på allrummet så det vetter mot uteplatsen/sjöutsikten också.
Och v-rummet förlänger man bara så långt man vill ha det.
Genom att förlänga vardagsrumsdelen på den och sätta in en massa stora fönster i entre och vardagsrum så borde ju den bli jättebra. Och behålla sovrumsdelarna som de är.

Tror inte man behöver bekymra sig lika mycket över väderstreck på sovrum längre när husen är så välisolerade som de är nu. Vi har alla våra sovrum åt sydväst (vill ha dom bort från gatan) och de var inte alls varma i somras. Huset är byggt enligt de regler som kom vid årsskiftet 2009/2010.
 
Mikael_L
Ja det är bara en idé att utgå ifrån. Jag tror inte heller TS gillar det där LBhuset rakt av. Framförallt är det antagligen för lite umgängesyta.
Men förläng huskroppen med v-rummet. Sätt ev in en till fönsterkombination där.
Bredda om det känns bra. Men då måste man också ta hänsyn till möjlig spännvidd för takstolarna där. Det var väl ca 6,5 meter nu. Jag antar att en takstolstillverkare kan designa en fackverksbalk med lite mer spännvidd, innan det blir alltför kopiöst dyrt.
Men mer än dryga 6 meter breda rum bör vi inte behöva i vanliga bostadshus, kan jag tycka.

Själv är jag kluven över en sådan kökslösning, med långt till matbordet = en massa spring med porslin, mat och disk.
Men om jag skulle byggt med en jättefin utsikt - som man kan få från matbordet sådär, skulle jag antagligen ganska gärna svälja den nackdelen med tanke på vad man vinner. :)


Ingvar H skrev:
Jag skulle gärna ha en ingång i entrén mot trädgårdssidan också, i "slussen" mellan dom två större huskropparna.
Ett lite större fönster, eller fönsterdörr mitt emot entrédörren är ju en strålande idé. Det ger gästerna direkt då dom kommer in en försmak över den fina utsikten.
Och ett bra sätt att komma ut direkt på uteplatsen för gäster, slippa slingra genom köket först.
 
Redigerat:
byggankan skrev:
Tror inte man behöver bekymra sig lika mycket över väderstreck på sovrum längre när husen är så välisolerade som de är nu. Vi har alla våra sovrum åt sydväst (vill ha dom bort från gatan) och de var inte alls varma i somras. Huset är byggt enligt de regler som kom vid årsskiftet 2009/2010.
Det är ju inte bara för värmens skull det är kul att hålla koll på väderstrecken, utan också för ljusets skull. Som jag har skrivit i en annan tråd lade man traditionellt i Sverige sovrummen åt öster förritiden. Främst för att det är så himla trevligt att bli väckt av morgonsolen. Med sovrummen mot väster missar man ju det. Men det finns ju också många andra saker att ta hänsyn till, som utsikt, husets placering på tomten, och husets förhållande till gator och grannar.
 
Mikael_L skrev:
Ett lite större fönster, eller fönsterdörr mitt emot entrédörren är ju en strålande idé. Det ger gästerna direkt då dom kommer in en försmak över den fina utsikten.
Och ett bra sätt att komma ut direkt på uteplatsen för gäster, slippa slingra genom köket först.
Det beror ju på var garaget är och garageuppfarten, men jag skulle gärna ha grovkök/tvättstuga i anslutning till entrén. Om arbetsrummet och tvättstugan bytte plats, skulle man slippa dra grus genom allrummet utanför sovrummen.

Inte för att jag tror att det spelar större roll, men som det är nu är alla våtutrymmen spridda över precis hela huset. Om dom bytte plats skulle i varje fall tvättstugan och det ena badrummet komma närmare varandra. Jag har ingen aning om det spelar någon roll för rördragningar och risk för läckor, men instinktivt känns det ju som att det skulle vara bättre att klumpa ihop våtutrymmena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.