torbeno torbeno skrev:
180 liter, respekt.
Jag brukar nöja mig med max 30-40 liter.
Jag gav inte upp förrän vattnet som jag sög upp var rent. Enormt många råttor som kom ut, blev förvånad.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Jag har en specialslang med munstycke som ger extra högt tryck (obehagligt att rikta mot huden) och rätt effektiv i detta fall. Helt rätt av dig att spola tills allt var rent.

Ja det kan vara lämpligt. Då kommer man åt in under pumpen bättre också.

Hur som helst räcker det inte med att pilla rent framsida och hälla lite med en vattenkanna.
Finns nog fler TT att rädda om folk gör rent kondensorn ordentligt med vattenslang och våtsug.

• Gilla
Andsu2
  • Laddar…
Nu torkar den tvätt som en gud :strong::ok:

S
Jag har en Bosch Avantixx wtw84360sn. Det mesta av instruktionerna är taget ur minnet så det kan vara detaljer som kan behöva tilläggas eller ändras.

1. Tag loss locket. 2 skruv. Dra bakåt för att lossa.

2. Tag loss höger sida (sett framifrån). Alla skruvar på bakkanten och drag sedan bakåt. Den sitter med snäppfästen av plast i framkant. Observera att det är olika sorter så att du får tillbaka dem rätt.

3. Ta bort fjädern till motorn som driver trumman. Putta bort remmen några cm så att man får aningens mer plats att arbeta.

4. Kapa buntbandet som håller kablarna till pumpmotor och sensor. Lossa kontakterna till sensorn och pumpmotorn. De sitter med snäppfästen som man behöver putta försiktigt på med en skruvmejsel.

5. Skruva loss de 3 skruvarna runt sensorn och ta ut den.

6. Ta ut pumpmotorn och plastdelen den sitter på. Det nära nog omöjligt att få ut den, men går om man vänder och vrider. När pumpen är halvvägs ute så kan man få loss gummislangen genom att peta på ändan med en skruvmejsel. Det går inte att bara dra.

7. Rengör pumpen men var försiktig med att inte få för mycket vatten på pumpmotorn och dess lager. Rengör givaren.

8. Ställ torktumlaren utomhus och spola med trädgårdsslang ner i sköljhålet där kondensvattenbehållaren släpper ner vattnet. Spola även ner i utrymmet där luddfiltret sitter. Tryck in trädgårdsslangen så långt du kan i hålet där pumpmotorn satt.

9. Montera ihop i motsatt ordning. Snurra trumman för hand och se till att remmen är i samma läge annars hoppar den av.

Jag funderar på om jag skulle kapat en halv cm på plåtarna till givaren, men nu har jag redan satt ihop allt igen. Det får bli nästa gång.
Inuti en Bosch Avantixx torktumlare med öppen baksida som exponerar motor, kablar och delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Altarn
  • Laddar…
KristinaRT
Har precis skruvat isär och rengjort vår 11 år gamla Ecologixx 7 för femtielfte gången. Hur kan man göra en så idiotisk konstruktion och sedan fortsätta med det år efter år?!?!?!?
Nåväl - har bestämt att detta var sista gången, men finns denna idiotiska konstruktion kvar och i så fall hos vilka tillverkare?

Redigerat:
jag hade stopp i en relativt ny maskin för en massa år sedan. ringde ut en firma som rengjorde och förklarade problemet och hur hans lösning. var 3e till 6e månad så mäter du upp så mycket som ryms i vattentanken full. koka upp samma mängd vatten och låt svalna en stund så det inte är för varmt, smula i 2 st diskmaskinrengöringstabletter lite ättika eller klorin slå i det i hålet där tanken sitter. vänta 30 min låt maskinen tömma sig. torktumla sen arbetskläder eller ngt oömt. har inte haft stopp sedans dess.

/A

vi har både barn 3 hundar och 2 katter och hästar så mycket skit går i tumlaren

KristinaRT KristinaRT skrev:
Har precis skruvat isär och rengjort vår 11 år gamla Ecologixx 7 för femtielfte gången. Hur kan man göra en så idiotisk konstruktion och sedan fortsätta med det år efter år?!?!?!?
Nåväl - har bestämt att detta var sista gången, men finns denna idiotiska konstruktion kvar och i så fall hos vilka tillverkare?
Det heter "How to feed the service organisation"

• Haha
KristinaRT
  • Laddar…
Lite gammal tråd men felet att torktumlare larmar för full vattenbehållare verkar ju gälla många modeller. För er som har en Bosch serie 8 är det ganska lätt fixat. Felet är som många skriver att det kommer in ludd i den nedre behållaren där det sitter givare (för larmet) och pump. På min maskin hade Bosch tänkt till lite för det var bara att dra ut den. På baksidan längst ner till höger sitter en plastlucka. Lossa den. Du ser nu pumpen och givaren. (lite sladdar och en grövre svart slang). Du kan ta bort hela denna ”platta” genom att lossa plastspärren och lyfta. Du behöver inte lossa någon slang eller kabel. Torka sedan av pumpen och resten av plattan. Ös sedan ur behållaren med tex ett matskedsmått, torka ur behållaren och fyll på med rent vatten. Sätt tillbaka plattan och plastskyddet. klart.

• Gilla
MatsHajen
  • Laddar…
D Daniel Eek skrev:
Lite gammal tråd men felet att torktumlare larmar för full vattenbehållare verkar ju gälla många modeller. För er som har en Bosch serie 8 är det ganska lätt fixat. Felet är som många skriver att det kommer in ludd i den nedre behållaren där det sitter givare (för larmet) och pump. På min maskin hade Bosch tänkt till lite för det var bara att dra ut den. På baksidan längst ner till höger sitter en plastlucka. Lossa den. Du ser nu pumpen och givaren. (lite sladdar och en grövre svart slang). Du kan ta bort hela denna ”platta” genom att lossa plastspärren och lyfta. Du behöver inte lossa någon slang eller kabel. Torka sedan av pumpen och resten av plattan. Ös sedan ur behållaren med tex ett matskedsmått, torka ur behållaren och fyll på med rent vatten. Sätt tillbaka plattan och plastskyddet. klart.
Hittade till slut denna lucka, men behöver man fylla på lite vatten i den nedre behållaren? Inget man fyller på vid nystart av maskinen.

A
MatsHajen MatsHajen skrev:
Hittade till slut denna lucka, men behöver man fylla på lite vatten i den nedre behållaren? Inget man fyller på vid nystart av maskinen.

• Gilla
MatsHajen
  • Laddar…
M marcusjj skrev:
Tack för en bra guide med bilder! Detta hjälpte även på vår torktumlare! Vår är kanske 3-4år och detta var första gången detta behövdes.
Nu såhär 7 år senare så har detta inte kommit tillbaka. Lösningen var att vi slutade med sköljmedel 👍

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
E EWM skrev:
Tänkte (kanske mest för min egen del) att jag lägger in en lite tydligare beskrivning. OBS! Jag tar inget som helst ansvar för om torktumlaren går sönder eller om någon gör sig illa. Har man aldrig skruvat förut ska man kanske låta bli. Det är inte särskilt svårt men fara för elstöt m.m. finns pga att det sitter ganska stora kondensatorer bredvid där man ska pilla.

Hur som helst så här gör man:

Ta bort de två skruvarna högst upptill på baksidan och lyft locket i bakändan ett par cm.

[bild]

Därefter drar man locket bakåt (det sitter ihakat framtill) sen går det att lyfta bort.

Ta sedan bort all skruvar som sitter baktill och upptill som håller den vita plåten på höger sida (sett framifrån).

[bild]

När det är gjort går det att dra plåten i bakkant ut från maskinen. Därefter drar men den bakåt så lossnar den från de plastpluggar de sitter påskjutna på i framkanten:

[bild]

När plåten är borta går det lätt att komma åt plastlocket där elektroderna sitter (inringad). Slicka inte på kondensatorerna (kryssad i bilden).

[bild]

Ta bort den lilla plastkontakten (dit det går två sladdar) ovanpå locket och skruva bort de tre skruvarna som håller fast locket. Det här momentet är lite pilligt. Lyft sedan bort plastlocket.

[bild]

Elektroderna sitter undertill. Rengör dessa (jag använde en platt skruvmejsel och skrapade rent) och gör rent det du kommer åt på väggarna nere i plastbaljan (jag använde fingret till det här). Fyll sedan på med vatten där så kommer det pumpas bort och upp i behållaren när allt är på plats igen.

[bild]

Sen är det bara att sätta tillbaka allt igen på samma sätt fast tvärtom som när det togs loss.

Tar ca 30 minuter när man gjort det tidigare. Intervallet är nog en gång per år som det behöver göras.
Tusen tack för bilder och instruktioner, vår tortumlare har inte klagat en enda gång sen jag rensade bort ludd i behållaren och rengjorde elektroderna.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.