frav skrev:
Supporten bara tjatar sitt media tränade mantra om minst 35 cm från kant till kabel. Men jag skulle behöva ca halvmetern om den ska klara sig. Jag har mätt på centimetrarna när den vänt utanför & skapat märken i jorden med hjul & nos, samt meddelat supporten flera ggr. Men de verkar inte vilja lyssna eller vidare förmedla problematiken till utvecklarna, vilket är synd. För hade det inte varit för denna bugg, som jag ser det, så hade det lirat på fint.

Har även hört andra som har motsvarande problematik.
Jo, vi har slingan på det avstånd som står. Uppmätt med den "linjal" som medföljer. Ändå är vår gräsklippare full av repor och vita streck från staketet på främre halvan av klipparen.
 
Eriksgatan
nilrog skrev:
Jo, vi har slingan på det avstånd som står. Uppmätt med den "linjal" som medföljer. Ändå är vår gräsklippare full av repor och vita streck från staketet på främre halvan av klipparen.
Vi har inte det problemet, vändningarna i ytterperiferin fungerar bra. Däremot repas framför allt klipparens högra sida från den innersta spiken på laddstationen när den kör in i denna i vinkel med full fart.

Märkligt att det där med att registrera hinder finns som funktion och stjäl klipptid när den åker tillbaka till laddstationen för att läsa in hindret, men som i praktiken inte ens fungerar för att förhindra inkörningar i laddstationen vilket borde vara det bäst definierade hindret på kartan. Klipparen borde rimligen även registrera staketinkörningar som hinder i minnet och undvika dessa om nu de 35 cm inte räcker till. Något känns inte tillräckligt väl kalibrerat.

(Hindret lagras dessutom inte i laddstationen utan i klipparen men det är annan diskussion som vi redan har haft i Indego 10-tråden...)
 
Jag vet faktiskt inte hur och när den har lyckats bli så repig då den mesta klippningen sker när vi inte är hemma. När vi är hemma och den klipper så ser jag ingenting skumt. Förutom det den gör vid laddstationen. Där vet jag att den backar ut ur området. Sen om den försöker vända utanför slingan är bara en gissning, baserat på hur vit den har blivit.

Sen har vi en bit på framsidan där den inte klipper så bra. Det är en passage som är ca 1 meter mellan slingorna. Där klipper den mest bara längs slingorna och ibland lite mellan dom. Men mestadels måste vi gå dit och klippa för hand. Samtidigt finns det liknande passager i närheten som den klipper utan problem.

Men på det stora hela är vi nöjda...om den bara håller hela den här sommaren. Vi har tjänat mycket tid på att slippa klippa hela gräsmattan två gånger i veckan :)
 
Jag har i dagarna fått en ny mjukvara 0728.1043 installerad.
Det funkar inte bra i min klippare som nu blir stående med nosen in i buskar och klagomål på hinder som inte finns på längs tråden och i laddarplattan.
Är det någon annan som har fått problem?
Jag har även kontaktat supporten, vi får se vad de kommer fram till.
 
  • Gilla
Gråärlan
  • Laddar…
Min har också fått 0728.1043 nu under förmiddagen. Men jag har inte kört något med den därefter.
 
Häpp! Då har jag också blivit med Connect efter fyra år med Indego "Classic". Tack Hornbach prisgaranti. ;)
IMG_7188.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick igång direkt och den känns "ny" jämfört med den gamla men fick tämligen omgående error 55 redan på första klippningen, knappcellsbatteri nästan tomt... Vad gör man åt detta, laddas det eller byts det?
IMG_7189.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M J skrev:
...fick tämligen omgående error 55 redan på första klippningen, knappcellsbatteri nästan tomt... Vad gör man åt detta, laddas det eller byts det?
[bild]
Då ingen svarat så gör jag det själv; det laddas! :)
Den halvtimme den skulle sitta i laddaren innan första uppstarten enligt instruktionen, även om batteriet var fullt (vilket det var), räckte inte till för att ladda knappcellsbatteriet. Efter att ha fått sitta i laddaren första natten så försvann problemet. Är annars mycket nöjd med Connect´en hittills, det märks stor skillnad mot den gamla som var av absolut första generationen och har fått gå hårt långa säsonger, och var sliten både utvändigt som invändigt.

(Har t ex försvunnit vid plötsligt snöfall, det gillade den inte men jag lyckades hitta den under snömassorna ;) ):

IMG_6250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eriksgatan
Min Connect har sedan i fredags sagt att den uppdaterar klipparens programvara. I vanlig ordning har den inte lyckats, senast tog det 10 dagar. Någon som har lyckats få den installerad?
 
Jadå, se ovan. Tog några timmar under en förmiddag.
 
Eriksgatan
GordonE skrev:
Jag har i dagarna fått en ny mjukvara 0728.1043 installerad.
Det funkar inte bra i min klippare som nu blir stående med nosen in i buskar och klagomål på hinder som inte finns på längs tråden och i laddarplattan.
Är det någon annan som har fått problem?
Jag har även kontaktat supporten, vi får se vad de kommer fram till.
Jodå, i går fann jag klipparen stående med nosen in mot och helt i kontakt med en av bodarna (inringat hinder). När jag kollade så hade den nu blivit uppdaterad till 0728.1043. Tack som f-n.

Ett annat fel är att efter att ha flyttat in den i klippområdet så gick det inte att skicka den till basen. Den svarade att tiden var utanför klippintervallet och gav alternativen klippa manuellt eller gå till basen. Men väljer man det senare så rör den sig inte ur fläcken. Jag hade den i "smart"-läget men före undantagstid mot nattklippning så det måste vara en bugg.
 
  • Gilla
Gråärlan
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Jodå, i går fann jag klipparen stående med nosen in mot och helt i kontakt med en av bodarna (inringat hinder). När jag kollade så hade den nu blivit uppdaterad till 0728.1043. Tack som f-n.

Ett annat fel är att efter att ha flyttat in den i klippområdet så gick det inte att skicka den till basen. Den svarade att tiden var utanför klippintervallet och gav alternativen klippa manuellt eller gå till basen. Men väljer man det senare så rör den sig inte ur fläcken. Jag hade den i "smart"-läget men före undantagstid mot nattklippning så det måste vara en bugg.
Min Connect har också ändrat beteende till det sämre efter senaste uppdateringen. Den stannar och ger felmeddelande om hinder när den träffar träden på gården, det har den aldrig gjort förr, inte ens min "classic" jag hade innan. Den verkar mycket känsligare nu. Annars har den klippt klanderfritt i sommar. I smartläget har den gått ut varannan dag och anpassat tid efter vad den uppfattar är bäst. Har inte ändrat de föreslagna tidsintervallen. Nu har den börjat klippa varje dag. Dags att de gör något åt mjukvaran som gör den opålitlig nu.
 
Studerade min nyuppdaterade Indego (till 0728.1043) i morse och lade märke till ett märkligt beteende: Den kom inkörande snävt med liten vinkel mot kanttråden och när den kom över denna gjorde den en 360 graders piruett åt fel håll för att därefter fortsätt längs kanttråden åt samma håll den var på väg mot. Under piruetten så var nästan hela gräsklipparens längd över på fel sida kanttråden, bakhjulen mitt på tråden. Ska den hålla på så krävs mycket mer än de 35 centimeters avstånd som tråden håller.
 
Ja, min körde av 2ggr på samma ställe, vände ut över en cirkulär rabatt kant, vid första körningen efter uppdateringen + en tredje avkörning över en kant med trälist som avgränsning. (Den cirkulära ytan har alla de Indego jag haft, haft stora problem med även tidigare.)


Robotgräsklippare som har kört av en gräsyta och fastnat på en träkant vid en rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eriksgatan
Hade en dialog med Daniel supporten om detta i förra veckan samt idag igen, och nu har de fått in en del klagomål. Men ring gärna in till dem på 08-7501820 och berätta om era erfarenheter för det kan kanske hjälpa dem med en lösning. Jag frågade hur de ser på garantin, dvs. ifall klipparen efter garantitiden blir sämre eller obrukbar för ens behov p.g.a någon uppdatering som man inte har bett om att få. De har lyft den frågan nu för att supporten skall kunna ge ett bra svar.

Det händer ju ibland att en produkt har en viss funktion men att tillverkaren tar bort den funktionen för att den vållar mycket problem eller höga supportkostnader och det är förstås inte juste mot kunden om denne inte kan få hela köpet återbetalat oavsett hur lång tid som har gått sedan man köpte produkten. Köpet har ju då förfelats i efterhand. Sådant händer ju nästan rätt snart direkt efter att en ny produkt kommer ut på marknaden, men med Bosch känns det snarare troligt att de kommer att fortsätta släppa uppdateringar även efter att den 2-åriga garantitiden är över - och för närvarande är policyn att de önskar att kunder har automatiska uppdateringarna påslagna.

Detta är förstås principiellt viktigt och jag vet inte om något liknande ärende har avgjorts i någon domstol. Någon annan som kan komma på någon parallell till detta och som kanske är avgjord?

VAG som måste uppdatera bilarna p.g.a. sitt fusk med utsläppen vilket då leder till högre bränsleförbrukning, vilket förstås kan ha varit en avgörande faktor vid köpet, hade t.ex. gjort att jag själv skulle ha gått i taket om jag nu hade ägt en sådan bil - men inget är ju helt klart där.
 
Idag fick den för sig att parkera såhär, vilket aldrig hänt tidigare.

Robotgräsklippare parkerad ovanpå en svart ramp i en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.