Eriksgatan
plaggis skrev:
Nu fattar inte jag... bladet är ju bara vasst på en sida. Det går ju montera med vassa delen åt höger eller vänster
Hi hi, har du ett blad så att du kan titta på det så förstår du nog (eller kolla på din hand...:)). Bladet är slipat på två SIDOR men på en KANT per sida. Vänder du på det så att den andra sidan kommer upp så MÅSTE det skära med den andra kanten.
De äldre bladen var fasade på två kanter på varje sida, men enbart två av kanterna kan ju skära av gräset så de nya bladen räcker precis lika länge.
(Hade bladen istället varit helt rektangulära som en del konkurrenters och haft två fästhål så att man hade kunnat vända det 180 grader, ja då hade det kunnat skära med fyra kanter).
 
plaggis skrev:
Dum fråga... Roterar knivplattan medurs eller moturs? Tänkte montera de nya enkelslipade 26R åt rätt håll... jag gissar medurs.
Knivplattan snurrar medurs.
 
F1Alex skrev:
Knivplattan snurrar medurs.
Jo men bara om man betraktar klipparen uppifrån... :sly:
När man vänder klipparen uppochned för att skuva fast bladen så snurrar skivan moturs. ;)
 
Man får alltså ligga under klipparen för att se vilket håll den snurrar
 
Waxinator skrev:
Jo men bara om man betraktar klipparen uppifrån... :sly:
När man vänder klipparen uppochned för att skuva fast bladen så snurrar skivan moturs. ;)
Visst är det så��
 
OIJDA ... her var det mye informansjon :|

Jeg sliper mina knivblad på båda sidorna innan jag monterar dom ... da kan den snurra hvilken veg som helst ;)
 
Tyk1 skrev:
Tja jag har ju min gamla bild från 2013 när jag fick den utbytt och genast gjorde modifiering för att motverka bröl :)
Utöver detta så gjorde jag även en åtgärd för att ta bort övre glappet så här:
Leta reda på rätt storlek på burk (denna tagen från frugans tvättstuga) och skär av övre halsen (med gängorna)
denna kan du sedan trycka / skruva ner runt den del som glappar (under den röda ratten).
Obs "ringen" kan behövas lossas/kontrolleras när du justerar klipp höjden.
Kan bara tillägga att det har fungerat utmärkt, men ibland kan man höra att den morrar och har lite obalans (då hade den brölat utan dessa åtgärder) men då är det bara att skruva av knivtallriken och tvätta ren den från mosade gräsrester som ibland till och med sitter på ovansidan => och obalansen och morrandet är borta igen :)
Hur gör man för att få ut klippaggregatet? Att ta loss den röda ratten, samt skruva loss klippdisk & knivskydd är ju inga konstigheter. Men hur får man ut det resterade?
 
frav skrev:
Hur gör man för att få ut klippaggregatet? Att ta loss den röda ratten, samt skruva loss klippdisk & knivskydd är ju inga konstigheter. Men hur får man ut det resterade?
Det är en ganska omständig operation (har aldrig gjenort hela själv)
Men du måste börja med att koppla ur kontakt stycket till motorn inne i själva klipparen,sedan dra ur kabeln samt dess båda gummi genomföringar som du kan se på bilden nedan.
Efter det skruvar du ur dom 4 st skruvarna på metallplattan (syns på bilden nedan) och drar ur motorn uppåt genom hålet där den röda ratten sitter tillsamman med dess kabel och kontaktstycket.
Efter detta har du själva justerskruven för höjdjusteringen kvar, och denna har jag själv aldrig tagit ur, men den verkar bara att gänga ur + sina snäppfästen
20130727_141129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har Bender fått komma hem igen. Mjukvara 5.9 00344, och samma harv som tidigare. Gick tålmodigt runt idag och väntade på att han skulle rymma igen, men innan det hanns med så stannade han på gräsmattan, hävdade att han klippte för fullt och snurrade runt ett halvt varv lite då och då. Sa åt honom att han var full och bad honom gå hem, då strejkade han och sa "Systemfel 142, kontakta service". Undrar om Danskarna faktiskt bytte någon styrrulle på honom eftersom det är exakt samma fel som han hade när jag skickade iväg honom.

Dessutom, sen han kom hem från förra servicen så fungerar inte överlappning på auto-läget längre. 28 - 30 cm måste han ställa in på om han inte ska klippa samma sträcka om och om igen.

Så imorgon bitti åker vi in till butiken igen, med ett ännu argare brev och hoppas på ett byte nu, fick muta grannen till att klippa djungeln som blivit här ute medan han var på service, och nu ska han iväg igen.

:mad:
 
Granfot skrev:
Nu har Bender fått komma hem igen. Mjukvara 5.9 00344, och samma harv som tidigare. Gick tålmodigt runt idag och väntade på att han skulle rymma igen, men innan det hanns med så stannade han på gräsmattan, hävdade att han klippte för fullt och snurrade runt ett halvt varv lite då och då. Sa åt honom att han var full och bad honom gå hem, då strejkade han och sa "Systemfel 142, kontakta service". Undrar om Danskarna faktiskt bytte någon styrrulle på honom eftersom det är exakt samma fel som han hade när jag skickade iväg honom.

Dessutom, sen han kom hem från förra servicen så fungerar inte överlappning på auto-läget längre. 28 - 30 cm måste han ställa in på om han inte ska klippa samma sträcka om och om igen.

Så imorgon bitti åker vi in till butiken igen, med ett ännu argare brev och hoppas på ett byte nu, fick muta grannen till att klippa djungeln som blivit här ute medan han var på service, och nu ska han iväg igen.

:mad:
Det var inte kul att höra Granfot�� hoppas att du nu får den utbytt och att grannen är förstående!
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Flav, hur går din nya maskin tillverkad 2014-07-01 med s/w 5.9 b00406?
Jag funderar på om jag trots den totala dominansen i det här forumet skall utsätta mig för att köpa en Indego. Jag tycker att klippsystemet är en stor fördel, men den överväger ju inte det strulet som vissa av er här på forumet måste utstå.

Om det är så att Bosch börjar få ordning på grejerna så är det ju bra köpläge nu med 9999kr både hos Jula och hus Järnia (såg reklamblad från Järnia i dagarna).
Vad säger ni, om man inte har en robot, men vill skaffa en, skulle ni rekommendera eller definitivt avstå Indego?
 
Jag älskar min bosch, även om den strular ibland
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
di99pejo skrev:
Flav, hur går din nya maskin tillverkad 2014-07-01 med s/w 5.9 b00406?
Jag funderar på om jag trots den totala dominansen i det här forumet skall utsätta mig för att köpa en Indego. Jag tycker att klippsystemet är en stor fördel, men den överväger ju inte det strulet som vissa av er här på forumet måste utstå.

Om det är så att Bosch börjar få ordning på grejerna så är det ju bra köpläge nu med 9999kr både hos Jula och hus Järnia (såg reklamblad från Järnia i dagarna).
Vad säger ni, om man inte har en robot, men vill skaffa en, skulle ni rekommendera eller definitivt avstå Indego?
Håller med Plaggis, den är grym även om den ibland har strulat, jag har även låtit min gå i regn, åska och hagel häromveckan och det funkade klockrent även om jag var lite rädd för att åskan skulle sänka Indegon.
 
di99pejo skrev:
Flav, hur går din nya maskin tillverkad 2014-07-01 med s/w 5.9 b00406?
Jag funderar på om jag trots den totala dominansen i det här forumet skall utsätta mig för att köpa en Indego. Jag tycker att klippsystemet är en stor fördel, men den överväger ju inte det strulet som vissa av er här på forumet måste utstå.

Om det är så att Bosch börjar få ordning på grejerna så är det ju bra köpläge nu med 9999kr både hos Jula och hus Järnia (såg reklamblad från Järnia i dagarna).
Vad säger ni, om man inte har en robot, men vill skaffa en, skulle ni rekommendera eller definitivt avstå Indego?
Jag har köpt en indego i år och den är klockren. Inga problem alls. Med tanke på alla problem som har varit så verkar Bosch ha fått ording på grejerna. Så från min sida så kör
Tony
 
di99pejo skrev:
Flav, hur går din nya maskin tillverkad 2014-07-01 med s/w 5.9 b00406?
Jag funderar på om jag trots den totala dominansen i det här forumet skall utsätta mig för att köpa en Indego. Jag tycker att klippsystemet är en stor fördel, men den överväger ju inte det strulet som vissa av er här på forumet måste utstå.

Om det är så att Bosch börjar få ordning på grejerna så är det ju bra köpläge nu med 9999kr både hos Jula och hus Järnia (såg reklamblad från Järnia i dagarna).
Vad säger ni, om man inte har en robot, men vill skaffa en, skulle ni rekommendera eller definitivt avstå Indego?
Förutom krånglet på senare tid så är jag med jäkligt nöjd och skulle inte välja någon annan klippare. Förhoppningsvis så är den nya lite stabilare så man kan räkna med att den klarar sig själv en vecka eller så. Faktum är att 5.9 nästan gjorde det. Förutom att jag var tvungen att smörja axlarna och har en lite korkad gräsmatta så hade det nog gått bra. (om den inte gått sönder alltså...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.