Alfredo Alfredo skrev:
Då framgår det väl rätt tydligt att de redan bodde tillsammans i lägenheten då bostadsrätten förvärvades? TS skriver "3 månader innan sonen gjorde affär flyttade flickvännen in".
Han frågade vad vi tyckte och jag svarade med klargörande. Förstår inte hur du kom in i bilden och varför du blir irriterad.
 
Andre Garemani Andre Garemani skrev:
Han frågade vad vi tyckte och jag svarade med klargörande.
Vad klargjordes? Vi måste missförstå varandra. Du skrev "Bodde han själv när avtalet skrevs och därefter flyttade flickvännen in" när jag tycker det framstår som uppenbart att så inte är fallet.

Andre Garemani Andre Garemani skrev:
Förstår inte hur du kom in i bilden
På samma sätt som alla andra kommer in i bilden/trådar.

Andre Garemani Andre Garemani skrev:
och varför du blir irriterad.
Jag är inte det minsta irriterad.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
M Michel1 skrev:
Hej
Min son hyrde en (bostadsrätt) lägenhet och bodde ensam i några år. Så småningom sålde ägaren bostadsrätten till sonen. Sonen står själv för både lånet och på köpeavtal. 3 månader innan sonen gjorde affär flyttade flickvännen in. Sonen har betalat och betalar först hyran och sen lån till banken och avgift till brf själv från dag 1. Flickvännen har pga skulder aldrig betalat en krona. Förhållandet har tagit slut men sambon vägrar flytta ut och kräver halva bostadsrätten.
Sambolagen är tydlig men i det fallet är det väldigt svårt att tolka.
Vad tycker ni?
Be styrelsen i brf att intyga vem som står står för lägenheten och om de godkänner flickvännen som lägenhets innehavare måste ändå vara deras bedömning om hon hade blivit godkänd i bfr kanske en lösning?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte heller alla familjer där föräldrarna daltar ens vuxna barn...

Jag ser inga fel i att hjälpa sina barn och lära dem om sambolagen. Lär man dem om sambolagen och att man kan avtala som man vill ha den så slipper man "Inga lägenheter, tillgångar, lån osv innan en relation är seriös nog för giftemål och barn."

Kan du tydligt svara på frågan om "Om kom kom fattig utan tillgångar skall hon inte få något gratis." är din personliga åsikt eller så du anser att det är juridiskt med den lagstiftning som finns idag?
K Kaian86 skrev:
Det är ju inte konstigt att misshandel förekommer i dessa fall. Vad är det för kärring!? 😡

Har man inte betalat ska man inte ha något heller…
Son
S Staffan-N skrev:
Vet inte om jag tycker att giftermål och barn är rätt indikator på att man är mogen nog att förvalta familjekapitalet :)

Och att ha lika ingångsvärden låter tråkigt begränsande, poängen med att vara rik är ju att ha frihet ;)
Det gäller ju att förbli rik och fri, inte riskera att någon skall få en lägenhet gratis. Det räcker med subventionerade hyresrätter, bidrag och låga skatter för dem som skapar minst värde.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte heller alla familjer där föräldrarna daltar ens vuxna barn...

Jag ser inga fel i att hjälpa sina barn och lära dem om sambolagen. Lär man dem om sambolagen och att man kan avtala som man vill ha den så slipper man "Inga lägenheter, tillgångar, lån osv innan en relation är seriös nog för giftemål och barn."

Kan du tydligt svara på frågan om "Om kom kom fattig utan tillgångar skall hon inte få något gratis." är din personliga åsikt eller så du anser att det är juridiskt med den lagstiftning som finns idag?
Sonen bodde ju där innan det fattiga och skuldsatta tjejen flyttade in. Hon får väl anstränga sig lite och skapa värde på egen hand.
 
T tmjreviews skrev:
Sonen bodde ju där innan det fattiga och skuldsatta tjejen flyttade in.
T tmjreviews skrev:
Inga lägenheter, tillgångar, lån osv innan en relation är seriös nog för giftemål och barn.
Hur menar du@tmjreviews, är det nått fel att TS son skaffade en hyresrätt och senare friköpte den?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Sonen bodde ju där innan det fattiga och skuldsatta tjejen flyttade in. Hon får väl anstränga sig lite och skapa värde på egen hand.
Det är tydligen svårt att svara på frågan om det är ett juridiskt svar eller en personlig åsikt.

Om det är svårt så kan jag förstå hur svår och skrämmande världen kan vara och att det därför kanske är bäst att mamma och pappa tar ansvar för allt tills man är redo och gifta sig och skaffa barn.
Andra kan uppfostra och lära sina barn att ta ett eget ansvar när de är myndiga.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ett väldigt snävt och begränsat sätt att se på sina medmänniskor tycker jag, inte heller hjälper det TS son nu.

Givetvis ska man kunna köpa (eller hyra) en lägenhet eller annan bostad innan man har nån parrelation. Att skydda sig och sina tillgångar med samboavtal eller äktenskapsförord kan ju vara klokt.
F fribygg skrev:
Hur menar du@tmjreviews, är det nått fel att TS son skaffade en hyresrätt och senare friköpte den?
Nej, det är den fattiga lycksökerskan som är problemet.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om det är svårt så kan jag förstå hur svår och skrämmande världen kan vara och att det därför kanske är bäst att mamma och pappa tar ansvar för allt tills man är redo och gifta sig och skaffa barn.
Som om dagens ungdomar är redo att ta ansvar ens när de är gifta...
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mängden misogyna inlägg utifrån väldigt lite information är häpnadsväckande. Jag säger inte att det nödvändigtvis är felgissat, bara att det är friskt gissat.

En annan inte omöjlig lösning är att flickvännen (sen fyra år, n.b.) anser att hon varit med och bidragit på sitt sätt, och att sambolagens delningsregler därför är rimliga.

Sambolagens bostadsregel är ju också till för att skydda den som inte bidrar med pengar just till bostaden, utan med annat. Om det är rimligt? Ja, ofta är det det. Huruvida det är det i det här fallet är kanske tveksamt, men kanske gick TS son faktiskt in i saken med öppna ögon – om hans val inför köpet vet vi egentligen ingenting.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Inga lägenheter, tillgångar, lån osv innan en relation är seriös nog för giftemål och barn.
Varför skrev du detta? TS son verkade klara såväl hyresrätt som bostadsrättsköp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Det gäller ju att förbli rik och fri, inte riskera att någon skall få en lägenhet gratis. Det räcker med subventionerade hyresrätter, bidrag och låga skatter för dem som skapar minst värde.
Jag tror dock att om man ska lära sitt barn att ta ansvar så måste man till viss mån våga släppa taget, acceptera risken att de begår misstag och låta dem ta konsekvenserna. Men nej, det kommer inte ske med hela familjens förmögenhet med en gång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Som om dagens ungdomar är redo att ta ansvar ens när de är gifta...
Off topic, men dagens mamma och pappa (ursäkta mitt traditionella språkbruk) är lika vilsna. Disneyfiering, identitetspolitik, offermentalitet, aktivism, stor offentlig sektor, extrema ideologier, osv har skapat många naiva och svaga medborgare.
 
T tmjreviews skrev:
Off topic, men dagens mamma och pappa (ursäkta mitt traditionella språkbruk) är lika vilsna. Disneyfiering, identitetspolitik, offermentalitet, aktivism, stor offentlig sektor, extrema ideologier, osv har skapat många naiva och svaga medborgare.
Historielöst. I verkligheten skapar ett hårdare samhälle bara fler trasiga, t ex av typen alkoholiserad hustru- och barnmisshandlare. Det finns givetvis folk som skulle behöva en bildlig spark i baken, men på det stora hela ger ett hjälpsamt samhälle faktiskt mer kapabel befolkning. I genomsnitt. Jag förstår din tanke, men det funkar inte så i verkligheten.
 
  • Gilla
Freddedan och 3 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Historielöst. I verkligheten skapar ett hårdare samhälle bara fler trasiga, t ex av typen alkoholiserad hustru- och barnmisshandlare. Det finns givetvis folk som skulle behöva en bildlig spark i baken, men på det stora hela ger ett hjälpsamt samhälle faktiskt mer kapabel befolkning. I genomsnitt. Jag förstår din tanke, men det funkar inte så i verkligheten.
Så du menar att attacker på mjölkbönder, barn som inte får bli pojkar eller flickor, psykisk ohälsa hos unga, veganism, extrem feminism, vänsterextremism, högerextremism, skjutningar, rån, osv är tecken på ett hjälpsamt samhälle? Det är ju avsaknaden av vuxna i samhället som har skapat dagens kaos.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.