Bockstensmannen skrev:
Du måste skämta om du tycker indego ger en fin gräsmatta, jämfört med en Gardena är det ju ett dåligt skämt!
Tro mig jag har provat båda, har just nu en Gardena och det är som natt och dag!.
Indegon förstörde hela min gräsmatta, den gav djupa spår efter allt följa linan runt hela gräsmattan, samt de öar man gjort, dessutom har de slöa blad original så grässtråna blir misshandlade och avhuggna/slagna istället för rakbladslika blad som Gardenan har, enl Bosch är det bra för gräset, se tidigare i tråden...
Man skall inte vässa dessa blad heller då de är härdade vad jag förstått, man borde iallfall inte behöva göra det oavsett när det är nya grejer.
Sedan att de satt lite silverfärg på plastkåpan lurar inte mig, samma grejer det mesta.
Bosch har ett antal slitår framför sig att sortera ut alla möjliga brister med denna maskin, går inte att jämföra med Husqvarna/Gardena grejer en anan division helt enkelt (Parallell klippning eller inte)
Dessutom parallellklippningen är ju också en slags slumpklippning, den klipper inte hela gräsmattan från sida till sida som man först trodde, den delar upp mattan i ett antal avdelningar som den klipper parallellt, och det blir lite kors och tvärs, inte som man hade klippt manuellt direkt, men iden är god och man vill så gärna att det skall funka men...
Hopp o Hej
Nu vet jag inte hur detta gick till, men jag har redan skrivit i detta forum att smaken är som baken. Alla maskiner har sina för o nackdelar. Jag har som sagt 2 olika maskiner och är nöjda med båda. Faktiskt mest med Indegon. Det betyder INTE att jag e missnöjd med Landroiden. Den går väldigt bra den oxå.
Tyvärr hade Bosch det tufft i början av sin tid med en del problem. Idag har dom inte mer än nån annan.
Så att så här kategoriskt klassa ner på Indegon får nog stå för dig. Jag byter inte min mot nån HQ eller allra minst mot Stiga. Men det är ju min åsikt. Alla maskiner har sina svagheter o styrkor. Om du inte tror mig så läs deras trådar här på Byggahus.se så märker du att värden inte är så svart eller vit.
O om du är nöjd med din Stiga så är det ju bara och gratulera.
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Bockstensmannen skrev:
Du måste skämta om du tycker indego ger en fin gräsmatta, jämfört med en Gardena är det ju ett dåligt skämt!
Tro mig jag har provat båda, har just nu en Gardena och det är som natt och dag!.
Indegon förstörde hela min gräsmatta, den gav djupa spår efter allt följa linan runt hela gräsmattan, samt de öar man gjort, dessutom har de slöa blad original så grässtråna blir misshandlade och avhuggna/slagna istället för rakbladslika blad som Gardenan har, enl Bosch är det bra för gräset, se tidigare i tråden...
Man skall inte vässa dessa blad heller då de är härdade vad jag förstått, man borde iallfall inte behöva göra det oavsett när det är nya grejer.
Sedan att de satt lite silverfärg på plastkåpan lurar inte mig, samma grejer det mesta.
Bosch har ett antal slitår framför sig att sortera ut alla möjliga brister med denna maskin, går inte att jämföra med Husqvarna/Gardena grejer en anan division helt enkelt (Parallell klippning eller inte)
Dessutom parallellklippningen är ju också en slags slumpklippning, den klipper inte hela gräsmattan från sida till sida som man först trodde, den delar upp mattan i ett antal avdelningar som den klipper parallellt, och det blir lite kors och tvärs, inte som man hade klippt manuellt direkt, men iden är god och man vill så gärna att det skall funka men...
Du har inte hängt med vad som händer.
Bladen är nu skarpslipade. Ingen spårbildning. Det står ju klart och tydligt att den delar upp gräsmattan men håller samma vinkel så varför skulle det var ett problem. Jag kan absolut hålla med om att det har varit enorma problem och produkten borde inte ha sålts förren i år
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
MeanMike skrev:
Hopp o Hej
Nu vet jag inte hur detta gick till, men jag har redan skrivit i detta forum att smaken är som baken. Alla maskiner har sina för o nackdelar. Jag har som sagt 2 olika maskiner och är nöjda med båda. Faktiskt mest med Indegon. Det betyder INTE att jag e missnöjd med Landroiden. Den går väldigt bra den oxå.
Tyvärr hade Bosch det tufft i början av sin tid med en del problem. Idag har dom inte mer än nån annan.
Så att så här kategoriskt klassa ner på Indegon får nog stå för dig. Jag byter inte min mot nån HQ eller allra minst mot Stiga. Men det är ju min åsikt. Alla maskiner har sina svagheter o styrkor. Om du inte tror mig så läs deras trådar här på Byggahus.se så märker du att värden inte är så svart eller vit.
O om du är nöjd med din Stiga så är det ju bara och gratulera.
Surr om Stiga.. Stiga kan jag inte uttala mig om.
Att indego skulle vara utredd nu har jag väldigt svårt att tro.
Samma hjulmotorer
Samma knivar
Samma skitkvalite på det mesta, dispaly utan riktiga knappar (endast pilar upp&ner)etc
Sitter inte fast, vibbrerande skal (bröl)
Folk tvingas ta till egna lösningar, trycka in spikar osv.

Det är inte gjort på en handvändning att få en robot utsorterad som bara funkar, Husqvarna (Gardena) har sorterat ut sina grejer under måååånga år därför överlägset tex Bosch, lite silverfärg och justering i programvara hjälper inte. Jag var med till 5.8xxx men det var långt ifrån bra ens i mjukvaran.
 
peternicklas
Bockstensmannen skrev:
Surr om Stiga.. Stiga kan jag inte uttala mig om.
Att indego skulle vara utredd nu har jag väldigt svårt att tro.
Samma hjulmotorer
Samma knivar
Samma skitkvalite på det mesta, dispaly utan riktiga knappar (endast pilar upp&ner)etc
Sitter inte fast, vibbrerande skal (bröl)
Folk tvingas ta till egna lösningar, trycka in spikar osv.

Det är inte gjort på en handvändning att få en robot utsorterad som bara funkar, Husqvarna (Gardena) har sorterat ut sina grejer under måååånga år därför överlägset tex Bosch, lite silverfärg och justering i programvara hjälper inte. Jag var med till 5.8xxx men det var långt ifrån bra ens i mjukvaran.
Att utveckla en helt ny produkt är något som tar olika lång tid. Vi kan klart konstatera att Bosch har misslyckats med sin lansering av Indegon. Den kvalitet och alla de problem som ägarna har fått utstå är långt i från bra. Om vi t.ex. tar Landroid som släppte sin 1 år tidigare så har de lyckats mycket bättre, även om det finns lite problem att lösa. Tar vi sedan HQ, Gardena eller Stiga(Italienskt från början) så har de många års erfarenhet av robotklippare och har en fungerande klippare i de flesta fall. Dock så ligger HQ idag klart efter övriga märken då det gäller tekniska lösningar. Även HQ har insett att de inte längre kan leva på gamla meriter. De satsar stora pengar på att ta fram nya modeller med ny teknik. MEN, hade man kombinerat Boschs klippteknik med HQ eller kanske Landroid så får man en klippare som hade varit nästintill perfekt. Bosch skulle väntat minst 1 kanske 2 år innan den släppte sin klippare, detta har kostat dem mycket pengar och Goodwill. Jag tror dock att om några år så kommer Bosch att släppa en helt nytt chassi till sin klippteknik, då kommer de att vara riktigt bra. HQ och Gardena kanske inte finns kvar om de inte kommer med något riktigt bra, de går fort i denna branschen, titta på Nokia. Vi kan redan se att HQ har, i stort sett, tappat 60 - 70% av totala marknaden bara på 2 år.
 
peternicklas skrev:
Att utveckla en helt ny produkt är något som tar olika lång tid. Vi kan klart konstatera att Bosch har misslyckats med sin lansering av Indegon. Den kvalitet och alla de problem som ägarna har fått utstå är långt i från bra. Om vi t.ex. tar Landroid som släppte sin 1 år tidigare så har de lyckats mycket bättre, även om det finns lite problem att lösa. Tar vi sedan HQ, Gardena eller Stiga(Italienskt från början) så har de många års erfarenhet av robotklippare och har en fungerande klippare i de flesta fall. Dock så ligger HQ idag klart efter övriga märken då det gäller tekniska lösningar. Även HQ har insett att de inte längre kan leva på gamla meriter. De satsar stora pengar på att ta fram nya modeller med ny teknik. MEN, hade man kombinerat Boschs klippteknik med HQ eller kanske Landroid så får man en klippare som hade varit nästintill perfekt. Bosch skulle väntat minst 1 kanske 2 år innan den släppte sin klippare, detta har kostat dem mycket pengar och Goodwill. Jag tror dock att om några år så kommer Bosch att släppa en helt nytt chassi till sin klippteknik, då kommer de att vara riktigt bra. HQ och Gardena kanske inte finns kvar om de inte kommer med något riktigt bra, de går fort i denna branschen, titta på Nokia. Vi kan redan se att HQ har, i stort sett, tappat 60 - 70% av totala marknaden bara på 2 år.
Oavsett om HQ (Gardena) skulle ha tappat 60-70% av marknaden så finns det inte många alternativ om man vill ha något som verkligen fungerar utan att man behöver åtgärda något var och varannan dag. Det är väl det som är vitsen med en robotklippare eller....

Räcker ju att läsa i tex Landroid tråden så är ju användarna där superglada om klipparen klarar två klippningar på raken utan att stanna!!

Min Gardena har nu gått i över fyra månader utan ETT ENDA stopp det är vad jag kallar robotklippare!
 
Max R70 skrev:
Oavsett om HQ (Gardena) skulle ha tappat 60-70% av marknaden så finns det inte många alternativ om man vill ha något som verkligen fungerar utan att man behöver åtgärda något var och varannan dag. Det är väl det som är vitsen med en robotklippare eller....

Räcker ju att läsa i tex Landroid tråden så är ju användarna där superglada om klipparen klarar två klippningar på raken utan att stanna!!

Min Gardena har nu gått i över fyra månader utan ETT ENDA stopp det är vad jag kallar robotklippare!
Håller med till 100 procent när det gäller bosch
 
Max R70 skrev:
Oavsett om HQ (Gardena) skulle ha tappat 60-70% av marknaden så finns det inte många alternativ om man vill ha något som verkligen fungerar utan att man behöver åtgärda något var och varannan dag. Det är väl det som är vitsen med en robotklippare eller....

Räcker ju att läsa i tex Landroid tråden så är ju användarna där superglada om klipparen klarar två klippningar på raken utan att stanna!!

Min Gardena har nu gått i över fyra månader utan ETT ENDA stopp det är vad jag kallar robotklippare!
Jag har 2 grannar (i stan)som har en 305 respektive 308 köpta efter mig (HQ alltså) den ena har varit inne 2 gånger bara den här månaden för byte av kretskort. Båda stannar minst dubbelt så mycket som mina landroid och Bosch. Så det som e sanning för dig kanske ser helt annat ut hos nån annan. Du kan ju inte utgå från att allt du ser hemma hos dig, är likadant i hela sverige.......Glömde o säga att en granne vid mitt fritidshus, där har den (305) slutat följa guid-linan......
Jag kallar inte HQ för skit för det...HQ e väl samma som Gardena om jag inte minns fel.
Som sagt....smaken e som baken.
 
  • Gilla
peternicklas och 1 till
  • Laddar…
Självklart finns det HQ/Gardena som också krånglar men i jämförelse med många andra är jag ganska säker på att det är i betydligt mindre omfattning.

Och min uppfattning om övriga klippare kommer uteslutande från vad jag läst mig till i detta forum!
 
Jag har låtit min gå ett par månader nu, men jag tycker inte den funkar så som jag vill.
Då och då har den stannat inbackad emot husväggen på några olika ställen. Någon gång har den stått längs kantlinan och klagat på att man ska avlägsna hinder, någon gång har den svängt nosen utanför linan och klagar på att det inte är någon signal från gränstråden.
Jag har ju även en övergång över en grusväg som den inte riktigt tycker om alla gånger. Där står den också utkörd över linan ibland.

Jag har ca 1000m2 med ett par smala passager, bara 8st öar, inga hinder som den får krocka emot.
Klipparen är tillverkad 2013 men uppgraderad till 5.9.
Det är nog en driftstörning per dag skulle jag tro. Jag har kört den 7-23 varje dag för att den ska ha tid att lära sig, men det verkar aldrig hända...

Det känns som den är överkänslig mot mindre hinder. Jag upptäckte när jag gjorde en ny kartering igår att den var väldigt känslig och stannade väldigt många gånger och trodde det var hinder i vägen, då den gick längs kanttråden. Jag upplevde inte att den var lika känslig vid förra karteringen.
Även när den ska kantklippa ser man att den tror det är ett hinder vägen och försöker köra runt det.

Frågan är om man ska skicka in den igen, då det känns som att den aldrig riktigt blir klar med en klippsession inom en rimlig tid.

Är det någon som känner igen symtomen och har fått bukt med det?
Ibland undrar man varför man inte köpte en Gardena istället...




Jag håller med om att Indegon har en hel del som kunde vara bättre.
Drivningen låter störande högt
Framhjul av billig plast utan kullager(det har ju tex julas billighetsklippare)
Klarar inte angiven lutning vid gränstråd
Vänder då och då över kanttråden då den klipper(ibland in i husvägg, ibland ut på grusgång)
 
GordonE, jag skulle ta fatt på supporten & få den fixad innan garantin tar slut.

Boschs specifika Indego support upphör den 15/8 för säsongen. Så kolla lämpligen av med dem innan dess.
 
frav skrev:
Boschs specifika Indego support upphör den 15/8 för säsongen. Så kolla lämpligen av med dem innan dess.
Det förklarar varför de är svåra att nå... Hoppas de byter min maskin innan de lägger ner för säsongen, orka slåss mot de stora väderkvarnarna när garantin gått ut...
 
GordonE, låter i mina öron som ett högst normalt beteende för en Indego.
Skulle tippa på att innan den lär sig din trädgård helt virrar den till det (kartan) på ett eller annat sätt, och klippningen blir inte bättre och bättre efter en kartering utan snarare sämre och sämre-->omkartering och sen samma visa igen.
Jag hade försökt lösa in den.
 
OpiMaza
Håll er till ämnet
//Moderator
 
  • Gilla
Waxinator och 1 till
  • Laddar…
OpiMaza skrev:
Håll er till ämnet
//Moderator
Bra jobbat men när du ändå håller på skulle du ta och rensa skitsnacket på sidan 355 också, tack!
 
Jag kom igång lite sent i sommar men nu har min Sokrates gått flera veckor utan större problem.
ungefär 95% av områden klipps riktigt bra men det är ett par m2 alldeles i närheten av "boet" (snett bakom) som den verkar undvika. Man ser den rätt så ofta stå och fundera i mitt tycke långa stunder.
jag är imponerad över hur den klarar falläpplen och brustna plommonkvistar innan jag hinner upptäcka dom och rensa bort dom. Det är klart så att den följer kantlinjen en hel del om man får tyda spåren men det stör mig inte direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.