25 728 läst · 128 svar
26k läst
128 svar
Bostadsrätt och sambolagen
Oops här hade jag tokfel. Helt missat det. Sorry. 😳😳😳C cpalm skrev:
Och inte för att det är någon ursäkt men flera verkar ha missat det:
https://www.familjensjurist.se/frag...-separera/ar-ett-muntligt-samboavtal-giltigt/
https://www.familjensjurist.se/frag...ntligt-avtal-andra-bodelningen-mellan-sambor/
https://www.vasaadvokat.se/muntligt-avtal-samboforhallande/
M Michel1 skrev:Hej
Min son hyrde en (bostadsrätt) lägenhet och bodde ensam i några år. Så småningom sålde ägaren bostadsrätten till sonen. Sonen står själv för både lånet och på köpeavtal. 3 månader innan sonen gjorde affär flyttade flickvännen in. Sonen har betalat och betalar först hyran och sen lån till banken och avgift till brf själv från dag 1. Flickvännen har pga skulder aldrig betalat en krona. Förhållandet har tagit slut men sambon vägrar flytta ut och kräver halva bostadsrätten.
Sambolagen är tydlig men i det fallet är det väldigt svårt att tolka.
Vad tycker ni?
Jag har funderat på detdär med äktenskapsliknande förhållanden. Om hur vida det knullas eller inte. Den samlade bilden man får av media tyder på att innom många äktenskap så ebbar knullandet ut efter att barnen kommer.Nötegårdsgubben skrev:
Nu är jag inte jurist så jag vet inte riktigt var man hittar förarbetena till lagen.
Men om någon vet den juridiska förklaringen av begreppet så får ni gärna upplysa mig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 598 inlägg
Det har sitt ursprung i 1987 års sambolag, och förarbetena till den. Där står som följer (prop. 1986/87:1 s. 253): ”För att ett äktenskapsliknande samboförhållande skall föreligga krävs att kvinnan och mannen sammanlever i en inte alltför kortvarig förbindelse. vari normalt ingår sexuellt samliv, gemensamt hushåll och bostad samt gemensam ekonomi eller i vart fall ett ekonomiskt samarbete. Om samborna har barn tillsammans lär man regelmässigt kunna utgå från att samlevnaden är äktenskapsliknande.”L lassaserik skrev:
Man kan konstatera att det då var en fråga som strikt gällde heterosexuella par. Den definitionen har senare vidgats iom. att homosexuella förhållanden slutade särregleras.
Administrator
· Skåne
· 7 843 inlägg
Jag har flyttat en off topic diskussion om kärnfamiljen mm till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threa...ttad-fran-bostadsraett-och-sambolagen.531413/
/Moderator
/Moderator
Sambolagen gäller inte i ditt exempel, så förstår inte varför du hetsar upp dig * över det.S Staffan-N skrev:Finns ju två stora fel här. Först är det idiotiskt att objekt som redan har ett registrerat ägarförhållande och representerar betydande kapital kan vara samboegendom. Jag kan förstå varför man ska dela på soffan, men lägenheten eller huset? Det är ju redan utrett vid köpetilfället vem som äger. Vem tänker på sambolagen när man låter nya partnern sova över och det så småningom blir att man sover över permanent?
Redigerat:
Korrekt, så vida den inte byter ägare medan båda bor där genom t.ex. en ombildning. Det var snarare menat som ett exempel för hur slentrianmässigt man blir sambo med någon och berörs av sambolagen, utan att ha skrivit ett kontrakt (som vid giftemål)Alfredo skrev:
Vet inte om ett köp av en bostadsrätt (även ombildning) sker direkt slentrianmässigt 🙂S Staffan-N skrev:
Ja det är ju vid köptillfället till det gemensamma boendet som man behöver ha huvudet på skaft och inse att man kanske skapar samboegendom. Det som sker slentrianmässigt är själva samboskapet. Till skillnad mot ett giftermål.K Krille4 skrev:
Fast det är inte slentrianmässigt att bli sambo eller att köpa en bostad.S Staffan-N skrev:
Hur menar du nu? Menar du att "Vem tänker på sambolagen när man låter nya partnern sova över och det så småningom blir att man sover över permanent?" är vad som har hänt enl TS?S Staffan-N skrev:
I sådant fall har du missat att ett bostadsköp har skett däremellan.
Hade det varit som du beskrev det så hade inte Sambolagen gällt. Men i TS fall så har TS son köpt en bostad menad för gemensam bostad för TS son och dennes sambo = Sambolagen gäller.
Ett bostadsköp sker sällan slentrianmässigt. Det är ingen korv med bröd vi talar om.
Låt mig formulera om, jag kanske var otydlig:F Freiherren skrev:Fast det är inte slentrianmässigt att bli sambo eller att köpa en bostad.
Hur menar du nu? Menar du att "Vem tänker på sambolagen när man låter nya partnern sova över och det så småningom blir att man sover över permanent?" är vad som har hänt enl TS?
I sådant fall har du missat att ett bostadsköp har skett däremellan.
Hade det varit som du beskrev det så hade inte Sambolagen gällt. Men i TS fall så har TS son köpt en bostad menad för gemensam bostad för TS son och dennes sambo = Sambolagen gäller.
Ett bostadsköp sker sällan slentrianmässigt. Det är ingen korv med bröd vi talar om.
1. Jag tycker att det är skevt att Sambolagen är opt-out istället för opt-in. När jag var ung och hade egen bostadsrätt så hade jag under flera perioder flickvänner som bodde hos mig, som i princip "sov över" permanent. Själv var jag medveten om sambolagen men jag förstår att den är lätt att missa.
2. Jag tycker att det är skevt att något som redan har en registrerad ägare där det är tydligt vem som köpt vad, så som en bostadsrätt, kan bli samboegendom även när den ena parten inte står som ägare. Det hade varit rimligare att den enbart bedöms som gemensam om båda står som ägare.
I det här exemplet så hade inte heller Sambolagen varit tillämpbar.S Staffan-N skrev:Låt mig formulera om, jag kanske var otydlig:
1. Jag tycker att det är skevt att Sambolagen är opt-out istället för opt-in. När jag var ung och hade egen bostadsrätt så hade jag under flera perioder flickvänner som bodde hos mig, som i princip "sov över" permanent. Själv var jag medveten om sambolagen men jag förstår att den är lätt att missa.
Det håller jag med dig om. Men samtidigt så är enda gången Sambolagen faktiskt faller in när en bostad köps för gemensamt bruk.S Staffan-N skrev: