Love skrev:
För att skruva i skruvar: Ja, då är en slagskruvdragare toppen.
För att borra i betong: Jag skulle tänka mig att detta är något som en slagskruvdragare gör exceptionellt dåligt.
Vi talar om två olika maskiner här. Först har borrhammaren/multihammaren avhandlats, sedan behöver jag också en skruvdragare och frågan gällde vilken typ av sådan. Jag har aldrig påstått att en slagskruvdragare skulle vara bra för att borra i betong.
 
Petronille, eftersom ni planerar att köpa en borrhammare, vilket är en mycket god ide om ni har betongväggar, så finns det ingen anledning att köpa en skruvdragare som också har slagborrfunktion (som någon föreslog), det adderar bara kostnad och vikt och en funktion som ni inte behöver.

Slagskruvdragaren du hittade ser mycket förnämlig ut. Nästan så jag blir avundsjuk redan ;)
Men jag vill bara påpeka att makitan väger 1,3kg! ;) Den har dock inte tre växlar. Men det har jag aldrig saknat, den är snabb så det räcker och den har aldrig varit för klen för några av mina jobb. Och jag har skruvat ganska rejäla doningar med den, inkl. fransk träskruv. Men som sagt, metabon ser fin ut.

http://www.makita.se/btd145rfe___btd145z_slagskruvdragare
 
Nimajneb skrev:
Fatta beslut nu

Köp tex

Skruvdragare med slagborr
[länk]

Borrhammare
[länk]

Så klarar ni er gott o väl så länge ni bor i lägenhet.
Den länken går till en lustig "skruvdragare med slagborr" :O
 
Men varför berör du en slagskruvdragare över huvud taget, det är ju en maskin du aldrig skulle använda i ditt läge.
Inte nog med att du skulle dra sönder plugg o ikeamöbler med den, du skulle även bli vräkt pga oljudet den för och barn o husdjur skulle bli döva på kuppen.

Du har fått ett bra komboförslag för några inlägg sedan, håll dig till detta eller några liknande maskiner så blir du nöjd.
 
thomasx skrev:
Petronille, eftersom ni planerar att köpa en borrhammare, vilket är en mycket god ide om ni har betongväggar, så finns det ingen anledning att köpa en skruvdragare som också har slagborrfunktion (som någon föreslog), det adderar bara kostnad och vikt och en funktion som ni inte behöver.
Nej det tycker jag inte heller verkar vara någon idé...

thomasx skrev:
Slagskruvdragaren du hittade ser mycket förnämlig ut. Nästan så jag blir avundsjuk redan ;)
Men jag vill bara påpeka att makitan väger 1,3kg! ;) Den har dock inte tre växlar. Men det har jag aldrig saknat, den är snabb så det räcker och den har aldrig varit för klen för några av mina jobb. Och jag har skruvat ganska rejäla doningar med den, inkl. fransk träskruv. Men som sagt, metabon ser fin ut.

[länk]
Det missade jag! :O Återstår sedan att avgöra om jag verkligen behöver en så förnämlig pryl ;)
Och sedan om jag ändå skulle tycka det att hitta en butik som säljer båda maskinerna.:rolleyes:
 
Stefan Bengtsson skrev:
Den länken går till en lustig "skruvdragare med slagborr" :O
Nu får f..n med ungarna hålla händerna ifrån paddan!

5 min i telefon och en unge insåg att han snabbt behövde något att titta på ikväll, hrmmm

Hahaha
 
Petronille skrev:
Det missade jag! :O Återstår sedan att avgöra om jag verkligen behöver en så förnämlig pryl ;)
Och sedan om jag ändå skulle tycka det att hitta en butik som säljer båda maskinerna.:rolleyes:
Ja, jag tror i ärlighetens namn att en slagskruvdragare kan vara lite overkill för dina behov idag. Fördelen med en dedikerad skruvdragare är att bitsen passar direkt i dragaren. Den har ingen vanlig chuck utan ett bitsfäste istället. Det gör den mindre och smidigare. Fördelen med en batteriborrmaskin är omvänt att chucken ger lite större frihet. Idag finns dock väldigt mycket verktyg med bitsfäste, borr, försänkare m.m.
En av fördelarna med slagskruvdragaren är att den är stark, och kan dra i rejäla skruv i rejäla betongpluggar utan att krokna.

Jag har då aldrig dragit sönder var sig ikea-möbler eller betongpluggar med min skruvdragare, men visst kan man göra det om man vill. Det handlar bara om att lära sig hantera sina maskiner, och det är ganska enkelt. ;)
 
Thomas,

Menar du verkligen att du använder en slagskruvdragare till ikeamöbler???
Tycker du vidare att det är ett bra råd att avråda att lägga på en hundralapp eller två för att få slagborr på skruvdragaren? Hur lätt tror du det är för den ovane att stå och måtta med en borrhammare ovanför skallen för att borra ett hål utan att först ha förborrat med en slagborr? Den hundralappen kommer spara många svordomar ;)

Att råda att man skall använda borrbits till en renodlad lågvarvig skruvdragare som ett alternativ till en borrmaskin är inte heller hyggligt då tillgänglighet, pris och prestanda inte blir riktigt hundra.
 
thomasx skrev:
Ja, jag tror i ärlighetens namn att en slagskruvdragare kan vara lite overkill för dina behov idag. Fördelen med en dedikerad skruvdragare är att bitsen passar direkt i dragaren. Den har ingen vanlig chuck utan ett bitsfäste istället. Det gör den mindre och smidigare. Fördelen med en batteriborrmaskin är omvänt att chucken ger lite större frihet. Idag finns dock väldigt mycket verktyg med bitsfäste, borr, försänkare m.m.
En av fördelarna med slagskruvdragaren är att den är stark, och kan dra i rejäla skruv i rejäla betongpluggar utan att krokna.
Hur stora ska betongskruvarna vara för att det ska vara meningsfullt med en slagskruvdragare eller 18-voltsmaskin?
 
Jag måste erkänna att det inte är just Ikeamöbler jag behöver skruvdragare till.;)
 
Bara för att ytterligare röra till tråden så vill jag påpeka att Panasonic har en batteridriven kombinerad borrhammare-borrskruvdragare:
http://www.powertoolworld.co.uk/pan...144v-33ah-li-ion-sds-rotary-hammer-drill.html

Generellt har jag mycket goda saker att säga om Panasonics maskiner och batterier. Jag har inte maskinen ovan, men flera andra maskiner med samma typ av batterier. Jag använde den batteridrivna cirkelsågen för att kapa en massa reglar, och jag klarade mer än 100 snitt i 45x70 reglar. Det betyder alltså en snittarea av mer än 3150 cm^2 per batteriladdning. Det imponerade i alla fall på mig.
 
mattiasp skrev:
Bara för att ytterligare röra till tråden så vill jag påpeka att Panasonic har en batteridriven kombinerad borrhammare-borrskruvdragare:
[länk]
Instämmer att Panasanic är bra grejer också. De har angett både slagkraft och slagenergi 21,6kN/2,2J, det ger en slaglängd/slag på 85 um :rolleyes: Med 4000 bpm ska man då kunna borra 33cm i minuten :wow: Problemet är bara att man förbrukat all energi i batteriet efter 19 sekunder :O Men men, man hinner i alla fall 10cm in i väggen per laddning :blushing: Allt detta naturligtvis under förutsättning att maskinen har 100% verkningsgrad. ;)

:)
 
Redigerat:
Jag har ingen aning om vad denna tråd handlar om igentligen, och har inte riktigt tid att gräva igenom 9 sidor, men jag
måste bara tipsa om en av mina favoritmaskiner :)

http://www.bosch-professional.com/s...639/sladdloesa-borrskruvdragare/gsr-mx2drive/

Tyvärr har jag bara den gamla versionen själv som saknar den två-växlade växellådan :(
Så går det när man är snabbt ute och köper nya maskiner direkt när dom lanserar, året efter kommer en ny modell som hade varit värd att vänta på...

Mycket smidig liten maskin som funkar klockrent till de flesta "lägenhetsjobb", och även de flesta el-jobb, och den funkar väldigt smidigt att bygga ihop ikea-möbler med också :)

Skruvade upp 1200 panel-clips i taket med min maskin för ett år sedan, otroligt mycket smidigare än en "vanlig" skruvdragare.
 
thomasx skrev:
Instämmer att Panasanic är bra grejer också. De har angett både slagkraft och slagenergi 21,6kN/2,2J, det ger en slaglängd/slag på 85 um :rolleyes: Med 4000 bpm ska man då kunna borra 33cm i minuten :wow: Problemet är bara att man förbrukat all energi i batteriet efter 19 sekunder :O Men men, man hinner i alla fall 10cm in i väggen per laddning :blushing: Allt detta naturligtvis under förutsättning att maskinen har 100% verkningsgrad. ;)

:)
Hahaha :D
 
thomasx skrev:
Instämmer att Panasanic är bra grejer också. De har angett både slagkraft och slagenergi 21,6kN/2,2J, det ger en slaglängd/slag på 85 um :rolleyes: Med 4000 bpm ska man då kunna borra 33cm i minuten :wow: Problemet är bara att man förbrukat all energi i batteriet efter 19 sekunder :O Men men, man hinner i alla fall 10cm in i väggen per laddning :blushing: Allt detta naturligtvis under förutsättning att maskinen har 100% verkningsgrad. ;)

:)
Någon har roat sig lite med miniräknaren:D Något är ju uppenbart fel med uppgifterna eller beräkningen. Jag skall försöka slita mig från min oerhörda dragning till att räkna om problemet på något annat sätt och med andra antaganden;)
Jag vet att jag presenterade lite empiriska data och det är möjligt att det var de som triggade din beräkning? Jag har i alla fall klämt lite på maskinen när det var en elgubbe på jobbet som klamrade kabel på betongvägg. Maskinen verkade trevlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.