Nu har det gått mer än två veckor sen jag rapporterade problemen till supporten. 52 larm har jag fått sen den 18e. Tyvärr så får man inget larm om att maskinen inte hittar hem till laddaren, lägger man till dem blir det säkert 10 till. Ibland får man ju inte en notis även om maskinen larmat.
Det är ju inte jättekul att behöva ha ett öga på den hela semestern, det börjar kännas som den första maskinen utan connect var 2013.

Många gånger vänder den nosen in i något och kör fast. Den har även efter kantklippning kört in i laddarens baksida och fastnat. Så nu har jag stängt av kantklippning.

Min är ju knappt ett år, så man börjar ju tänka tanken att reklamera. Men det är kanske inte så lätt.
Det tar ju emot lite då klipparen funkar bra i vanliga fall, förutom det hemska transmissionsljudet.

Det känns ju inte lönt att skicka på service då mjukvaran är problemet...
 
Exakt så har min parkerat en gång efter senaste uppdateringen. Annars är deg träden som den har fått problem med, inget av dessa problem har uppstått i tidigare mjukvaror.
 
Skönt att se att vi inte är ensamma om att ha "fått" en klippare med en massa problem...

Våran uppdaterade sig, tyvärr, ganska snabbt strax efter att jag sett rapporten ovan om att en ny version fanns tillgänglig.

Eriksgatan skrev:
Jodå, i går fann jag klipparen stående med nosen in mot och helt i kontakt med en av bodarna (inringat hinder). När jag kollade så hade den nu blivit uppdaterad till 0728.1043. Tack som f-n.
Samma sak här...fasta hinder som tidigare inte var ett problem är nu STORA problem. Klipparen kör rakt in i dem och stannar och rapporterar att den stött på ett hinder.

I dag har den ”fastnat” minst 10 gånger när vi varit hemma, varje gång samma idiotiska, nya, problem...den kör emot ett fast hinder och bara stannar.

Sen skickar den dessutom minst två notifieringar nästan varje gång den larmar. Det har den inte gjort förut.

frav skrev:
Idag fick den för sig att parkera såhär, vilket aldrig hänt tidigare.

[bild]
Så har vår ”parkerat” minst 5 gånger sedan vi fick den senaste uppdateringen…

Ska maila supporten och klaga…som det är nu så är klipparen nästan obrukbar…om man inte är hemma och sitter ”barnvakt” :(

Förra sommaren var den trasig i två månader för att dom inte hade någon ny att skicka tillbaka, och nu har dom tryckt ut en uppdatering som gör att den inte kan klippa utan ständig övervakning.
 
nilrog skrev:
Skönt att se att vi inte är ensamma om att ha "fått" en klippare med en massa problem...

Våran uppdaterade sig, tyvärr, ganska snabbt strax efter att jag sett rapporten ovan om att en ny version fanns tillgänglig.



Samma sak här...fasta hinder som tidigare inte var ett problem är nu STORA problem. Klipparen kör rakt in i dem och stannar och rapporterar att den stött på ett hinder.

I dag har den ”fastnat” minst 10 gånger när vi varit hemma, varje gång samma idiotiska, nya, problem...den kör emot ett fast hinder och bara stannar.

Sen skickar den dessutom minst två notifieringar nästan varje gång den larmar. Det har den inte gjort förut.



Så har vår ”parkerat” minst 5 gånger sedan vi fick den senaste uppdateringen…

Ska maila supporten och klaga…som det är nu så är klipparen nästan obrukbar…om man inte är hemma och sitter ”barnvakt” :(

Förra sommaren var den trasig i två månader för att dom inte hade någon ny att skicka tillbaka, och nu har dom tryckt ut en uppdatering som gör att den inte kan klippa utan ständig övervakning.

Fått något svar från supporten angående detta?
Svärföräldrarna har råkat ut för samma sak med sin Indego. Det fungerade klockrent fram tills dess att vi släppte på uppdateringen. Då började det bete sig precis som du beskriver och kör fast vid minsta lilla hinder.

Kan man köra en återställning av maskinen och på så vis backa tillbaka uppdateringen tills dess att Bosch har ordnade upp buggarna?
 
Backa uppdatering går inte, såvida man inte skickar in till servicecenter för att få det gjort där, om de nu skulle utföra något sådant.

Enligt Bosch-supporten så är det en begränsad mängd som har problem & de försöker undersöka de enskilda fall som de får in för att förstå varför dessa har problem, för att hitta en lösning.

De vill då ha in serienummer, beskrivning på problemen, bilder och videoklipp. (När man nu ska ha tid med att göra en sådan sammanställning...)



I mitt fall känns det som jag skulle behöva dubblera avståndet mellan begränsningskabel & kant för att den ska klara av att svänga utåt. Men samtidigt så "parkerar" den sig på lustiga sätt vid laddstationen, vilket känns mer svårförklarligt. Senast inklämd snett bakom.

Grön Bosch robotgräsklippare som står snett vid sin laddstation på grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Supporten är i mitt tycke inte så kompetent.
Jag hörde av mig direkt då problemen dök upp, då fick jag som svar att göra en testruta på 5x5m och prova på. Funkade det så var det bara att göra om installationen.

Till slut efter lite tjat så förstod dem att det var mjukvarufel då jag upplyst dem om att en del i Tyskland fått samma problem.

Nu verkar det faktiskt att några i Tyskland fått nedgraderad mjukvara idag via connect. Då får man hoppas att vi snart får den med.

Funkar den inte i slutet av veckan så får den åka på service.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan
frav skrev:
Enligt Bosch-supporten så är det en begränsad mängd som har problem & de försöker undersöka de enskilda fall som de får in för att förstå varför dessa har problem, för att hitta en lösning.
De vill då ha in serienummer, beskrivning på problemen, bilder och videoklipp. (När man nu ska ha tid med att göra en sådan sammanställning...)
Vår Connect missar nu plötsligt laddstationens spikar med ca 2 cm så från håll ser det ut som att den står och laddar, men nej då, man får ställa den rätt på spikarna varje gång. Blir inte mycket till automatik överensstämmande med reklamen då inte.

Bosch support lever i sin egen lilla drömvärld. Typiskt flyktbeteende att försöka vältra över bevisbördan om fel på kunden med krångliga krav. Observera att de redan har full tillgång online till allt som visas i din app inkl. kartor, felmeddelanden m.m. och de skulle kunna logga detta om de bara ville. Nu är det ju inte Bosch som är din motpart utan den åf där du köpte klipparen. Du har nu gjort vad som kan begäras av dig genom att ringa supporten och följa deras råd, och det löste inte problemet. Så de borde ha en helt annan och mycket bättre attityd till dig om de fungerade som man normalt gör. Dessutom, ifall Bosch gör din klippare obrukbar efter att garantin gått ut med en uppdatering, så kan man polisanmäla dem för skadegörelse.

Hälsa Bosch att du inte har tid med mer trams, och att det var för att spara tid som du köpte deras klipparrobot. Säg att du är villig att anlita Mediatech eller annat professionellt produktionsbolag att för deras räkning spela in det Bosch anser sig behöva för att kunna hantera din reklamation - bara de först ger dig tillgång till ett konto med de ca 100.000 kr det kommer att kosta att komma igång. Det kostar ju en del att ha ett filmteam på tomten som följer din klippare, de skall ha mat, toaletter, boende mm. Därtill kommer dina egna projektledningskostnader som du behöver kunna fakturera löpande. Alternativt är de förstås välkomna att filma själva.

2012 körde två Boschgubbar 60 mil t.o.r. i en bil från Malmö för att titta på min tredje felande Indego 10... Inte blev de mycket klokare av det.
 
  • Gilla
Gråärlan
  • Laddar…
En gogle translate till engelska av

http://www.roboter-forum.com/showthread.php?14423-Der-Versions-Thread&p=185750&viewfull=1#post185750


Love Indego users, since the distribution of our latest software updates, we are very pleased with the positive feedback of some users to improve the performance of Indegos. However, we have also found that since difficulties navigating occurs in a small number of users in case of obstacles. In this case, the mower will stop after it has getoßen against a rigid barrier. To continue mowing, the PIN must be entered and the mower to remove the obstacle. We are working flat out to eliminate this as quickly as possible and expect a software update to resolve these difficulties, in about four weeks. In the meantime, we would like to apologize to all affected users for the inconvenience. In the coming days we will provide users, of which we know that they are affected by the above-described situation, about Indego registration e-mail address to contact. Users who use a non-connected version of Indegos and are also affected, we ask with the Indego hotline: indego.support@de.bosch.com to get in touch. Thank you for your understanding. Kind regards, your application advice Bosch DIY & garden Germany
http://www.roboter-forum.com/showth...gen-zu-SW-0728&p=186009&viewfull=1#post186009


Subject: Indego Software Update - difficulties navigating at obstacles in reply to: "Support Indego (PT / MKL-EC)" <Indego.Support@de.bosch.com> Dear Customer, dear customer, since the distribution of our last Softwarupdates we are very pleased with the positive feedback of some users to improve the performance of your Indegos. However, we have also found that since difficulties navigating occurs in a small number of users in case of obstacles. In this case, the mower will stop after it has getoßen against a rigid barrier. To continue mowing, the PIN must be entered and the mower to remove the obstacle. According to data available to us, you might be affected by the above-described situation. First of all we would like to sincerely apologize for any thus inconvenience and offer you the possibility the software of your Indegos to a version in which the problem does not occur to change. If you wish, you that the function "New make sure software automatically load "in the Indego Smart Gardening app enabled. The automatic update of the software is from Monday, 08 August 2016 are available. If you do not want this update, make sure that the "New software automatically load" in the Indego Smart Gardening app before 10:00 (CEST) have been deactivated on Monday, 08 August 2016. Meanwhile, our team is working flat out to improve the software as soon as possible. We expect a new software update in about four weeks. . We will inform you accordingly when you can upgrade to a new improved software version If you need further support, you can reach us at the following e-mail address: indego.support@de.bosch.com . Thank you for your understanding The Indego Support team Bosch Home and Garden Suffolk Works Stowmarket IP14 1EY GREAT BRITAIN www.bosch-pt.com seat: Suffolk Works Stowmarket, Suffolk, IP14 1EY Registered No. 3073491,

Så Bosch har således koll på att det är buggigt & det går att få en rollback.
 
  • Gilla
Gråärlan
  • Laddar…
Jag köpte min nya connect på jula i september förra året, så jag har gott om garanti kvar. Men med tanke på hur mycket energi jag får lägga på den så är det nog egentligen vettigare med återköp och att handla en hq 330/430x istället.

Det känns ju att det lätt kan bli osmidigt med ett återköp. Är det någon som har koll på hur man kan gå till väga?
Nu när semestern går mot sitt slut så går det ju inte att springa efter klipparen.
 
frav skrev:
Backa uppdatering går inte, såvida man inte skickar in till servicecenter för att få det gjort där, om de nu skulle utföra något sådant.

Enligt Bosch-supporten så är det en begränsad mängd som har problem & de försöker undersöka de enskilda fall som de får in för att förstå varför dessa har problem, för att hitta en lösning.

De vill då ha in serienummer, beskrivning på problemen, bilder och videoklipp. (När man nu ska ha tid med att göra en sådan sammanställning...)



I mitt fall känns det som jag skulle behöva dubblera avståndet mellan begränsningskabel & kant för att den ska klara av att svänga utåt. Men samtidigt så "parkerar" den sig på lustiga sätt vid laddstationen, vilket känns mer svårförklarligt. Senast inklämd snett bakom.

[bild]
Oki.
Nu har även jag felanmält till bosch så förhoppningsvis får de lite press på sig.
Fick samma svar som dig att problemet är känt och att de för närvarande samlar in information för att kunna lösa det.
Annars hade de inte mer att säga än att de jobbar på det.
 
Frågan är om man ska ge sig till tåls & stå ut några veckor. "We expect a new software update in about four weeks." Eller om man ska begära en roll back till föregående s/w version.
 
Om man läser mellan raderna i svaren från supporten så har dom ju ingen aning om vad felet är så fyra veckor känns ju isf rätt höftat och kan lika väl bli åtta veckor.
Jag ger dem högst två veckor. Har de inte gjort en roll back eller löst problemet då så ligger reklamation nära till hands.

Tyvärr är vår säsong redan förstörd. Köpte roboten för att sköta om gräsmattan hemma under semesterveckorna som vi spenderade i stugan. Tråkigt nog fick en bekant rycka ut flera gånger i veckan och fixa en larmande klippare.
 
Jag fick igår meddelande om att en ny uppdatering installerades och efter det är det build 0647.1043 mot tidigare 0728.1043
Det bör innebära att de backat till en äldre version som inte har problemet med att hitta hinder som ska avlägsnas överallt.
Riktigt uselt är det dock att det ska behövas 3-4 veckor mitt i klippsäsongen innan BOSCH åtgärdar ett problem de själva orsakat, att backa tillbaka till en äldre fungerande mjukvaruversion borde de ha kunnat lösa inom 24 timmar från att problemet blev känt.
 
Eriksgatan
windy223 skrev:
Jag fick igår meddelande om att en ny uppdatering installerades och efter det är det build 0647.1043 mot tidigare 0728.1043.
Ingen uppdatering här ännu. Däremot uppdaterades Androidappen nyss till version 2.1.1. Det enda synliga jag kunnat hitta och som kanske är nytt är att under "Om min Indego" står "Device typ" med angiven enhet. Inte så intressant för en själv eftersom jag själv klarar att se vilken mobil jag använder t.o.m.utan att behöva kika i appen! :)
 
Stuff skrev:
Fått något svar från supporten angående detta?
Svärföräldrarna har råkat ut för samma sak med sin Indego. Det fungerade klockrent fram tills dess att vi släppte på uppdateringen. Då började det bete sig precis som du beskriver och kör fast vid minsta lilla hinder.
Efter två veckors väntan, där vi först fick svaret att det var ett problem för ett fåtal användare, så fick vi i fredags ett mail att dom hade kommit på en "lösning" på problemet och att jag skulle få en uppdatering av mjukvaran. Den uppgraderingen var, som andra skrivit, en nedgradering till föregående version. Så vi är tillbaka till ruta ett...en klippare som strular...dock lite mindre än med den sista katastrofala uppdateringen.

Men den strular fortfarande en hel del...om den fungerade felfritt så skulle den knappast vara helvit framtill...något som den har blivit av att ständigt köra in i staketet trots att kabeln ligger på rätt avstånd från staketet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.