jachri skrev:
Samma här, själv bor jag i Göteborg.
Bor några mil utanför Göteborg! Är det oss här de lurar nu då?

Hej!
Idag fick jag otroligt nog ett svar på mailet jag har skrivit till bostadsnet.info:
"Hej,

Tack för ditt meddelande, vi ber om ursäkt för att svara så sent.

Värderingen beställdes från IP-adressen som står på fakturan. (registrerats av Telia – vår ISP och google).

Någon måste ha skrivit in informationen på vår hemsida och har klickat på "ACCEPTERA"- någon från ovanstående IP-adress.

Om du fortfarande är säker på att ingen har gjort beställning från er sida, eller IP-adressen inte är din, kan du bestrida fakturan på epost: info@bostadsnet.info

Då kommer vi att vidta rättsliga och tekniska utredningar av missbruk, och kommer att stämma de ansvariga personer. Kanske du kan hjälpa oss att ta reda på vem som ligger bakom det - ofta kan det vara nära vänner eller familj, och då skulle det inte vara trevligt att få myndigheterna inblandad.

Vi beklagar besväret, men du ska inte oroa dig, eftersom det är mycket lätt för myndigheterna att bekräfta vem som har beställd värderingen (traceroute, av vem som loggat på beställningstidpunktet via IP nummer) och vi kommer att göra allt arbete, medan du kan koppla av. Om en person kommer att skriva en annan persons kontaktinformation tar vi det på stort allvar. Det är mycket olagligt i Sverige och resten av EU, och kan leda till åtal.

Om vår faktura betalas omedelbart, kommer inga ytterligare åtgärder att initieras från vår sida.

Vår webbplats anger tydligt villkor, och kräver en online bekräftelse innan tjänsten påbörjas (svart text på vit bakgrund, bredvid "ACCEPTERA"-knappen).

Tack för ditt vänliga och välkomnande e-post.

VH
Kundtjänst, bostadsnet.info"

Jag bestred ju fakturan till just den e-post adressen som dom skriver att jag skall skriva till och bestrida. Jag får väl försöka en gång till helt enkelt och hoppas att de fattar denna gången.
Dessutom så är ju svenskan ganska så dålig...

Det var ju en "intressant" formulering, det låter som en grundlöst hot om att ni skall bli polisanmälda för bedrägeri, eller en släkting för urkundsförfalskning. Det hotar er för att få er att betala.

Detta att spåra en IP address tillbaka till en viss person är oftast en svår process (det är ju det hela IPRED lagen handlar om).

Skicka allt till polisen, anmäl!

jachri skrev:
Jag bestred ju fakturan till just den e-post adressen som dom skriver att jag skall skriva till och bestrida. Jag får väl försöka en gång till helt enkelt och hoppas att de fattar denna gången.
Lägg inte ner mer energi på detta. Du har redan bestridit fakturan. Kontaktar du dem igen så kommer det bara fler hotfulla formuleringar från dem. Hela deras affärsidé är att skrämma folk till att betala. Ignorera alla deras mail i fortsättningen. Vänta och se vad som händer. Om ett inkassobolag eller kronofogdemyndigheten hör av sig så meddelar du bara att du bestrider kravet. Då ligger bollen hos bostadsnet.info. De kommer aldrig att kunna bevisa att du har beställt en tjänst av dem.

/Hasse

b_hasse skrev:
Lägg inte ner mer energi på detta. Du har redan bestridit fakturan. Kontaktar du dem igen så kommer det bara fler hotfulla formuleringar från dem. Hela deras affärsidé är att skrämma folk till att betala. Ignorera alla deras mail i fortsättningen. Vänta och se vad som händer. Om ett inkassobolag eller kronofogdemyndigheten hör av sig så meddelar du bara att du bestrider kravet. Då ligger bollen hos bostadsnet.info. De kommer aldrig att kunna bevisa att du har beställt en tjänst av dem.

/Hasse
Det verkar som att du har rätt! Jag fick just ännu ett mail från dem:

"Hej,
Vår webbplats anger tydligt villkor, och kräver en online bekräftelse innan tjänsten påbörjas (svart text på vit bakgrund, bredvid "ACCEPTERA"-knappen).

Utdrag från våra villkor:”Beställaren ansvarar för att uppgifter som lämnas är är så korrekt och detaljerad som möjligt. Värderingen kommer att startas, på grundval av de inkomna uppgifterna. Minimikravet för att starta en värdering är storleken på lägenheten (m2), tillsammans med den geografiska lokaliseringen av lägenheten. Om mindre information ges kommer värderingen inte att påbörjas! Om värderingen är klar redan följande dag efter beställning, och den färdiga intyg skickas ut omedelbart via post, kommer kunden inte att få värdering via SMS, eller möjlighet att ladda ned värderingen på nätet. Prisinformation: En värdering kostar 499,- SEK inkl. frakt, alla avgifter och skatter. Faktureras i efterskott (8 dagar).” http://bostadsnet.info/index-4.html

Det är din rätt att bestrida fakturan, och det respekterar vi fullt. Vi vill inte spendera mer tid på att diskutera med dig.

Vi kommer nu att stämma dig till domstol och domaren avgör om du ska betala eller inte. Då kommer du också att betala för advokatarvode, om domaren håller med oss. Om domstolen instämmer med dig, ska domstolen bestämma en ersättning för dina kostnader och advokatarvoden som följer rättegången. Vi kommer att be myndigheterna att utreda vem IP-adressen tillhör, och vi kommer att lägga fram alla bevis tillsammans med ärendet. Om det är rimligt att tro att du har blivit ett offer för identitetsstöld, behöver du naturligtvis inte betala fakturan.

Om vår faktura betalas omedelbart, kommer inga ytterligare åtgärder att initieras från vår sida.

Vänliga hälsningar

Kundtjänst, www.bostadsnet.info"

jachri skrev:
Då kommer du också att betala för advokatarvode, om domaren håller med oss.
Stämmer dåligt när det gäller småmål.

Har även jag fått en värdering på 499kr när jag i tron gick in på SBABs hemsida och det står inte där om något pris.
Hittade sidan igen http://bostadsinfo.net/index-1.html?gclid=CM_ukcfN_6ACFU0L3god1S2Kuw läser man villkoren så står det ju där, men man tror ju att man gått in på SBABs sida så jag bara körde på, men avbröt direkt när det behövde en massa uppgifter.
Var i på SBABs sida och de hänvisar till http://www.konsumentverket.se/internet-IT/Internettjanster/?WT.ac=Internettjänster .
Jag har oxå bestridit fakturan och fått första omgången med hot om de och de andra, men läser man igenom det konsumentverket skriver i ovanstående länk är det nog lungt de är bara och vänta på om domstolen hör av sig.

Jag förstår inte riktigt. Hur kan man bestrida enligt ovan, när man varit inne på sidan och beställt?

Nyfniken skrev:
Jag förstår inte riktigt. Hur kan man bestrida enligt ovan, när man varit inne på sidan och beställt?
Fast det är väl inte beställt om jag fattar rätt? Det är väl det som är poängen?

Jag fick ett svar idag också. Men i mitt så frågar de bara varför vi bestrider fakturan.
Men Det andra ni andra fått kommer väl när vi svarat!

Prisinformationen finns på deras sida, men är väldigt otydlig. Jag kan inte tänka mig att den skulke funka för en indrivning.

De börjar med rutor där man fyller i mail address och liteannat, en knapp som heter "accepter" (det skulle jag iofs blivit väldigt misstänksam över). Betydligt längre ned på sidan finns en ruta som jag tolkar som information om en ev. tilläggstjänst, där står det att värderingen kostar 499 kr. Och en uppmaning om att man skall läsa villkoren på en annan länk. Även här funns ett rejält fel.

I rutan lång ned på sidan med prisinformation så står det att man skall läsa de fullständiga villkoren genom att trycka på villkor.es. Det finns ingen knapp på hela sidan med den skrivningen. Däremot så finns det upp i högra hörnet tillsammans med lite allmän reklam, en knapp som heter villkor. Det är tydligen under den knappen man kan läsa att man gjort en beställning genom att trycka på "acceptera" knappen.

Kan aldrig tänka mig att det duger om de skall driva in pengarna.

Skriv bara att ni inte har beställt. Om ni skall skriva ngt. alls. Jag tror inte man behöver motivera varför man bestrider (men kolla med ngn. som vet). I vilket fall som helst så skall man vara väldigt fåordig, all information man ger för att "förklara eller reda ut" kan motparten använda för att förfina sitt krav.

bonnier skrev:
Fast det är väl inte beställt om jag fattar rätt? Det är väl det som är poängen?
Som jag har fattat det så har man gått in på (fel) hemsida där det (iofs otydligt) står hur mycket det kostar, sedan har man klickat i att man accepterar och "beställt" en värdering.

Det är inget snack om att det är en sorts blufföretag, men jag kan inte se annat än att de har rätt i sak när de skickar fakturan. :S

Undantaget är väl den 90-åriga tanten utan dator, men utifrån den informationen som gavs kan det lika gärna var tantens granne som kollat vad hennes hus är värt.

OK, jag läser åtminstone för den ene att de avbrutit när information började efterfrågas och inte gått vidare efter det. Men avgiften kanske räknades från innan det.

Jaha då var man lurad då, vilket skit. Fick en faktura i Fredags, har bestridit den och kommer att polisanmäla dem för bedrägeri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.