Eriksgatan
rcjofo skrev:
Kan opplyse at de nyeste maskinene har en litt annerledes tallerken og bruker knivene med stort hull.
När tillverkades dessa nyaste maskiner som har annorlunda tallrik och hur skiljer sig klipptallriken mot vilka andra klippare? Gärna fotografier, tack.
 
mortimer skrev:
Ser inte varför hålen på knivarna skulle påverka ljudet ?
Det skulle ju kunna vara så att på knivtallrikar med små hål samlas gräset i knivinfästningarna så att knivarna kärvar -vilket orsakar obalans SOM FÖRSTÖR motorinfästningen. I det skedet hjälper inte ngn rengöring.
 
Redigerat:
Eriksgatan
petterg skrev:
Du skulle hørt hvordan det brøler for oss som hadde kniver med små hull!
Tyvärr så löser inte hålstorleken någonting med brölandet och är knappast tänkt göra det heller. Det är ännu en icke långtidsutprovad quick-fix för att försöka komma till rätta med att Boschknivarna efter kort tid tappar klippförmågan genom att fastna vridna inåt. Vridmomentskillnaden från att kniven med sin minimala vikt vrider sig 90 grader så att dess tyngdpunktsmitt flyttas inåt 10 mm är betydelselös jämfört med vad mångfalt tyngre fuktigt fastklibbat gräs slumpmässigt utspritt ger i obalanshänseende. Klipparen skall självfallet klara detta och gör förmodligen det. Det relativt höga klippvarvtalet på drygt 60 varv/s skall hjälpa till så att man inte kan få sådana vibrationer som vi nu hör där man närapå hinner räkna enskilda snärtar (5-20 Hz). Mitt eget stalltips är att obalansens ursprung kommer från själva motorns upphängning i sina lager, men att dessa sedan förstärks i de längre plastklämmor motordelen sitter i. Oavsett vilket så är det mindre kul att komma hem efter 2v semester och se 15 cm långt gräs som aldrig har klippts utan bara körts över och plattats till en snårig härva.
 
Redigerat:
Eriksgatan
dennisson skrev:
Det skulle ju kunna vara så att på knivtallrikar med små hål samlas gräset i knivinfästningarna så att knivarna kärvar -vilket orsakar obalans SOM FÖRSTÖR motorinfästningen. I det skedet hjälper inte ngn rengöring.
Just det, jag kanske skall berätta för nytillkomna att jag installerat 5 olika Indeo 7 gånger på samma tomt och med knivarna märkta 26R (=större hål) kikade jag noga efter skillnader, och redan vid första kontrollen efter en timme pekade den första kniven längs med tallrikens periferi och gick inte att fås peka utåt genom att snabbt rotera tallriken för hand. Efter nästa kontroll var två knivar overksamma, så jag är inte lika imponerad av denna "förbättring", dock bara testad under 5 dagar eftersom varken jag eller grannarna stod ut med brölandet. Väntar nu på No. 6...
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
Just det, jag kanske skall berätta för nytillkomna att jag installerat 5 olika Indeo 7 gånger på samma tomt och med knivarna märkta 26R (=större hål) kikade jag noga efter skillnader, och redan vid första kontrollen efter en timme pekade den första kniven längs med tallrikens periferi och gick inte att fås peka utåt genom att snabbt rotera tallriken för hand. Efter nästa kontroll var två knivar overksamma, så jag är inte lika imponerad av denna "förbättring", dock bara testad under 5 dagar eftersom varken jag eller grannarna stod ut med brölandet. Väntar nu på No. 6...
Nej, jag vet att du har bytt många maskiner. Jag har ju varit med i större delen av denna tråden, jag vet också att de nya knivarna har större hål. Dessa satt fabriksmonterade på min 2012 78dB, det jag syftade på var den nya KNIVTALLTIK m tillhörande knivar som nämns här:


rcjofo skrev:
Kan opplyse at de nyeste maskinene har en litt annerledes tallerken og bruker stort hull.
 
Redigerat:
Dubbelpost
 
Redigerat:
Eriksgatan
dennisson skrev:
Nej, jag vet att du har bytt många maskiner. Jag har ju varit med i större delen av denna tråden, jag vet också att de nya knivarna har större hål. Dessa satt fabriksmonterade på min 2012 78dB, det jag syftade på var den nya KNIVTALLTIK m tillhörande knivar som nämns här:
Med "nytillkomna" avsågs inte dig, utan bl a uppgiftslämnaren om ny knivtallrik. Har du sett någon sådan? Jag är rätt säker på att jag kört och fotograferat alla versioner som tillverkats fram till för 3 veckor sedan, den senaste gick inte ens den normala vägen runt en åf utan var en väldigt färsk fångst med 5167 ut från fabriken. Samma knivtallrik på den som tidigare...
 
mortimer skrev:
Jag tog av mina knivar häromdagen och rengjorde infästningen samt slipade de men brölandet kom direkt ändå.
Knivene med stort hull henger på en akse av stål.
Knivene med små hull ligger flatt mot en flate av plast.

Det kommer veldig lett gress mellom kniv og plastflaten. Da klarer ikke lenger knivene å rotere. Knivene med store hull er ikke like følsomme for dette. Dermed blir det lettere ubalanse med små hull.
En annen sak er at klippeagregatet på maskiner med store knivhull virker som har mindre slark i justeringen for klippehøyde. Det gjør at disse skrangler mindre, og dertil lager mindre lyd.
I tillegg, når massen er en annen er også resonansfrekvensen en annen.


Edit:
Kan ikke påstå at det er en sammenheng mellom knivhullstørrelse og agregatinnfesting. For alt jeg vet kan det jo finnes varierende kombinasjoner av disse faktorene.
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
Med "nytillkomna" avsågs inte dig, utan bl a uppgiftslämnaren om ny knivtallrik. Har du sett någon sådan? Jag är rätt säker på att jag kört och fotograferat alla versioner som tillverkats fram till för 3 veckor sedan, den senaste gick inte ens den normala vägen runt en åf utan var en väldigt färsk fångst med 5167 ut från fabriken. Samma knivtallrik på den som tidigare...
Ok. Förlåt. Ville bara vara tydlig om vad som avsågs med kommentaren, utifall det fanns en ny klipptallrik.
 
Eriksgatan
dennisson skrev:
Ok. Förlåt. Ville bara vara tydlig om vad som avsågs med kommentaren, utifall det fanns en ny klipptallrik.
Nej dennisson, det är jag som skall be om ursäkt istället som inte var tydlig med att det var petterg:s uppgifter om förbättringar av klipptallriken jag gärna vill få verifierade, t ex med foto. Knivar med 26R och större hål uppmärksammade vi väl för 1000 inlägg sedan, men om Bosch tar fram en ny och betydligt tyngre klipptallrik i t ex mässing som fortfarande går att få stopp på inom säkerhetskravens maxtid skulle det kanske kunna minska vibrationerna. Någon som har metallsvarv?
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Litt vanskelig å skaffe foto når jeg bare rakk å ha 2 klippere før den ble stjålet. Informasjonen er hva jeg fikk fra bosch via telefon i dag hvor personen jeg pratet med demonterte og fikk en overraskelse om at klipperen han hadde på kontoret hadde en dårligere kvalitet enn den han hadde hjemme. Ved å demontere kontormaskina forsto han problemene jeg snakket om, noe han ikke forsto utfra hvordan han kjente hjemmemaskina.
 
petterg skrev:
am220 er tiltenkt enda mindre plen.
Antingen missförstår du mig eller jag dig.

Indego 10 ca 1000kvm
AM220 ca 1800kvm

Det är för mig ivf nästan en dubblerad ytkapacitet på HQ maskinen mot Bosch.
 
Eriksgatan skrev:
När tillverkades dessa nyaste maskiner som har annorlunda tallrik och hur skiljer sig klipptallriken mot vilka andra klippare? Gärna fotografier, tack.
Min 2013 / 75db har store hull, når de kom er vel du den som vet mest om som har hatt alle modellene.

Jeg har ikke hatt problem med at de setter seg fast i innelege. Etter regnværsklipp ble hele tallriken helt ren og fin. Når det er sagt så er jeg ikke sikker på at fastnade kniver er grunnen til vibrasjonene

Det kan jo og være at det er gjort andre endringer i motoropphenget også, uten at jeg vet det. Uansett må BOSCH gjøre noe de lover jo 75 - 78db.
 
Godmorgon på er allihop, Har en än så länge brölfri indego som susar runt i trädgården. Finns det någon här som gjort försök att få tyst på hjulmotererna? de är i princip det enda som låter något på min indego, fick man tyst på dem skulle den i princip vara ljudlös.
 
petterg skrev:
... Det var en sak Bosch-mannen fikk i oppdagelse i dag.
Knivene med små hull samler gress i leddet. Dermed svinger de ikke fritt og talerknen kommer i ubalanse. Kombinert med at den ikke er festet = støy. ...
Min har de större hålen men gräs och strån hastnar fortfarande runt skruven och knivarna fastnar i utfällt läge. När detta hänt så har alla bladen fastnat lika långt utsträckta så detta borde inte vara orsaken till brölandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.