INDEGO skrev:
Installerade Indegon igår och har nu provkört 3laddningar och det första intrycket man får är att det går åt mycket tid till att kalibrera hela tiden. Tanken som slog mig det är ju inte så effektiv klippning , men sen efter ett tag så förstod jag att det måste läsas in. Nu så är maskinen mycket effektivare och då har maskinen bara gjort en 1/3 av tomten ( har mycket hinder, öar, trånga passager).
Det verkar som det kalibreras i denna ordning.
1. läs in begränsingtråden
2. läs in alla öar. vilket han gör genom att köra 2varv runt dessa.
3 Hinder som påträffas läses in efter 3 gånger
När detta är gjort så väjer maskinen precis innan hindret.

Sen är det viktigt att hålla de mått som anges i installationen, första 3 gångerna så missade maskinen laddstationen, detta berodde på mitt egna fel laddstationen var inte rak eller i vinkel.
Just nu så står maskinen på sin 4,e laddning och det laddas mycket fortare än vad som anges i manualen vilket är ok. Sen så klipper maskinen längre o längre tid och det är ju ändo bättre. Många här talar om ljudet från Boschen...visst låter den men inte så att det stör jämför man med Stiga ; Ambrogio med fast kniv så låter de mycket mer. Det som låter mest tycker jag är ett resonansljud ifrån hjulmotorena som går ut i kåpan, lite som en (radiostyrdbil) kniven är väldigt tyst låter som en liten pigg humla :)

Fortsättning följer!

Glömde en viktig iakttagelse, varje gång maskinen dockar laddaren så står det i displayen (laddar karta) man kan undra om det lagras i laddaren?
Nu efter ett par dagar så är det stor skillnad på effektivitet! Senaste körningen var på 1tim 57min på en laddning! Betydligt mer än 22-25min enl manualen. Sen så laddar den mycket snabbare med ligger runt 60-70 min istället för 90min enl,m.

Man får tydligen ha lite tålamod så här i början det tar en stund innan hela tomten är inscannad, men sen efter det så är den mycket effektiv i sin körning.

Hur upplever ni andra Bosch ägare att era maskiner fungerar?
 
Tycker detta med en robotgräsklippare låter fantastiskt, lite ljud är väl inget problem om man tänker på uppsidan.. att alltid ha en nyklippt gräsmatta och jag kan lägga min tid på annat :D

Indego låter vettigt med effektivare klippning och där man inte behöver sätta laddstationen i början eller slutet av gräsmattan utan kan ha den vid huset. Eftersom jag är mitt uppe i att anägga min nya gräsmatta innan vintern kommer till skåne har jag några funderingar som jag inte riktigt hittar svar på och hoppas att någon här kan dela med sig av sin kunskap.
1. Jag har ca 400 m2 gräsmatta som är långsmal där det finns ett par "smala" passager, mellan 2-3 meter, har någon erfarenhet av detta om det kan ställa till med problem?
2. Hittade ett Bosch dokument på nätet där det står att laddstationen bör ha 3 meter fri gräsmatta bakom och framför sig. Om man råkar ha mindre vad skuller det bli för resultat... den borde väl hitta in till laddaren ändå, eller har jag missat något i denna info?
3. Som sagt har vi en väldigt långsmal gräsmatta där laddstationen kommer att rent optiskt vara skymd från flera platser på gräsmattan. Finns det någon form av kommunikation mellan Indego robotklipparen och laddstationen eller har detta ingen betydelse?
 
Team Karlsson skrev:
Tycker detta med en robotgräsklippare låter fantastiskt, lite ljud är väl inget problem om man tänker på uppsidan.. att alltid ha en nyklippt gräsmatta och jag kan lägga min tid på annat :D

Indego låter vettigt med effektivare klippning och där man inte behöver sätta laddstationen i början eller slutet av gräsmattan utan kan ha den vid huset. Eftersom jag är mitt uppe i att anägga min nya gräsmatta innan vintern kommer till skåne har jag några funderingar som jag inte riktigt hittar svar på och hoppas att någon här kan dela med sig av sin kunskap.
1. Jag har ca 400 m2 gräsmatta som är långsmal där det finns ett par "smala" passager, mellan 2-3 meter, har någon erfarenhet av detta om det kan ställa till med problem?
2. Hittade ett Bosch dokument på nätet där det står att laddstationen bör ha 3 meter fri gräsmatta bakom och framför sig. Om man råkar ha mindre vad skuller det bli för resultat... den borde väl hitta in till laddaren ändå, eller har jag missat något i denna info?
3. Som sagt har vi en väldigt långsmal gräsmatta där laddstationen kommer att rent optiskt vara skymd från flera platser på gräsmattan. Finns det någon form av kommunikation mellan Indego robotklipparen och laddstationen eller har detta ingen betydelse?
Jo det är absolut så att det positiva med robotklippare uppväger förmodligen lite ljud men å andra sidan behöver man ju inte stå ut med ljudet heller och ändå dra nytta av de flesta fördelarna om man väljer rätt klipparmärken. Ingen klippare vad jag vet har problem med att man placerar laddstationen vid huset, dvs. den behöver inte stå på någon särskild plats på gräsmattan. Däremot klarar sig de flesta med 2 meter fri gräsmatta framför och bakom enligt installationsmanualerna.
Laddstationen behöver normalt inte ha någon optisk fri sikt mot roboten för att den skall hitta in. HQ har viss kommunikation mellan robot och laddstation men endast på upp ca. 7 meter avstånd har jag läst, längre avstånd klaras av med guide- och/eller begränsningskabel. Hur Indegon gör vet jag inte säkert.
De flesta klippare på marknaden klarar utan problem att hitta och hantera passager på 2 meter eller t.o.m. smalare än så.
Om du inte står i begrepp att köpa just nu utan till nästa säsong hade i alla fall jag väntat på Hondas nya maskin för att se vad de har att erbjuda.
 
Har netop installeret min indego, og kørt første klipning.

Jeg har tidligere haft 2 robotklippere, robomow RL1000 og RL2000.

indego larmer i min optik IKKE! Vist er der lyd fra gear og motor, men det lyder mindre end på de videoer je har set herinde. Og vigtigt når man sammenligner med mine tidligere robomow, er frekvensen på indego ikke generende - RL modellerne fra robomow gav en mere lavfrekvent lyd fra sig der tydligere kunne høres på afstand.

Og så er den hurtig - den bevæger sig markant hurtigere end robomow!

Foreløbigt er jeg meget positiv over indego'en, kører flere klipninger de kommende dage, og skal nok vende tilbage, også med video :)
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 2 till
  • Laddar…
fråga: Varför behövs 2-3 meter bakom klipparen? Vad är själva syftet med det? Har svårt att se någon funktionell vinning med det? Fast åt andra sidan så har jag ju ingen kippare.... ;)
 
Behøver vel maks 2 meter. Det er nødvendigt for at klipperen kan ramme docking stationen 100% lige.
 
Jag har tänkt samma tanke. Skulle vilja ha min i ett hörn.
Att det behövs 2-3m framför laddstation förstår jag.
Men varför likadant bakom? Där går den ju inte när den ska docka!
 
Når den måler op kører den modsat vej rundt, og ender med at bumpe ind i ladestationen :)
Der skal den bruge lidt plads også :)
 
Vi provade att ställa laddstationen direkt i ett hörn, det fungerade inte alls tyvärr. Den följer ju kabeln för att kartlägga trädgården första gången den går och den måste tydligen gå rakt mot laddstationen bakifrån för att registrera att den har gått ett helt varv. Vi har nu ca 1 m från hörnet och laddstationen och det fungerar.
Det är även viktigt att ha minst 1,5 m rakt framför laddstationen, annars kan den ha svårt att träffa rätt vid laddning. Vår kabel är inte helt rak framför just nu och den klarar sig ibland och ibland får den gå ett varv eller två till för att lyckas, dvs vi måste hålla koll på den när den går på laddning.
Vi ska flytta laddstationen, det har dock inte funnits tid i veckan, men till helgen ska vi nog få ordning på det med.

Hur upplever ni andra det här med inprogrammerade körtider? Vår ska gå senast till 21 på kvällen, men den går oftast minst 30 minuter till. Vad beror det på? Vi funderar på om den går tills laddningen tar slut!?
 
Redigerat:
Vi har även ett annat problem. Just nu går roboten bara på vår baksida (kabeln räckte inte längre) och mot vår framsida har vi ett staket med en vanlig enkelgrind i. Hur ska man dra kabeln där för att det ska fungera? Grinden får ju såklart stå öppen, men vi måste ju dra kabeln både fram och tillbaka vid det här staketet/grinden. DSC_3389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har fortfarande inte fått klarhet om Indigon går till laddstationen mha GPSen eller om den följer begränsningskabeln.....
 
Den verkar veta ungefär åt vilket håll laddstationen står och gå åt det hållet när det är dags för laddning, sen går den på slingan någonstans framför laddstationen, kanske 5-10 m framför (den kan gå på långt tidigare också lite beroende på var den befinner sig i trädgården), den verkar iaf ta någorlunda närmsta vägen. Sen hur detta går till om den använder gps eller inte det har jag ingen aning om, jag har bara observerat dess beteende ett par dagar :)
 
Silva: ta bort grinden så är det löst !
 
Staketet är uppsatt i början av sommaren för att vår lilla dotter (på 1 ½ år) inte ska kunna springa ut på framsidan och vägen, att ta bort grinden motverkar ju detta. Vi hade egentligen tänkt att bara låta den gå fritt på baksidan och sen öppna grinden och släppa ut den på framsidan när vi är hemma, men med tanke på att den måste följa slingan hela vägen runt, utan avbrott (som vi har förstått det iaf) för att kartlägga trädgården blir det svårt att ha det så. Lägger man både ut- och inslingan i grindöppningen så tror jag att kablarna kommer ligga för nära varandra, eller!?!
 
På HQ AM kan man skapa flera klippområden men då får man manuellt lyfta roboten mellan de olika områdena. Går säkert även på Bosch. Kräver kanske att man flyttar laddstationen beroende på hur dessa skapas. Har dålig koll på hur detta görs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.