En sak att tänka på med öppet upp till nocken är akustiken. Ljudnivån kan bli väldigt hög och det är bra om man tänker på tex gardiner, ljuddämpande tygtavlor mm. Vi har ca 55 kvm där vi har öppet till nock och det är helt klart ett annat ljud där.
 
"Skulle dock förmodligen sätta upp en skjutdörr så att man slipper se rakt in i groventren" .

nej, förslaget är absolut inte genomarbetad, har inte löst dörrarna där, troligen bäst med skjutdörrar vid wc o tvättstuga. Inte heller har jag tänkt att ha en wc på terassen men den blev kvar där när jag paintade =) Det känns som att hallen blir bra iaf, barnrummen är jag inte helt nöjd med, men om man har en skrivbordsvägg mot vardagsrummet så kan man ju skippa dator inne i rummen.
 
Har inte följt tråden förut och därför inte läst alla kommentarer.
Tips: Se till att köket kan stängas mot sällskapsutrymmen. Öppna kök är en trend som ser fint ut i tidningen, men är egentligen ganska opraktiskt. Dessutom leder entren rätt in i vardagsrummet som riskerar att bli ett genomgångsrum alla dagar i veckan (slitage och stökigt - ljudnivå etc) När det gäller badrum kan ni ta bort ett handfat och sätta in ett rakt badkar i stället. Hörnbad med bubbel används av de flesta alldeles för sällan och tar faktiskt mycket plats. Varför skall ni ha två tvättställ? Satsa på lite förvaring i badrummet för handdukar istället.
 
Glömde: Skippa arrangemang med barstolar i köket. Vem skall sitta där? Barnen när de äter mellanmål? sitter i bredd och ser inte varann. Stressad frukost på morgonen? får inte plats med tidningen. Höga stolar funkar inte för barn öht - de når inte till golvet och kan inte hoppa upp själva. Vännerna när man lagar mat? Vännerna får sitta och titta på när kocken fixar.
Nej satsa på en bra matplats lite skild från kastrullerna. Kanske lägga krutet på en liten eldstad istället som sprakar när vintern viner..
Good luck!
 
Husälskaren, tack för bra ideer. Fortsätter att leta efter vårt drömhus.
 
Husälskaren skrev:
Har inte följt tråden förut och därför inte läst alla kommentarer.
Tips: Se till att köket kan stängas mot sällskapsutrymmen. Öppna kök är en trend som ser fint ut i tidningen, men är egentligen ganska opraktiskt. Dessutom leder entren rätt in i vardagsrummet som riskerar att bli ett genomgångsrum alla dagar i veckan (slitage och stökigt - ljudnivå etc) När det gäller badrum kan ni ta bort ett handfat och sätta in ett rakt badkar i stället. Hörnbad med bubbel används av de flesta alldeles för sällan och tar faktiskt mycket plats. Varför skall ni ha två tvättställ? Satsa på lite förvaring i badrummet för handdukar istället.
Öhhh, dubbelt handfat och dubbelbubbel e ju bland våra bästa investeringar...
 
Mikael_L
Tja, dubbelt handfat kan jag verkligen köpa.
Fast vi inte planerar något sådant nu och att jag på sätt och vis ändå tycker det är ett slöseri med utrymme.
Men för morgonlogistikens skull kan det vara smart. Det blir lätt en flaskhals i hygienutrymmena.
Och sååå mycket plats tar väl inte ett extra handfat? :)

Annars kan man ju försöka peta in en extra pytteliten toa någonstans istället. Då blir det fler ställen att morgonskita på också. :D

Husälskaren, tack för bra ideer. Fortsätter att leta efter vårt drömhus.
Hmmm, betyder detta att ni har valt bort det här som ni presenterar i tråden?
 
Våra barn har börjat låsa in sig ensamma - LÄNGE! - i badrummet på morgnarna i 11-12-årsåldern.

Slutsats: ett handfat/badrum räcker långt, men gärna ett annat (extra badrum/toalett?) någon annanstans!

Annars kommer man långt med en extra uppsättning tandborstar i tvättstugan/ köket :)
 
Eller ett par tre "avdelningar", med dusch, toa, handfat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.