Riggen skrev:
Mycket bra poäng där Gimbal. Att klipptiden är kortare är ju ett stort plus. Helst vill man ju inte märka av sin robot, att gräsmattan helt enkelt bara ska vara klippt och fin, punkt.
Men är klipptiden så mycket kortare? Har en gående i trädgården hemma, tycker att den missar plättar och stannar för "synkning" alldeles för ofta. Den verkar behöva ganska många timmar om dan för att ta hela gräsmattan.
Men den kanske "lär sig" och blir bättre?
Hur har ni haft det?
 
Riggen skrev:
Inte nog med att intresset sjönk, risken för att grannar skaffar en högljudd robot som ska klippa på nätterna blev ju genast större också... Huvva...
De flesta (grannar) använder ju motorgräsklippare idag, så även om Indgon låter mer än ex. Automowern så är den ju betydligt tystare än en motorgräsklippare. Det är ju positivt (y)
 
MB77 skrev:
De flesta (grannar) använder ju motorgräsklippare idag, så även om Indgon låter mer än ex. Automowern så är den ju betydligt tystare än en motorgräsklippare. Det är ju positivt (y)
Jo, om den inte behöver gå hela dagarna, eller på kvällen/natten för den delen. Vanligtvis kör man ju sin motorgräsklippare någon timma en eller två gånger i veckan vilket man ju kan stå ut med men att ha en oönskad ljudkälla igång flera timmar varje eller varannan dag ställer helt andra krav på ljudets beskaffenhet vill jag påstå.
 
Brygga skrev:
Vilken total besvikelse att den verkar vara så högljudd. Var helt inställd på en Indego men känner mig väldigt osäker nu.
Är det nån som har möjlighet att jämföra den i verkligheten med nån annan?
Om man är inomhus och den går förbi utanför när fönstret är stängt, hör man den då?
min tanke är att klipparen endast ska gå på natten.
/Magnus
Lånade hem en dicibelmätare idag och mätte upp ljudet visst den låter 85db 1dm ifrån kniv/hjulmotor men bara 60db 5m ifrån så allt är relativt. Skulle vara kul om ngn kan mäta upp HQ, Landroid eller Stiga så vi kan jämföra lite.
 
peternicklas
INDEGO skrev:
Lånade hem en dicibelmätare idag och mätte upp ljudet visst den låter 85db 1dm ifrån kniv/hjulmotor men bara 60db 5m ifrån så allt är relativt. Skulle vara kul om ngn kan mäta upp HQ, Landroid eller Stiga så vi kan jämföra lite.
Bosch måste uppge hur mycket ljud den avger och detta ska mätas enligt ett speciellt förfarande. De siffror som man ser på Landroid och Husqvarna verkar stämma bra då de har nästan samma värden och de låter lika mycket om man lyssnar på dem. Har en granne som har en HQ och den låter lite mer än Landroiden. Vad uppger Bosch för värde?
 
Låter oroväckande med den högre ljudnivån. Mycket av tanken är att klipparen ska kunna gå nattetid eller tidig morgon/sen kväll. För egen del så bor jag relativt optimalt på en hörntomt varav enbart kloss-i-kloss med en granne. De andra sidorna har bra avstånd till grannne och kommunalt område.

Ska bli spännande o se vad Honda har att komma med Q1 2013. Honda har ju alltid haft bra vanliga gräsklippare/motorer.

Neh, där gjorde jag ett bra val att invänta köpet av robotklippare till nästa säsong.

Är man missnöjd med sin produkt/klippare bör det ju säkert gå att lämna tillbaka den på Öppet köp.
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
mortimer skrev:
Är man missnöjd med sin produkt/klippare bör det ju säkert gå att lämna tillbaka den på Öppet köp.
Ja men då får den knappast vara använd. Däremot vill jag minnas att Bosch utlovade en 30- eller 60-dagars nöjdhetsgaranti.
 
Jag orkade inte läsa alla kommentarer, så det är möjligt att nån redan påpekat detta. En av poängerna med en robotklippare är ju att den klipper slumpmässigt. Det tar visserligen lite längre tid att få allt gräs klippt, men du får ju en mycket snyggare gräsmatta, då du slipper de där jäkla gräsklipparränderna.
Jag minns när jag såg tv-reklamen första gången och de berättade stolt att den här (Boschen) minsann klippte intelligent i fina linjer. Det första jag tänkte var att det är ju just det man inte vill. Jag har fortfarande inte sett nån i klass med Husqvarna än, så om inget överraskande dyker upp i vinter så blir det nog en sån nästa sommar.
 
  • Gilla
legion och 2 till
  • Laddar…
JörgenJ: Jag tänkte också samma sak en gång i tiden kring det där med slumpmässig klippning. Som jag förstått det så alternerar Boschen klippningen men inte slumpmässigt.
Händer väldigt mycket på robotmarknaden känns det som. Ska bli väldigt spännande att se vad Honda erbjuder.
Visar inte Honda några revolutionerande resultat så blir det en HQ här också. Fick ett pris på 19.400kr i augusti;går säkert få ner något när de har kampanj eller vid mässor.
 
JörgenJ skrev:
Jag orkade inte läsa alla kommentarer, så det är möjligt att nån redan påpekat detta. En av poängerna med en robotklippare är ju att den klipper slumpmässigt. Det tar visserligen lite längre tid att få allt gräs klippt, men du får ju en mycket snyggare gräsmatta, då du slipper de där jäkla gräsklipparränderna.
Jag minns när jag såg tv-reklamen första gången och de berättade stolt att den här (Boschen) minsann klippte intelligent i fina linjer. Det första jag tänkte var att det är ju just det man inte vill. Jag har fortfarande inte sett nån i klass med Husqvarna än, så om inget överraskande dyker upp i vinter så blir det nog en sån nästa sommar.
Om du menar den totala upplevelsen av allt roboten kan håller jag med om att HQ ligger i topp, tänker man bara på ren klippning vill jag påstå att Landroid klipper väl så bra, snabbt och tyst så kan klara sig med lite mindre intelligens och klarar de 4,5 metrarna till granntomterna kommer man ju undan med halva priset mot HQ vilket inte är så dumt.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
JörgenJ skrev:
Jag orkade inte läsa alla kommentarer, så det är möjligt att nån redan påpekat detta. En av poängerna med en robotklippare är ju att den klipper slumpmässigt.
Jag tror inte det är en av poängerna. Snarare var det så att man inte kunde lösa det på något annat sätt. Kommer HQ med motsvarande teknik i nästa klippare så kommer det säkert anses vara en eftertraktad finess.
 
Gimbal skrev:
Jag tror inte det är en av poängerna. Snarare var det så att man inte kunde lösa det på något annat sätt. Kommer HQ med motsvarande teknik i nästa klippare så kommer det säkert anses vara en eftertraktad finess.
Ok, det köper jag. Men jag tror det är en "nödlösning" som kanske visar sig vara den bästa. Iallafall jag tycker det är snyggt med en robotklippt gräsmatta där man aldrig ser några mönster. Det här med planerad linjeklippning kanske bara är en fluga som Bosch nu kommit med, helt enkelt bara för att man är tvungen att komma med nåt nytt inom området. Det kanske blir Bosch som tvingas släppa en randomklippare?
Jag ska förresten hålla koll på trådarna om Honda också, den verkar ju vara riktigt intressant. Det kan mycket väl vara en rejäl Hq-konkurrent, så har man tur blir det kanske priskrig där (?). Å andra sidan brukar Honda kunna sälja sina produkter trots en hög prissättning.
 
Ja kanske är det en kombination av slumpkörning med GPS som är det bästa. Styrd slumpkörning så att säga.
 
  • Gilla
Otjena
  • Laddar…
Gimbal skrev:
Ja kanske är det en kombination av slumpkörning med GPS som är det bästa. Styrd slumpkörning så att säga.
Nu har ju inte Honda nämnt GPS men på något sätt skall man tydligen kunna välja mellan att den kör linjärt och slumpmässig klippning och det verkar ju vara optimalt om det fungerar. Vill man klippa snabbt kör man linjärt och vill man klippa "snyggt" låter man den köra slumpmässigt:).
 
MBygga skrev:
Nu har ju inte Honda nämnt GPS men på något sätt skall man tydligen kunna välja mellan att den kör linjärt och slumpmässig klippning och det verkar ju vara optimalt om det fungerar. Vill man klippa snabbt kör man linjärt och vill man klippa "snyggt" låter man den köra slumpmässigt:).
Jag ser mer GPS som en ersättare till Guide. Fungerar kanske inte så bra i smala passager, men då kan man ju följa begränsningen istället. Annars tycker inte jag att en GPS tillför så mycket, men man kan ju bli positivt överraskad men det är inte ofta man blir det...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.