När Indegon krockar med laddstationen så blir den ju repig av laddstiften som sticker ut. Vilket inte är trevligt. Jag har försökt fixa med en skyddsbarriär á la "Landroid M" ( http://www.clasohlson.com/se/Laddstation-till-Worx-Landroid-2.0/51-1853 ) genom att sätta en "planka" "framför", alltså utmed sidan in mot gräsmattan från laddtornet & bakåt en liten bit. Har gett den tillräckligt med utrymme så den ska kunna backa ut ur laddaren & vända. Men klipparen blir ju av någon anledning "galen" av detta hinder när den krockar med det under klippning. Igår så hade den t.ex. fastnat snett baklängens mellan plankan & laddstationen. Den får även svårt om den börjar sin klippsekvens med 45grader från laddlägesposition, för då backar den ut, vrider 45gr & börjar köra, stöter i "plankan" backar bak, tänker, går in i laddaren också startar det om i en loop tills något litet avviker så den helt plötsligt tar sig förbi.

Hur har ni andra gjort som inte velat ha er Indego onödigt repig av dessa laddstift?
 
Nu har jag fått besked från min återförsäljare att jag ska få en ny klippare, hoppas den fungerar som den ska. De hade fått beskedet i veckan, men inte fått någon klippare än.

Ni som är insatta, hur fungerar det egentligen nu med en ny, är jag helt körd om den havererar efter att garantin på den gamla går ut, eller får man någon slags förkortad garanti? Min går ut i början på september, så lite nojig är jag.
Får man "ny" reklamationsrätt, eller är det samma där?
 
peternicklas
Granfot skrev:
Nu har jag fått besked från min återförsäljare att jag ska få en ny klippare, hoppas den fungerar som den ska. De hade fått beskedet i veckan, men inte fått någon klippare än.

Ni som är insatta, hur fungerar det egentligen nu med en ny, är jag helt körd om den havererar efter att garantin på den gamla går ut, eller får man någon slags förkortad garanti? Min går ut i början på september, så lite nojig är jag.
Får man "ny" reklamationsrätt, eller är det samma där?
Försök att få ett återköp och köp sedan den nya på nytt kvitto. Då får du ny garantitid, annars gäller det gamla kvittot.
 
peternicklas skrev:
Försök att få ett återköp och köp sedan den nya på nytt kvitto. Då får du ny garantitid, annars gäller det gamla kvittot.
Smart, ska kolla lite på det då. :)
 
Blir det nyköp så är det ju för nu gällande pris, så kan det bli dyrare, utifall man köpt första vid kampanj. Bara så man tänker på det. Såvida inte säljaren är snäll & ger samma pris som då, om det var lägre. Frågan är bara hur lätt det är att få till ett återköp?
 
Blir nog billigare skulle jag tro, köpte min Indego vid lanseringen... Får väl se vad dom säger när klipparen väl kommer...
 
Jahopp, då har jag i veckan installerat klippare nr4. Den jag fick i utbyte för några veckorsedann hade så mycket glapp i klippaggregatet så det gick inte att använda den p.g.a. allt resonansljud när den klippte. Jag försökte stabilisera klippaggregatet uppeifrån under den röda ratten, men utan helt lyckosamt resultat. Den fick även för sig att känna sig upplyft ibland, utan anledning, m.m..

Nu har jag erhållit en ny likadan från samma tillverkningsdatum. Denna hade också visst glapp, så i förebyggande syfte innan driftstart så tog jag bort klippdisk & klippskydd för att stablilisera klippaggregatet, genom att klistra på en tunn gummi/bitumen-matta mellan gejdrarna i botten på klippaggregatet & chassiet. Detta gjorde att det inte är speciellt enkelt att justera höjden nu då det sitter i spänn, men jag "tvingade" den till 6 (hmmm.. det där lät suspekt :) ) & sedan monterade jag ihop den igen. Kollade glappet under den röda ratten, kändes helt stumt där med efter detta. Så jag lät det vara utan någon mer åtgärd. Kollade över skruvarna & en av drivhjulens skruvar var inte helt åtdragen. Även övriga skruvar gick att efterdra något.

Därefter fick det bli laddning & mappning. Mappningen gick fint. Sen så körde jag igång en manuell klippning. Wow, Helt tyst, från klippaggregatet. Endast hjulmotorerna som hörs, samt fraset när knivarna klipper genom gräset. Har aldrig haft en så tyst Indego. Så borde den varit out of the box.

WP_20140814_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20140814_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Damppapp-Bitumen-369211/


Jag noterar dock att fenomenet med att vända ut över slingan fortfarande finns kvar. Men jag har ju samma s/w 5.9 b00406 som i den förra. Ja alla fyra jag har haft hitintills oavsett s/w har ju gjort så. Men det är ju bara på vissa ställen det är ett problem i.o.m. hödjskillnader vid gräsmatte & rabatt-kanterna. Så ibland fastnar klipparen med nosen utanför, då framhjulen ramlar ner, vilket ju inte är bra. Kunde utvecklarna bara fixa detta, + att den åter behöver kunna fungera i trånga sektorer, så hade mycket av tillförlitligheten varit löst.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
frav skrev:
GordonE, jag skulle ta fatt på supporten & få den fixad innan garantin tar slut.

Boschs specifika Indego support upphör den 15/8 för säsongen. Så kolla lämpligen av med dem innan dess.
Jag gjorde som du sa och ringde strax efter tolv i onsdags och fick prata med en Malin på supporten.
Hon bad mig skicka bilder på gräsmattan och det skickade jag till deras mail vid tvåtiden. Hon tog mitt telefonnummer och skulle ringa upp.
Hon pratade om att eventuellt jag kunde få en utbytesmaskin då min verkar konstig(tror bl.a. att basstationen är ett hinder när den ska iväg)

Ingen har ännu hört av sig och jag har har suttit i telefonkö 1.5 respektive 0.5h samt lämnat meddelande på telesvar idag. Det är inte annat än att man blir riktigt besviken på hur Bosch sköter supporten.
Det var ingen som nämnde för mig över telefon att de troligen gick ifrån sina kontorsstolar i torsdags utan att ta tag i öppna ärenden.
Jag hoppas verkligen det inte stängt för säsongen, när man ringer säger de bara att alla tekniker är upptagna med andra kunder. Har de gjort det har jag slösat bort två timmar av mitt liv.

De kunde ju ändrat telefonsvaret till att de slutat supporta för i år.

Det är inte ofta man blir besviken, men det här är det sämsta på länge! :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
 
Malin har jag pratat med ett par gånger och hon verkar bra. Skön dialekt med. :p Men man ska väl aldrig säga aldrig, de kanske loggade ut och gick hem...
 
Jag har inte pratat med någon, bara mailat. Dock ej med Malin. Den killen jag har haft kontakt med hos Indego supporten, har skött supporten exemplariskt med hög kundservicenivå. Men jag vet inte hur många de varit i det teamet. Upplöstes den specifika Indego-supporten idag, så kommer man väl till den "allmänna" supporten.
 
frav skrev:
När Indegon krockar med laddstationen så blir den ju repig av laddstiften som sticker ut. Vilket inte är trevligt. Jag har försökt fixa med en skyddsbarriär á la "Landroid M" ( [länk] ) genom att sätta en "planka" "framför", alltså utmed sidan in mot gräsmattan från laddtornet & bakåt en liten bit. Har gett den tillräckligt med utrymme så den ska kunna backa ut ur laddaren & vända. Men klipparen blir ju av någon anledning "galen" av detta hinder när den krockar med det under klippning. Igår så hade den t.ex. fastnat snett baklängens mellan plankan & laddstationen. Den får även svårt om den börjar sin klippsekvens med 45grader från laddlägesposition, för då backar den ut, vrider 45gr & börjar köra, stöter i "plankan" backar bak, tänker, går in i laddaren också startar det om i en loop tills något litet avviker så den helt plötsligt tar sig förbi.

Hur har ni andra gjort som inte velat ha er Indego onödigt repig av dessa laddstift?
Det fungerar utmärkt att sätta ett hinder framför laddstationen. Se också tråden med "robothus". Det motverkar att maskinen repas eller att den fastnar i laddstationen eller tom puttar iväg hela rasket. Precis till höger om laddstationen bli det nog tyvärr en liten plätt som den inte gillar att klippa. Kanske är det löst i nästa mjukvaruuppdayering?📀
 
får man återköp på klipparen behöver manju inte köpa en Indego, bättre kasnek köpa en snöslunga lagom till vintern och invänta den nya 2015 improved Indego 2 :)
 
Många av klipparna jag sett har fasta knivblad i stället för frihängande knivar. Det fungerar utmärkt och innebär måttlig extra säkerhetsrisk. Bosch version tillsammans med obalanserad knivplatta kanske bidrar till uppkomsten av "brölandet".

Jag har nu avlägsnat de tre knivarna och (provisoriskt) monterat på en fyra-bladig (25cm) kniv via knivskivans centrumskruv. Jag har samtidigt plockat bort mina två antibrölspikar och justerat upp klipphöjden eftersom de nya knivbladen klipper en centimeter närmare marken (fortfarande innanför knivskyddet).

Provkörningen gick utmärkt, inget brölande ännu och de fyra långa knivsidorna gör ett bättre jobb än de sladdriga småknivarna. Jag har även en åtta-bladig (24cm) kniv som jag kanske testar senare eftersom den idag sitter på min reservklippare (Wiper Blitz).

Bladets något mindre klippbredd (1cm) får jag eventuellt kompensera för senare via klipparens klippbredd inställning. Centreringen av bladet behöver kanske fixeras bättre via de extra skruvhålen. Slipningen sker enkelt på plats, ett par drag med en brynsten bara.

Knivbladen har jag köpt på Robotshopen :wow:


IMG_20140822_084254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
Eriksgatan
Förlängs inte tiden innan tallriken slutar snurra efter att den blivit upplyft när rörelseenergin blir så mycket större, så att klipparen anses farlig och hamnar utanför säkerhetsbestämmelserna? Kan du ta tiden (helst i rätt läge, t ex genom att försöka filma med mobilen som ligger under klipparen när du trycker på stoppknappen)?
 
Redigerat:
Lysande ide Waxinator
Nästan så att jag beställer en 8 armad 29 cm blad direkt själv :) och då skippa även kniv skyddet...... har inga problem med att åtsidosätta säkerheten på min tomt (pga läge, inga husdjur samt inga småbarn längre)
Jag testade plast-knivtallrikens obalans på en dremmel maskin, och den var INTE bra alls (lika dålig både utan och med knivar)
så kanske du skall prova att sätta dit det fasta knivbladet utan plast tallriken..... hur stort hål är det i det fasta knivbladet ? passar det rakt av ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.