mattiasp skrev:
Någon har roat sig lite med miniräknaren:D Något är ju uppenbart fel med uppgifterna eller beräkningen. Jag skall försöka slita mig från min oerhörda dragning till att räkna om problemet på något annat sätt och med andra antaganden;)
Jag vet att jag presenterade lite empiriska data och det är möjligt att det var de som triggade din beräkning? Jag har i alla fall klämt lite på maskinen när det var en elgubbe på jobbet som klamrade kabel på betongvägg. Maskinen verkade trevlig.
Jag ser nu att jag räknat fel på en faktor 60, så batteriet bör räcka knappt 1200 sekunder i det teoretiskt ideala fallet. Men i praktiken är det ju mycket mindre än så.

Och 85um/slag är ju en högst teoretisk siffra, det är inte alls säkert att man kommer så långt in i stenen/slag, eller så kommer man längre ;)

Redigerat:
Petronille skrev:
Hur stora ska betongskruvarna vara för att det ska vara meningsfullt med en slagskruvdragare eller 18-voltsmaskin?
Undrar fortfarande över det här. :)
Mest av nyfikenhet egentligen.

Jag kör upp till 6*180mm träskruv med mina Bosch GSR 14,4Li, och även franska upp till 10*120 på lågväxel (förborrat)
Har aldrig haft något behov av slagskruvdragare, och då har jag byggt ett helt hus med dom.

Kan tillägga att grannarna 30m bort har en slagskruvdragare, och när dom använder den utomhus så måste vi höja volymen på tv'n, och då har vi 500mm tjocka väggar...

Jag satte 120mm skruv i 10mm plugg i grunden i somras, körde både med 18v skruvdragare utan minsta problem men även slagskruvdragare på ställen där det var svårt att komma åt.
Fördelen med slagskruvdragaren är att man kan hålla den med en hand vid dessa tillfällen utan att riskera att stuka handen, men där jag kan hålla med två händer föredrar jag skruvdragaren.
För din del så kommer inte skruvar i den storleken bli aktuellt så du klarar dig lätt med en 14v maskin och jag tror nog att en 14v hade klarat mina skruvar lika bra som 18v maskinen.

Även notera att blir skruvarna riktigt långa, typ 160 mm o uppåt så funkar inte slagskruvdragare speciellt bra pga att hela skruven får en fjädrande vridning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.