Nu är min tid med Indego slut.
Jag reklamerade och hänvisade till slut till vilseledande marknadsföring. Det står bland annat om detta i konsumentköplagen.
I reklam pdf:en på Boschs hemsida står det saker som jag anser är felaktiga.
"Vi håller dig uppdaterad och igång garanterat."
"Suverän kvalitet. Suverän service."

Nu blir det nya tider med 330x istället.
 
  • Gilla
legion och 4 till
  • Laddar…
Eriksgatan
GordonE skrev:
I reklam pdf:en på Boschs hemsida står det saker som jag anser är felaktiga.
"Vi håller dig uppdaterad och igång garanterat."
"Suverän kvalitet. Suverän service."
Tja, eftersom suverän inte måste betyda något positivt utan även t.ex. oavhängig, oberoende eller inte lik någon annan och de garanterat håller igång sin kunder med klipparen som nu måste bäras till laddstationen för varje gång, så är det väl inte så värst vilseledande ... :rolleyes:
 
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
De senaste dagarna så har mina Windows Phone/Windows 10 Mobile appar blivit nerdaterade. från version 2.0.8 med Smart funktion, tillbaka till version 1.6.6 .
En "intressant" sak är att man inte ser denna nerdatering i telefonens app-uppdateringslista.

Jag har fortfarande kvar 728.1043 i Indegon.
 
När de är åter till den gamla osmarta appen med bara schemaläggning eller manuell körning. Då kan man fråga sig hur det fungerar när klipparen är satt i Smart läge med den 2.0.8 appen som tidigare fanns tillgänglig? Har kvar en telefon med 2.0.8 & den har de senaste dagarna sagt att nästa beräknade klippning är kl.08.00 varje dag. Så frågan är om det är "smart beräkning" eller en schemaläggning på "smart servern".
 
Min Indego blev nedgraderad till 0647.1043 men IOS-appen ligger alltjämt kvar på 2.1.1 med alla funktioner intakta

Skärmdump av Indego-app som visar mjukvaruversion och inställningar för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har bara kört på sedan nedgraderingen utan stopp, använder Smart-läget.
 
  • Gilla
Gråärlan
  • Laddar…
Samma här, indego Bara maler på efter nedgradering 💪
 
Grauonline visar ju även hur stor yta man har & längden på kabeln. Så nu behöver man inte gissa. 277kvm gräsmatta & 156m kabel i mitt fall.
 
Eriksgatan
Tack, det var intressant att läsa lite mer om den. (Fick info om den från Bosch för 2 veckor sedan men då var den nog inte helt officiell). Verkar vara som skräddarsydd för helt platta små radhusträdgårdar så som de flesta bor nere på kontinenten. 63dB är ju mycket tystare än hittillsvarande Indegosar men 4,3 ggr över t.ex. HQ som specar 56 dB så frågan är om man vågar köra den under natten. (Jag vet att man inte riktigt kan räkna så, och tillverkarnas uppgifter är ofta fel, men ta det som en vägledning åtminstone). Hoppas åtminstone att gnället från hjulmotorerna nu är borta. Flexiblare (?) placering av laddstationen vore ett steg framåt förstås. Och så hoppas man på att det skall komma en storebror så småningom och som inte låter mer.
 
Eriksgatan skrev:
Flexiblare (?) placering av laddstationen vore ett steg framåt förstås..
Instämmer fullständigt. Efter "nedgraderingen" av mjukvaran är det här i stort sett det enda som fortfarande strular. Vi har inte någon "perfekt" plats för laddstationen där det är enkelt att dra fram el så den nuvarande är en kompromiss som tänjer lite på gränserna för vad den kräver. Dock tycker jag att det är lustigt att den kan komma i ett läge där den backar in i staketet och fastnar.
 
frav skrev:
De senaste dagarna så har mina Windows Phone/Windows 10 Mobile appar blivit nerdaterade. från version 2.0.8 med Smart funktion, tillbaka till version 1.6.6 .
Inatt har Windows appen åter uppgraderas till tidigare 2.0.8
 
Lite blandade känslor efter första sommaren med min Indego...

Tänkte höra hur ni andra har löst hinder som ligger nära staket/hus/andra hinder?

Min tomt är egentligen inte designad för en Indego, det är många planteringar, buskar och träd som ligger nära staketet. För att de ska kunna märkas ut som hinder så ska de enligt Bosch stå minst 35 + 100 + 35 = 170 cm från staketet, men oftast är passagen mellan staket och planteringar bara 70 till 100 cm. Jag gjorde som man "ska" och drog begränsningstråden framför hindren men fick då en massa ytor att klippa med trimmer... Vilket blir ganska fult om man är bortrest ett tag.

Någon som listat ut ett bra sätt att få sin Indego att klippa så mycket som möjligt kring sådana hinder?

Finns det någon anledning till varför den inte klipper parallellt med dockningsstationen? Vad jag kan se så klipper den i 45, 90 och 135 graders vinklar, om den även klippte i 0/180 graders vinkel så skulle den ju täcka många ytor och passager som den annars lätt missar...
Som det är nu så tar det ju så lång tid (många klippomgångar) innan alla ytor är klippta att gräsmattan aldrig är helt jämnt klippt och finessen med Logicut går liksom förlorad.
 
Efter 3.5 år med indego, både 10 och connect, 14 gånger på service, 4 nya maskiner, så gav jag upp.
Nu blir det något annat till våren, troligtvis husqvarna.
 
Eriksgatan
DanielP skrev:
Tänkte höra hur ni andra har löst hinder som ligger nära staket/hus/andra hinder?
. . .
Någon som listat ut ett bra sätt att få sin Indego att klippa så mycket som möjligt kring sådana hinder?
Inhägnat. Mest för att klipparen inte verkar vara konstruerad för att i tåla påkörningar i längden. Men det har varierat mellan olika mjukvaruversioner hur bra de har varit på att komma emellan. Indego Connect 2015-2016 har varit sämre på det än Indego 10 blev från ca 2014, som jag upplever det.

DanielP skrev:
Finns det någon anledning till varför den inte klipper parallellt med dockningsstationen? Vad jag kan se så klipper den i 45, 90 och 135 graders vinklar, om den även klippte i 0/180 graders vinkel så skulle den ju täcka många ytor och passager som den annars lätt missar...
Den har en inbyggd kompass så jag tror att det styrs av dina väderstreck, alltså vridningen i förhållande till norr. Den kommer aldrig att klippa i samtliga möjliga paralleller utan i multiplar på t.ex. 20 eller 22,5 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.