IMG_0529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
måste man ta bort fronten för att komma åt skruvarna

Redigerat:
måste man ta bort fronten för att komma åt skruvarna till locket?

hoahoa skrev:
måste man ta bort fronten för att komma åt skruvarna till locket?
Nej, fronten har aldrig varit den. Har inte gjort själv ännu. Bara studerat BSH teknikern.

bar dom två skruvarna på baksidan som håller locket

IMG_0536.jpg
Skapa konto
är det den inre eller den yttre du menar

hoahoa skrev:
[bild] är det den inre eller den yttre du menar
Du skall ta bort locket under kablarna. Det går två kablar in i det.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
tack för rådet den fungerar nu utan problem

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
hoahoa skrev:
tack för rådet den fungerar nu utan problem
Det var så lite. Jag blir ju klart upprörd av att vissa får detta åtgärdat genom handlarend försorg, eller faktiskt av BSH. Jag fick en iskall hand. "Det är handhavandefel" "Dammet var ju inte i maskinen då du köpte den". 1. filtren är för dåliga och släpper förbi en hel del ludd. 2. Om maskinen själv gör rent kondensorn med torkvatten, vart tar då luddet vägen? 3. Idiotiskt att det inte går att rensa detta via en lucka i fronten Jag funderar på att såga upp ett hål i sidan av tumlaren och göra en servicelucka där.. Serviceteknikern tyckte inte ens han att detta var någon vidare konstruktion. Var är Sverker när man behöver honom?

Tänkte (kanske mest för min egen del) att jag lägger in en lite tydligare beskrivning. OBS! Jag tar inget som helst ansvar för om torktumlaren går sönder eller om någon gör sig illa. Har man aldrig skruvat förut ska man kanske låta bli. Det är inte särskilt svårt men fara för elstöt m.m. finns pga att det sitter ganska stora kondensatorer bredvid där man ska pilla.

Hur som helst så här gör man:

Ta bort de två skruvarna högst upptill på baksidan och lyft locket i bakändan ett par cm.

Baksidan.jpg
Skapa konto

Därefter drar man locket bakåt (det sitter ihakat framtill) sen går det att lyfta bort.

Ta sedan bort all skruvar som sitter baktill och upptill som håller den vita plåten på höger sida (sett framifrån).

Pla?t.JPG

När det är gjort går det att dra plåten i bakkant ut från maskinen. Därefter drar men den bakåt så lossnar den från de plastpluggar de sitter påskjutna på i framkanten:

Plastpluggar fram.JPG

När plåten är borta går det lätt att komma åt plastlocket där elektroderna sitter (inringad). Slicka inte på kondensatorerna (kryssad i bilden).

Kondensatorer.jpg
Skapa konto

Ta bort den lilla plastkontakten (dit det går två sladdar) ovanpå locket och skruva bort de tre skruvarna som håller fast locket. Det här momentet är lite pilligt. Lyft sedan bort plastlocket.

IMG_4812.JPG

Elektroderna sitter undertill. Rengör dessa (jag använde en platt skruvmejsel och skrapade rent) och gör rent det du kommer åt på väggarna nere i plastbaljan (jag använde fingret till det här). Fyll sedan på med vatten där så kommer det pumpas bort och upp i behållaren när allt är på plats igen.

Elektroder.JPG
Skapa konto

Sen är det bara att sätta tillbaka allt igen på samma sätt fast tvärtom som när det togs loss.

Tar ca 30 minuter när man gjort det tidigare. Intervallet är nog en gång per år som det behöver göras.

• Gilla
toftstade och 5 till
  • Laddar…
Stort tack!
Har precis samma fel på min Boschtumlare, blir ju helt galen på detta så det skall provas.
Jag har tidigare slitit ur kondensor och vattentank och försökt pilla bort ludd som fastnar i övergången mellan tank och kondensorfack, funkar en stund. men det är galet vad dåligt filtret är, massa ludd kommer förbi

Misstänker att största problemet är att det är ludd i pumpen snarare än att elektroderna är trötta. Så rikta in dig på att få ren den. Den pumpar från samma ställe som elektroderna sitter i. Spola/häll i vatten och låt maskinen pumpa bort. Du kan lura den att starta genom att doppa elektroderna i vatten utanför maskinen. OBS. Riskmoment om du råkar dra igång trumman...

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Så här såg det ut i min innan jag rengjorde den. Funkar perfekt nu!
tmp_27383-20160319_111622-708880679.jpg
Skapa konto

• Gilla
Whaddeveah och 1 till
  • Laddar…
är det enkelt filter eller dubbeltfilter på denna tumlare?
jag har haft 2st bosch , en som hade enkelt filter. maskinen fick problem efter en tid (inte denna modell tråden handlar om) och på servicestället som jag for med tumlaren sa dom den var full i ludd och att tumlare med 1 filter bara inte är optimalt för mycket släpps igenom.

nu har jag en med dubblafilter, det mesta fastnar i första filtret, det andra tar upp lite gran också och ytterst lite far i filtret uppe i lådan som man tömmer vattnet från sen.

Jag tänkte, man kanske kan köpa ny filter till denna som har dubbelt istället för enkelt eller göra nått "fulhack" och fixa dubbelt.

Bilden är från en Bosch Avantixx med dubbelfilter. Har säkert kört ett tiotal tumlingar nu utan problem efter rensningen.

Ja det är precis en sån vi har nu, avantix.
Sparar denna tråden för ev framtida bekymmer :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.