S
thomasx skrev:
Jag la en beställning hos axminster.co.uk i torsdags kväll. Idag måndag kunde jag hämta ut den. Det är snabbt jobbat måste säga.
Jag la en beställning i fredags förmiddag och fick leverans till dörren kl 13:00 på måndag! :) helt otroligt
 
Petronille skrev:
Men det verkar vara en hel djungel. Slagskruvdragare, är det en sån här t ex:
[länk]
Nej, det här är en slagskruvdragare (impact driver på engelska):
http://www.toolstop.co.uk/makita-bt...mpact-driver-2-x-3.0ah-li-ion-batteries-p6345

Jag har en själv som del av Makitas LXT202-paket med slagskruvdragare och slagborr/skruvdragare, enormt nöjd med grejerna. Det kitet hittar du här:
http://www.toolstop.co.uk/makita-lxt202-18v-lxt-lithium-ion-combi-2-piece-kit-2-batteries-p4051
 
Redigerat:
Love skrev:
Nej, det här är en slagskruvdragare (impact driver på engelska):
[länk]

Jag har en själv som del av Makitas LXT202-paket med slagskruvdragare och slagborr/skruvdragare, enormt nöjd med grejerna. Det kitet hittar du här:
[länk]
Ok tack (började misstänka det för jag såg sedan att det fanns Schlagschauber också. ;)

Men varför finns det båda delarna, dvs vad är nackdelen med en slagskruvdragare (varför är inte alla sådana menar jag): är de dyrare, tyngre eller vad är i övrigt skillnaden?

Och är de alltid trådlösa? Jag trodde annars det var bättre med sladd (men det kanske är bökigt när man drar i skruvar?:S)
 
Petronille skrev:
Ok tack (började misstänka det för jag såg sedan att det fanns Schlagschauber också. ;)

Men varför finns det båda delarna, dvs vad är nackdelen med en slagskruvdragare (varför är inte alla sådana menar jag): är de dyrare, tyngre eller vad är i övrigt skillnaden?

Och är de alltid trådlösa? Jag trodde annars det var bättre med sladd (men det kanske är bökigt när man drar i skruvar?:S)
Nu är jag inget proffs -men jag försöker så kan någon rätta mig sen ;-)

Fördelen, och samtidigt nackdelen, med en slagskruvdragare är just slaget. När det blir en viss mängd motstånd när man skruvar med en slagskruvdragare så börjar slagen - tänk det som att du inte kan skruva i en skruv för hand, och väljer att sätta fast en skiftnyckel på skruvmejseln och banka allt vad du kan med en hammare på skiftnyckelskaftet. Ungefär enligt samma princip fungerar slagskruvdragaren.

Det gör att den trots relativt liten storlek kan skruva i skruvar med en våldsam kraft, som inte slutar banka bara för att skruven slutar rotera - man (läs: jag) får alltså koncentrera sig lite mer på vad man gör än med en vanlig skruvdragare, som saktar ner och stannar när den inte klarar av att skruva längre, eller som "klickar" när momentbegränsaren går in.

Att borra på detta sätt, med våldsamma slag i rotationsriktningen (inte slag fram-tillbaka som på en slagborr) kan jag tänka mig är dåligt både för borret och det man vill borra i.
 
Lägg ner!
Åk och hyr en för 200 kr, borra, lämna tillbaka. Res utomlands 1 vecka för pengarna du sparat!
 
Petronille skrev:
Jag tror jag fattar, det är ju en viktig poäng. En lättviktare kan bli tungrodd i längden alltså. Anledningen till att jag vill ha ganska låg vikt är helt enkelt att jag inte är så tungviktig själv ;) och inte vill behöva be sambon varje gång en skruv ska dras i. En fyrakilosmaskin tror jag inte att jag orkar stå och hålla i särskilt länge.

Men det verkar vara en hel djungel. Slagskruvdragare, är det en sån här t ex:
[länk]

Och är det här en vanlig skruvdragare? :S (Ett exempel bara för att begripa mig på skillnaden.

[länk]

Jag borde kanske ha startat en särskild skruvdragartråd.:rolleyes:
Den första är en särskild skruvdragare för att montera gipsskivor, och den andra är en vanlig liten skruvdragare.
 
Det är på inget vis frågan om några våldsamma slag i slagskruvdragaren. Tvärtom är den mindre påfrestande för användaren, och det ergonomiska är en del av grejen, viktig när man skruvar mycket under kort tid.

Jag har använt min maskin i ett antal år nu, mycket, då jag helrenoverar ett stort hus från 1908, och jag har inte märkt några nackdelar, annat än att det låter en del när slagfunktionen träder in, vilket den gör automatiskt när motståndet ökar. Jag har skruvat och borrat i de flesta material utan problem och inte noterat någon åverkan på borren. Dock, slagfunktionen gör att bitsen slits fortare och är lättare att köra sönder. Men å andra sidan är maskinen en riktig hejare på att få loss skruvar som sitter fast som berget.

Fördelen med en maskin med sladd är att du slipper batteriena, som kräver laddning emellanåt och som har en begränsad livslängd i antal laddningar. Fördelen är att det är så himla lätt att bara ta fram den och skruva i en skruv eller två var det än är, utan bök med sladdar, förlängningssladdar och eluttag. Oftast är de lättare också. Se till att maskinen du öper har li-jon batterier.

Men mska man inte skruva så himla mycket är det nog tveksamt om det är värt pengarna, såg att den var ganska dyr. jag har ett flertal makita-maskiner och att köpa dragaren lös utan batterier och laddare, om man ändå redan har, tror jag kostar en dryg tusing, så då är den mer prisvärd.

Vilken maskin du köper ska avgöras av vilket behov du har. De minsta 10,8v maskinerna är små och smidiga och nog inte så dyra, det gäller bara att se till att de klarar de jobb man ska ha dem till. Ett tips är att åka till någon butik/varuhus som har lite olika modeller och be att få provköra.
 
thomasx skrev:
Det är på inget vis frågan om några våldsamma slag i slagskruvdragaren. Tvärtom är den mindre påfrestande för användaren, och det ergonomiska är en del av grejen, viktig när man skruvar mycket under kort tid.
Jag kanske uttryckte mig fel, jag menade inte att maskinen på något sätt slår/rycker i sig, ergonomin i min makita är underbar. Det jag menade med våldsam kraft var överföringen från motorn/chucken till skruv (~140Nm på en slagskruvdragare, ~60-80Nm på en "vanlig").

Som brasklapp lägger jag in att 140Nm givetvis inte är våldsamt jämfört med t.ex en sladdriven mutterdragare på 450Nm, men för en ~1,5kg batterimaskin är det mer än mycket annat.
 
Love skrev:
Jag kanske uttryckte mig fel, jag menade inte att maskinen på något sätt slår/rycker i sig, ergonomin i min makita är underbar. Det jag menade med våldsam kraft var överföringen från motorn/chucken till skruv (~140Nm på en slagskruvdragare, ~60-80Nm på en "vanlig").

Som brasklapp lägger jag in att 140Nm givetvis inte är våldsamt jämfört med t.ex en sladdriven mutterdragare på 450Nm, men för en ~1,5kg batterimaskin är det mer än mycket annat.
Ja visst, att den ger ett högre vridmomen på skruven är en del av grejen, det är det som gör att den trots sin litenhet och låga vikt gör att den orkar dra i betydligt trögare skruvar än motsvarande storlek på vanlig skruvdragare. Trots detta kräver den ändå mindre handkraft än en vanlig då slagen gör att man inte behöver hålla emot vridmomentet som på en vanlig dragare. Kraften ut i skruven blir inte mer än vad som krävs för att dra i den, så det blir inte mer åverkan på materialet man skruvar i, och jag har heller aldrig märkt några sådana tendenser. Har du?
 
thomasx skrev:
Ja visst, att den ger ett högre vridmomen på skruven är en del av grejen, det är det som gör att den trots sin litenhet och låga vikt gör att den orkar dra i betydligt trögare skruvar än motsvarande storlek på vanlig skruvdragare. Trots detta kräver den ändå mindre handkraft än en vanlig då slagen gör att man inte behöver hålla emot vridmomentet som på en vanlig dragare. Kraften ut i skruven blir inte mer än vad som krävs för att dra i den, så det blir inte mer åverkan på materialet man skruvar i, och jag har heller aldrig märkt några sådana tendenser. Har du?
Jag tror vi tycker samma sak men pratar förbi varandra, och jag håller med om varje ord.

Jag håller dock fast vid att inlärningskurvan är högre än för en borrskruvdragare, och att ifall man inte koncentrerar sig kan man t.ex ha försänkt sin trallskruv ett par cm för mycket.
 
Ja, maskinen stannar inte åt en, det får man göra själv ;)
Och trycker man knappen i botten går det undan ordentligt :)

Men å andra sidan, skruvdragare med momentstopp tycker jag antingen stannar förtidigt eller för sent, och trä t.ex. är olika hårt på olika ställen, så det kan bli en himla skillnad ändå, så det där med momentstopp tycker jag är lite spel för galleriet. Vill man ha stopp på rätt djup är det något a'la gipsskruvdragare som gäller tycker jag.
 
Cailert skrev:
Köp Hilti borr, Dom är faktiskt värda pengarana, otroligt nog. fungerar tillochmed i stenblock, om du kanske vill göra nått i trädgården sen.

jag Köpte Clas Ohlsons 1050W borrhammare och black & deckers Piranha borrar, för 3-4år sen och dom har hållit helt sinnessjukt bra. med tanke på priset och hur mycket jag våldat. Den billiga borrhammaren höll t.o.m. för att bila sönder stenblock med när jag dränerade. Det är betydligt mycket tyngre slag i Cotech maskinen än i Dewalten jag oxå har.
Det handlar inte bara om slagenergi, utan också om frekvens. Det är inte säkert att en högre slagenergi vid en given frekvens ger så mycket större effekt, medan en högre frekvens vid en given slagenergi kan få mer effekt.

Cotechen ger tyngre slag, går det fortare att borra också?
Min svåger köpte julas röda meec+ borrhammare (1500w om jag minns rätt) och borrade granit med. Så kom en kollega till honom med en hilti av ungefär samma storlek för att visa hur det ska gå till. Men hiltin skickade dom nästan på tippen sen. Varför det var sån skillnad vet jag inte, jag antar att hiltin var utsliten, eller med gammal teknik eller nåt. För jag är övertygad om att en modern hilti inte blir utklassad av en meec+ från jula. Fast det skulle inte förvåna mig om dom kommer från samma fabrik. ;)
 
Pepz skrev:
Lägg ner!
Åk och hyr en för 200 kr, borra, lämna tillbaka. Res utomlands 1 vecka för pengarna du sparat!
Tja med tanke på hur mycket som ska borras och skruvas, och att vi bara har några timmar här eller där att tillgå, så skulle den tid som går till att åka fram och tillbaka till uthyrningsfirman göra att vi definitivt inte skulle kunna ta någon semester i sommar. ;)
 
C
mattiasp skrev:
Du har alltså mycket goda erfarenheter av Piranhas hammarborr, och rekommenderar därför Hilti?

Jag rekommenderar honom att köpa hilti eftersom han skall borra massor! Jag köpte piranha, på grund av att även jag borrat 20-30 hål, precis som dig. och jag anser att dom hållit bra för priset, men skall man upp i stooora mängder bör man ha proffskvalitet...

Min skrift är tydligt avdelad i stycken med punkter och kommatering. Därför trodde jag trodde det framgick klart vad jag menade. hoppas du ursäktar mig.
 
Nu vet jag allt om skruvdragare efter att ha läst den förträffliga artikeln thomasx skickade!:)

Nej men allvarligt talat så blev jag betydligt klokare, och undrar om det ändå inte är något i den här stilen vi ska ha:

http://www.rubart.de/BOSCH-Akkubohrschrauber-PSR-14-4-LI-2-mit-1-Akku-p71972.html

Eller vad säger ni experter: om man mest borrar i betongväggar för att sätta upp hyllor, konstverk och liknande, borde det inte räcka med en sådan här lite lättare skruvdragare?:S

En annan fråga mer specifikt angående skruvdragaren ovan: den fick bäst i test i Råd & rön, men när man sedan går in för att köpa den så finns det tio olika varianter. :O Vilken är det man ska ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.