5.8 ska det givetvis vara frav :)

1200m2 är gräsmattan med 14 öar. ja det tar tydligen tid att komma igång men det går ju på rätt håll iallafall ;), Det jag märkt är att den hittills alltid klipper på båda hållen innan den säger sig vara "Färdig,.," dvs först klipper den på ett håll och sedan klipper den på andra hållet 90 grader förskjutet.
 
Intressant.
Hur vet man om klipparen är klar med allt?
Är det visuell kontroll att allting är fint,
eller går klipparen in trots att man har tryckt att den ska gå,
eller säger den klar i sitt fönster?
Jag har nog aldrig upplevt att hela min gräsmatta är färdigklippt. Först nu har jag kört på schema 6 timmar om dagen ett par dagar och det går ju bra men jag kan inte se att alla delar av gräsmattan är fin någon gång. Speciellt närmast klipparen verkar det som att det är en del missar. Nu är min matta kanske inte den minsta eller enklaste. Jag var ute och stegade så måtten är rätt så ungefär.
mattan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
STORLEK OCH TID
Jag är inte så bra på att söka men har skummat lite och hittat en del som jag hoppas att flera kan fylla på med erfarenhet. Det ser ju onekligen ut som att tiden är rejält exponentiell mot storleken vilket borde vara linjärt med en "smart" klippare.
namnstorlektid
rcjofo250 m21 tim
ecb 100350 m22*0,5 tim?
dr ost5 tim
dennisson800 m22*14 tim?
ensamgud1000 m210 tim
martinbj1200 m240 tim
 
pgerts skrev:
Intressant.
Hur vet man om klipparen är klar med allt?
Det står "Ferdig" i displayet når klipperen er på vei tilbake til ladestasjonen.

Roberto bruker 1-2 timer avhengig av gressets lengde (ca 160 kvm). Noen ganger må den lade underveis, da kan det ta opptil 3 timer inkludert lading.

Er det noen som vet om man kan se om klipperen er ferdig når den står i laderen? Flere ganger har jeg undret på om den er ferdig eller om den bare er inne for lading. Den eneste måten jeg vet om den er ferdig på er å springe og se på displayet mens klipperen er på vei inn til ladestasjonen. For da står det i displayet enten at den er ferdig eller at batteriet snart er slutt. Når den har parkert seg forsvinner meldingen, og jeg vet ikke om den var ferdig...

Når den er ferdig går den og parkerer seg og gjør ikke noe mer før neste tidsvindu.

PS. Det hender at Roberto glemmer en bit akkurat ved laderen.
 
Redigerat:
pgerts skrev:
STORLEK OCH TID
Jag är inte så bra på att söka men har skummat lite och hittat en del som jag hoppas att flera kan fylla på med erfarenhet. Det ser ju onekligen ut som att tiden är rejält exponentiell mot storleken vilket borde vara linjärt med en "smart" klippare.
namnstorlektid
rcjofo250 m21 tim
ecb 100350 m22*0,5 tim?
dr ost5 tim
dennisson800 m22*14 tim?
ensamgud1000 m210 tim
martinbj1200 m240 tim

Den tabellen tycker jag vi skall fylla på. Kan vara intressant, och även om jag inte har mätt min gräsmattestorlek så stämmer det nog att jag ligger någonstans i mitten av listan.
Dock lite onödigt att behöva stega fram ytan då Indegon garanterat själv har denna informationen i sin "karta". Läge för utvecklarna på Bosch att lägga in denna information, dvs m2, i någon meny i v5.9 :).

Tycker precis som du att det låter märkligt att det tar så lång tid som det gör för Martin. Borde inte ta längre än 10 timmar.
 
Fint med tabell. For å få et riktig bilde bør vi ha med : antall ladninger, høyde innstilt på roboten og høyde på gress.

Min brukte ca 1 time under optimale forhold med tørt gress ca 1,5 cm kutt og ingen ladning.
250m2.
 
40 timer er omtrent det mine indegoer trengte for å få mine 800kvm klippet også. Etter 14 timer var ca 75% klippet - noen områder var da klippet 3-4 ganger, 15% hadde den ikke rørt i det hele tatt, 10% var steder den hadde gått, men uten å klippe. Ved neste kjøring var det tildels de samme områdene den hoppet over. Etter tre runder a 14 timer var det bare noen få steder som sto uklippet. For at den skulle ta alt måtte den ha 10x 14 timer.
 
rcjofo skrev:
Fint med tabell. For å få et riktig bilde bør vi ha med : antall ladninger, høyde innstilt på roboten og høyde på gress.

Min brukte ca 1 time under optimale forhold med tørt gress ca 1,5 cm kutt og ingen ladning.
250m2.
Jag gör mätningen i helgen :). Höjd på gräs och robot torde vara den samma eftersom min robot har klippt regelbundet i flera veckor utan några direkta problem.
 
pgerts skrev:
STORLEK OCH TID
Jag är inte så bra på att söka men har skummat lite och hittat en del som jag hoppas att flera kan fylla på med erfarenhet. Det ser ju onekligen ut som att tiden är rejält exponentiell mot storleken vilket borde vara linjärt med en "smart" klippare.
namnstorlektid
rcjofo250 m21 tim
ecb 100350 m22*0,5 tim?
dr ost5 tim
dennisson800 m22*14 tim?
ensamgud1000 m210 tim
martinbj1200 m240 tim
Jag kan lägga till att min 5.8/5167 klipper mina 350 m2 på ca 2.5 timme. (När den väl klipper...).
Har någon mer än jag funderat på om den passar på att gör något annat som att uppdatera sin karta om man ställer den på schema med stort tidsfönster?

Anledningen till frågan är att min misslyckats tre av tre schemalagda klippningar sedan jag fick återställa den och kartera om. Men när jag startat klipp manuellt så har det gått bra alla gånger.

Första gången hittade jag den utanför kantlinan och den tyckte den blivit upplyft, andra så stod den under en buske utan batteri kvar och knappast klippt något alls och nu senast så hade den inte ens lämnat laddstationen. Då krävdes det vridning på nyckeln några gånger för att den skull vakna.

Att den inte vaknade senast har nog inget med att den var inställd på schema men de två första undrar jag varför det inte gick när manuell klippning går bra.

Kan det hända att den hängt sig sista gången för att jag lyfte bort den från laddstationen två gånger när jag skulle vattna gräsmattan?

Jag vet inte hur mycket tid jag spenderat för att försöka förstå om det finns någon logik eller om det bara är spagettikod som slumpvis fungerar...
 
När jag startar Indy för en manuell klippning så verkar den gå 2-3 rundor med laddning emellan. Jag tycker inte den klipper hela gården varje gång, men då det nu varit torrt i en månad och gräset inte riktigt växer så är det svårt att se. Jämn och fin är gräsmattan nog. Vår gård är kanske 800m2 och ganska komplex, men bara tre öar (varav två går runt träd och är i princip onödiga). Varje runda verkar klippa i kanske 1h, så 3h klippning på 2h laddning kanske?

Förutom att den inte riktigt vill ta sig överallt på gården så har nog Indy fungerat helt ok i flera veckor. Har en 78dB och version 5.7 och 4462.
 
Kom hem från en långhelgssemester igår.
hittade min gräsklippare ute i rabatten.
Skruven som håller ena hjulet hade lossat så hjulet låg jämte maskinen ännu en gång.
Det var ca en månad sen jag fick tillbaks klipparen efter att ena hjulet pajat vid infästningen o ramlat av.
Denna gången var det bara att skruva tillbaks skiten.

Jag fattar inte att dom kan sälja sån skit!!! Hade Husqvarna ens legat i närheten prismässigt hade jag gjort mig av med den här skiten!!

Sen missar den i hörnen oxo. Så där är stora tussar kvar.
 
Bosch är lika opportunistiska på sin hemsida som för beskrivningen av sina produkter. Undrar om Bagdad-Bob lyckades fly till Tyskland och få jobb där :)

Finns på Bosch hemsida, undrar hur de mäter detta?

kopte_indego.png
 
100% av de som kjøpte Indego kjøpte sladdløs-versjonen med batteri. De har sikkert også en modell uten batteri som selger litt dårligere.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 3 till
  • Laddar…
Brygga skrev:
Sen missar den i hörnen oxo. Så där är stora tussar kvar.
Om den missar i hörnen får du väl justera om kabeln?
 
Min matta på 550 m2 tar Indegon 4 Tim. Inkl. Laddningar att gå över, då maskinen säger att den är färdig, då kan det finnas vissa missar som den åtgärdar vid nästa klippning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.