E Ewa_o_Tobbe skrev:
På värmepumpen mellan röd och röd får jag 18.8 på läge 200.
Mellan röd (oavsett vilken) och jord får jag inget utslag.
Provade mäta både på kretskortssidan och på värmepumpen.
rimligt
 
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Jag tog ut kontakten bredvid, med tre stift/kablar.
Mätte resistansen mellan 1 och 2 och 1 och 3 och fick inget utslag. Vet inte om det är rätt eller om det har någon betydelse, men såg någon göra det på en video på en annan värmepump till en Bosch diskmaskin. Enligt den videon så skulle det vara ca 12k ohm mellan 1 och 2 och ca 24k ohm mellan 1 och 3. Enligt den videon så är det temperatursensorn. Jag fick inga värden när jag mätte. Jag ställde in multimetern på 200 precis som när jag mätte tidigare. Ska jag få något värde när jag mäter där? Kan mitt E02-fel ligga i den sensorn?
osäker på vilken kontakt du menar
är det sensorn till zeoliten eller värmepumpen
200 området funkar inte du får prova 20k området eller 200k om du har.
 
returen returen skrev:
osäker på vilken kontakt du menar
är det sensorn till zeoliten eller värmepumpen
200 området funkar inte du får prova 20k området eller 200k om du har.
Nu blev det bättre. Ställde in på 200k, då fick jag 10.4 mellan 1 och 2 och 20.9 mellan 1 och 3. Då ser det rätt ut enligt den videon.
Då var det också bra eller dåligt. Det verkar som om sensorn och värmepumpen är hela. Men jag är tillbaka på ruta1. Närbild av en multimeter-prob som mäter värden på en komponent inuti en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Nu blev det bättre. Ställde in på 200k, då fick jag 10.4 mellan 1 och 2 och 20.9 mellan 1 och 3. Då ser det rätt ut enligt den videon.
Då var det också bra eller dåligt. Det verkar som om sensorn och värmepumpen är hela. Men jag är tillbaka på ruta1.[bild]
ja du är tillbaka till kretskortet
har du testat detta efter din rengöring?
 
man säger generellt att de första felkoderna E01 -E05 är krestkortet
 
returen returen skrev:
ja du är tillbaka till kretskortet
har du testat detta efter din rengöring?
Nä, det vet jag inte hur jag ska testa.
 

Bästa svaret

E Ewa_o_Tobbe skrev:
Nä, det vet jag inte hur jag ska testa.
koppla in det och kör maskinen
 
returen returen skrev:
koppla in det och kör maskinen
Ahh, du tänker så 😀👍
Ja, det var min nästa tanke om du inte hade något mer jag kan testa. Nu har jag felsökt, kopplat ur och satt tillbaka kontakter och rengjort. Men har inte hittat något speciellt. Så då sätter jag ihop maskinen igen, funkar den inte får det bli en ny maskin.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Ahh, du tänker så 😀👍
Ja, det var min nästa tanke om du inte hade något mer jag kan testa. Nu har jag felsökt, kopplat ur och satt tillbaka kontakter och rengjort. Men har inte hittat något speciellt. Så då sätter jag ihop maskinen igen, funkar den inte får det bli en ny maskin.
eller kretsj´kort
 
returen returen skrev:
eller kretsj´kort
Kört maskinen nu på ett 45 program på 29min.
Får felkod E11😔
 
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Kört maskinen nu på ett 45 program på 29min.
Får felkod E11😔
tempgivaren i värmepumpen, fick du tillbaks sladdarna rätt
 
returen returen skrev:
tempgivaren i värmepumpen, fick du tillbaks sladdarna rätt
Tyckte att jag kollade det noga. Men hade inte någon riktigt bra bild på kontakterna på sidan av kretskortet
 
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Tyckte att jag kollade det noga. Men hade inte någon riktigt bra bild på kontakterna på sidan av kretskortet
YEEES!!!!!!

Kopplade loss kontakten från värmesensorn. Mätte kablarna så de var hela. Var noga när jag tryckte in kontakten igen. Mätte resistensen på kontakten som skulle kopplas in i kretskortet och fick fina resultat.
Körde ett 45 program igen och vattnet värmdes upp och programmet gick igenom utan fel.

Nu ska vi slänga in en del av diskberget och köra en normal disk. Håller tummarna att den fungerar också.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Fy f-n vad gött, programmet gick igenom utan problem.

Jag vet inte vad som skapade felkod E02, och jag vet inte vad som gjorde att det fungerar igen. Men nästan allt är rengjort, kontakterna är urkopplade och inkopplade igen, alla mätningar har visat fina resultat. Så det i kombination med att strömmen varit bruten och ev någon fukt någonstans har torkat har gjort att diskmaskinen fungerar igen.

Jättetack ”returen” för all hjälp och engagemang.
-applåderrna halglar-
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Fy f-n vad gött, programmet gick igenom utan problem.

Jag vet inte vad som skapade felkod E02, och jag vet inte vad som gjorde att det fungerar igen. Men nästan allt är rengjort, kontakterna är urkopplade och inkopplade igen, alla mätningar har visat fina resultat. Så det i kombination med att strömmen varit bruten och ev någon fukt någonstans har torkat har gjort att diskmaskinen fungerar igen.

Jättetack ”returen” för all hjälp och engagemang.
-applåderrna halglar-
trägen vinner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.