ja det
E Ewa_o_Tobbe skrev:
När jag ställde in på 200 Ohm så fick jag värdet 33.8
Kan det vara en rätt gjord mätning?
är rimligt
och när du mäter mellan röd och jord (gröngul)
 
returen returen skrev:
ja det

är rimligt
och när du mäter mellan röd och jord (gröngul)
Där får jag inget utslag med samma inställning på mätaren.
 
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Där får jag inget utslag med samma inställning på mätaren.
nu beror detta ju lite på vilket instrumen man har men det är ju lovande
nu skulle jag tro att det är kretskortsfel
man kan kolla lödningarna på alla reläer som sitter där
 
returen returen skrev:
nu beror detta ju lite på vilket instrumen man har men det är ju lovande
nu skulle jag tro att det är kretskortsfel
man kan kolla lödningarna på alla reläer som sitter där
Jag kan inte se något avvikande på komponenterna, men tre lödningar på undersidan ser märkliga ut. Det finns vita avlagringar runt dem.
Närbild på undersidan av ett kretskort med tre lödningar som har vita avlagringar runt sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön kretskortsundersida med många lödpunkter. Tre lödningar med vita avlagringar syns tydligt i mitten av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en kretskort med tre misstänkt lödda punkter omgivna av vita avlagringar på undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en grön kretskort med tre lödningar som har vita avlagringar runt sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Jag kan inte se något avvikande på komponenterna, men tre lödningar på undersidan ser märkliga ut. Det finns vita avlagringar runt dem.
[bild][bild][bild][bild]
Jag tvättade rent lödningarna försiktigt med tops fuktad med lite kontaktspray. När jag mäter de avvikande lödningarna mellan två punkter som har samma ledare på kretskortet så får jag kontinuitet.
 
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Jag kan inte se något avvikande på komponenterna, men tre lödningar på undersidan ser märkliga ut. Det finns vita avlagringar runt dem.
[bild][bild][bild][bild]
det vita är rester av fukt, tvätta hela baksidan med isopropanol
i övrigt är det för dålig upplösning för att se något
 
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Jag tvättade rent lödningarna försiktigt med tops fuktad med lite kontaktspray. När jag mäter de avvikande lödningarna mellan två punkter som har samma ledare på kretskortet så får jag kontinuitet.
kontinuitet över ledningsbanor skall det vara men det är överslagen mellan som man inte vill ha
 
returen returen skrev:
kontinuitet över ledningsbanor skall det vara men det är överslagen mellan som man inte vill ha
Grön kretskort med flera lödpunkter och ledningsbanor, belyst på svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön kretskort med synliga kopparledningar och lödpunkter, fotograferad ovanifrån mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Ewa_o_Tobbe skrev:
[bild][bild]
nice and clean
 
returen returen skrev:
nice and clean
Det var ju både bra och dåligt. Någon mer idé på vad det kan vara? Kan det vara något med pumpen till Zeoliten?
 
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Det var ju både bra och dåligt. Någon mer idé på vad det kan vara? Kan det vara något med pumpen till Zeoliten?
nä fläkten ger felkod
men är elementet helt så lär det ju vara kretskortet
men kolla värmepumpen för säkerhets skull
 
returen returen skrev:
nä fläkten ger felkod
men är elementet helt så lär det ju vara kretskortet
men kolla värmepumpen för säkerhets skull
Kan man mäta den på något sätt eller är det bara rengöring och okulär besiktning?
 
Redigerat:
E Ewa_o_Tobbe skrev:
Kan man mäta den på något sätt eller är det bara rengöring och okulär besiktning?
fläkten har ett styrkort så det blir inte lätt
diskmotorns värmar mäter du på motsvarande sätt som zeolitens bara tränge att komma åt man kan mäta på sladdarna som går till kretskortet de röda som sitter bredvid ziolitens
 
returen returen skrev:
fläkten har ett styrkort så det blir inte lätt
diskmotorns värmar mäter du på motsvarande sätt som zeolitens bara tränge att komma åt man kan mäta på sladdarna som går till kretskortet de röda som sitter bredvid ziolitens
På värmepumpen mellan röd och röd får jag 18.8 på läge 200.
Mellan röd (oavsett vilken) och jord får jag inget utslag.
Provade mäta både på kretskortssidan och på värmepumpen.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
E Ewa_o_Tobbe skrev:
På värmepumpen mellan röd och röd får jag 18.8 på läge 200.
Mellan röd (oavsett vilken) och jord får jag inget utslag.
Provade mäta både på kretskortssidan och på värmepumpen.
Jag tog ut kontakten bredvid, med tre stift/kablar.
Mätte resistansen mellan 1 och 2 och 1 och 3 och fick inget utslag. Vet inte om det är rätt eller om det har någon betydelse, men såg någon göra det på en video på en annan värmepump till en Bosch diskmaskin. Enligt den videon så skulle det vara ca 12k ohm mellan 1 och 2 och ca 24k ohm mellan 1 och 3. Enligt den videon så är det temperatursensorn. Jag fick inga värden när jag mätte. Jag ställde in multimetern på 200 precis som när jag mätte tidigare. Ska jag få något värde när jag mäter där? Kan mitt E02-fel ligga i den sensorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.