52 766 läst · 72 svar
53k läst
72 svar
Bosch torktumlare
Har samma fel på min jädra torktumlare.. Exakt hur svårt e det? Som jag läser det (är tjej så dumförklara mig inte för mycket) ska man lossa taket, baksidans alla skruvar på ena sidan och en skruv längst upp vid "panelen"? Hoppas på svar 😁 tror jag!
Sitter en skruv på undersidan med märkte jag.
På vänstersidan så att säga.
Gjorde allt som det stod att jag skulle men fastnade på sista skruven till locket.
Drog bort sladden och kör utan givare.
Funkar men säkert nåt obra med det
På vänstersidan så att säga.
Gjorde allt som det stod att jag skulle men fastnade på sista skruven till locket.
Drog bort sladden och kör utan givare.
Funkar men säkert nåt obra med det
Stort tack EWM, det var väldigt enkelt med dina informativa bilder!
Tack för en bra guide med bilder! Detta hjälpte även på vår torktumlare! Vår är kanske 3-4år och detta var första gången detta behövdes.EWM skrev:Tänkte (kanske mest för min egen del) att jag lägger in en lite tydligare beskrivning. OBS! Jag tar inget som helst ansvar för om torktumlaren går sönder eller om någon gör sig illa. Har man aldrig skruvat förut ska man kanske låta bli. Det är inte särskilt svårt men fara för elstöt m.m. finns pga att det sitter ganska stora kondensatorer bredvid där man ska pilla.
Hur som helst så här gör man:
Ta bort de två skruvarna högst upptill på baksidan och lyft locket i bakändan ett par cm.
[bild]
Därefter drar man locket bakåt (det sitter ihakat framtill) sen går det att lyfta bort.
Ta sedan bort all skruvar som sitter baktill och upptill som håller den vita plåten på höger sida (sett framifrån).
[bild]
När det är gjort går det att dra plåten i bakkant ut från maskinen. Därefter drar men den bakåt så lossnar den från de plastpluggar de sitter påskjutna på i framkanten:
[bild]
När plåten är borta går det lätt att komma åt plastlocket där elektroderna sitter (inringad). Slicka inte på kondensatorerna (kryssad i bilden).
[bild]
Ta bort den lilla plastkontakten (dit det går två sladdar) ovanpå locket och skruva bort de tre skruvarna som håller fast locket. Det här momentet är lite pilligt. Lyft sedan bort plastlocket.
[bild]
Elektroderna sitter undertill. Rengör dessa (jag använde en platt skruvmejsel och skrapade rent) och gör rent det du kommer åt på väggarna nere i plastbaljan (jag använde fingret till det här). Fyll sedan på med vatten där så kommer det pumpas bort och upp i behållaren när allt är på plats igen.
[bild]
Sen är det bara att sätta tillbaka allt igen på samma sätt fast tvärtom som när det togs loss.
Tar ca 30 minuter när man gjort det tidigare. Intervallet är nog en gång per år som det behöver göras.
Har uppenbarligen en äldre modell då bilderna inte stämmer. WTE84160SK/15 heter min.
Pump och givare sitter på vänster sida och designen är lite olik. Pump och nån form av flottör sitter fast under själva locket. Sedan sitter det ett litet minikretskorg ovsnpå locket, gissningsvis nån form av magnetisk kopplimg till flottören under locket.
Hur som helst, gjorde rent och fyllde på lite vatten, men min stannar fortfarande eftet 1-2 minuter. Vattnet försvinner så inget fel på pumpen och det går liksom inte stt komma in i själva givaren och rensa mer där.
Kopplade även bort sladden till givaren, men det hjälpte inte.
Det jag inte vågat prova är stt kortsluta sladden till givaren.
Kan det finnas fler givare till denna modell?
Har tidigare kört electrolux på tvätt+tork, men har orecis flyttat till ett hus med äldre boschmaskiner och ska snart renovera tvättstugan inkl nya maskiner. Hade då tänkt satsa på Bosch eller Siemens som jag trodde låg i topp, men blir tveksam när man ser den jör tråden....eller?
Pump och givare sitter på vänster sida och designen är lite olik. Pump och nån form av flottör sitter fast under själva locket. Sedan sitter det ett litet minikretskorg ovsnpå locket, gissningsvis nån form av magnetisk kopplimg till flottören under locket.
Hur som helst, gjorde rent och fyllde på lite vatten, men min stannar fortfarande eftet 1-2 minuter. Vattnet försvinner så inget fel på pumpen och det går liksom inte stt komma in i själva givaren och rensa mer där.
Kopplade även bort sladden till givaren, men det hjälpte inte.
Det jag inte vågat prova är stt kortsluta sladden till givaren.
Kan det finnas fler givare till denna modell?
Har tidigare kört electrolux på tvätt+tork, men har orecis flyttat till ett hus med äldre boschmaskiner och ska snart renovera tvättstugan inkl nya maskiner. Hade då tänkt satsa på Bosch eller Siemens som jag trodde låg i topp, men blir tveksam när man ser den jör tråden....eller?
Vill bara tacka för denna tråd, vår 7 år gammla Bosch Ecologixx 7 (värmepumpstumlare) drabbades av likadana symptom. Tvätten blev inte torrt...
Först blåste jag ren kondensorn framifrån (kapade plasten och ersatte med ny servicelucka). Det hjälpte inte så det fick bli demontering.
Jag tog ut både lilla luckan med nivågivaren (vars elektroder var nersmutsade av ludd), och pumpmotorn (vars sug var också smutsig).
Det var väldigt mycket ludd I botten av behållaren. Jag fyllde på med cca 1.5L vatten åt gången, tippade maskinen fram och tillbaka och sög upp vattnet igen mha vätskepump jag köpt på Biltema.
Jag fick fylla/gunga/tömma 20 gånger tills vattnet var rent. Nu funkar tumlaren igen!
Först blåste jag ren kondensorn framifrån (kapade plasten och ersatte med ny servicelucka). Det hjälpte inte så det fick bli demontering.
Jag tog ut både lilla luckan med nivågivaren (vars elektroder var nersmutsade av ludd), och pumpmotorn (vars sug var också smutsig).
Det var väldigt mycket ludd I botten av behållaren. Jag fyllde på med cca 1.5L vatten åt gången, tippade maskinen fram och tillbaka och sög upp vattnet igen mha vätskepump jag köpt på Biltema.
Jag fick fylla/gunga/tömma 20 gånger tills vattnet var rent. Nu funkar tumlaren igen!
Ecologixx 7,
har råkat ut för två problem:
1. larmar om fylld tank stannar.
Åtgärd fyllde i ättika och körde upprepade gånger.
Hittade förslaget på I-net.
Orsak påstods vara algbildning i den inbyggda vattentanken.
Detta har hänt mig 2 g¨ånger.
2. maskinen slutar torka och mycket ludd samlas uppe i maskinen, runt luckan.
Åtgärd:
Skar ut lucka av plast, för att komma åt kondensorn.
Kondensorns framsida var som en matta.
jag rensade lamellerna på kondensorn.
Beställde reservdel (nytt plastlock via Bosh butik)
Monterade och allt fungerar igen!
har råkat ut för två problem:
1. larmar om fylld tank stannar.
Åtgärd fyllde i ättika och körde upprepade gånger.
Hittade förslaget på I-net.
Orsak påstods vara algbildning i den inbyggda vattentanken.
Detta har hänt mig 2 g¨ånger.
2. maskinen slutar torka och mycket ludd samlas uppe i maskinen, runt luckan.
Åtgärd:
Skar ut lucka av plast, för att komma åt kondensorn.
Kondensorns framsida var som en matta.
jag rensade lamellerna på kondensorn.
Beställde reservdel (nytt plastlock via Bosh butik)
Monterade och allt fungerar igen!
Har nu haft problem för andra gången med min maskin och hade lagt en ny torktumlare för 8k i kundvagnen och var nära att klicka.
Men så gav jag den en chans till och gjorde rent grundligare samt installerade transparent servicelucka för att kunna se när den rengör sig och hur smutsig den är.
Jag gjorde så här:
Bort med "elektroderna" och vik upp pumpen så den håller sig kvar ur karet.
Skär upp luckan framtill, höj upp maskinen i framkant, ta fram vattenslangen och spola genom kondensorn samtidigt som du suger med våtdammsugare där pumpen sitter.
Spola även in i hålet bakom pumpen en stund, sug ur vattnet och upprepa tills det inte lossar mer skit.
Jag tömde min dammsugare 6 gånger vilket är ca 180L vatten, men det var vad som krävdes för att få bort alla "råttor" där inne.
Men så gav jag den en chans till och gjorde rent grundligare samt installerade transparent servicelucka för att kunna se när den rengör sig och hur smutsig den är.
Jag gjorde så här:
Bort med "elektroderna" och vik upp pumpen så den håller sig kvar ur karet.
Skär upp luckan framtill, höj upp maskinen i framkant, ta fram vattenslangen och spola genom kondensorn samtidigt som du suger med våtdammsugare där pumpen sitter.
Spola även in i hålet bakom pumpen en stund, sug ur vattnet och upprepa tills det inte lossar mer skit.
Jag tömde min dammsugare 6 gånger vilket är ca 180L vatten, men det var vad som krävdes för att få bort alla "råttor" där inne.