Inte? Så sade inte Boschs support, men dom verkar inte helt veta vad dom snackar om. Öarna är nog ett mindre problem, värre är ju att den inte kan docka sig.
 
chakie skrev:
..
..Så nu har vi trådarna >20cm ifrån varandra så att Indegon inte skall fatta att det är en ö. .., men precis innan den skall träffa "laddpinnarna" så vänder den lite åt höger och missar pinnarna...
..
Finns det någon "vits" med att öarna ska karteras? Klipper den inte lika bra om öarna bara är elektriska gränser?

Hur ser kabeln ut under laddaren? Är den spänd och inte i en båge? Är den rak och inte vinklad något under laddaren? Visas det inte någonstans att man spänner kabeln i samma "spik" innan man drar upp till kontakterna?
 
pgerts skrev:
Finns det någon "vits" med att öarna ska karteras? Klipper den inte lika bra om öarna bara är elektriska gränser?

Hur ser kabeln ut under laddaren? Är den spänd och inte i en båge? Är den rak och inte vinklad något under laddaren? Visas det inte någonstans att man spänner kabeln i samma "spik" innan man drar upp till kontakterna?
Ja, inte vet jag om det är någon speciell vits med att öarna ska karteras. Tog redan bort en stor ö som gick runt tre träd, klipparen får kollidera med dom och lära sig var dom finns.

Det finns några bilder på hur tråden går här: https://www.dropbox.com/sh/b0niq85y6ovm7z6/GMVMvN5Djr#/

Under laddaren är kabeln rak och spänd, inga extra slingor någonstans.
 
Redigerat:
chakie skrev:
Ja, inte vet jag om det är någon speciell vits med att öarna ska karteras. Tog redan bort en stor ö som gick runt tre träd, klipparen får kollidera med dom och lära sig var dom finns.

Det finns några bilder på hur tråden går här: [länk]

Under laddaren är kabeln rak och spänd, inga extra slingor någonstans.
Chakie, om man har läst den här tråden ett tag så vet man att påståenden om att försöka kartera öar bestraffas med kastrering (Eriksgatan, jag hjälper dig här så du behöver inte kommentera :)). Vid kartering skall klipparen enbart gå runt den yttre slingan. Öarna är till för att klipparen inte skall köra på objekt vid själva klippningen.

Ang problem med dockning så blir man nyfiken på viken version du har av mjukvaran. Innan jag fick den uppgraderad så hade även jag stora problem med dockningen. Huvudproblemet som jag upplevde det (nu spekulerar jag) var att den svajade för mycket vänster-höger när den följde kanttråden, så även när den började närma sig dockan, så ofta fick jag samma problem som du, dvs att den krockade med "spröten". Kolla som sagt version, och kanske ännu viktigare, se till så att tråden är rak under laddstationen. Om du har svår att få den att ligga kvar i skåran, sätt ex tejp över.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Charkie, en sak till. Jag noterar en liten miss i anslutningen till basstationen som kan vara förklaringen. Tänk dig att kanttråden skall följa en rak linje, även genom basstationen. Så som du har monterat den nu så avviker sladden som går in i den svarta anslutningen från den tänkta linjen. Gör så att du sätter en fästpinne för den tråden som avslutar slingan (som går in i den svarta anslutningen) i linje med hålet där tråden kommer ut under basstationen Fixera gärna även den tråd som går in i den röda anslutningen (även den i linje). Slutligen lyft blicken och se så att tråden nu löper rakt ett par meter före och efter basstationen så att du inte bara trixar till så att det stämmer vid hålet (om du är med på vad jag menar). Lycka till....
 
5.7 och 4462 är version och build. Intressant att supporten inte kunde säga det där om öar under kartering. Vi undrade också lite när den konsekvent körde förbi varenda ön, upprepade gånger. Nu vet vi.

Jag ska ta och kolla stationen och försäkra mig om att tråden inte gör nåt konstigt undertill, men jag är ganska säker på att den är spikrak och spänd exakt där den ska vara.
 
Chakie, jag hade samma problem med dockning som du. Har samma version av programvara, testa att vrida laddstationen lika mycket som klipparen missar. Efter lite justering dockade den fint och har fungerat utan problem sen dess.

Jag har dock problem med uppvarvning som inte får ner automatiskt, grannarna är sådär nöjda..
 
487ivy skrev:
Jag har dock problem med uppvarvning som inte får ner automatiskt, grannarna är sådär nöjda..
Det är så här......INNAN man installerar sin Indego så måste man förbereda sin trädgård. Det går alltså inte särskilt bra att klippa ner sitt långa gräs eller försöka mossriva den med maskinen. Klipp ner och mossriv er matta innan och se till att den inte går i någonstans med er gamla klippare . därefter håller Indegon sig lugn o fin. Ska ni köra av en åker, rekommenderar jag en harv eller nåt liknande. Detta är en maskin som bibehåller en fin matta. Tar det emot så varvar den upp. Detta har avhandlats 100 ggr innan i detta forum.

Ciao från Italien
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Kollade under stationen och kabeln gick rakt och fint i den skåra där den ska gå. Om jag vänder stationen så vänds ju kabeln likaså och samma problem torde fortsätta, men i en annan vinkel.

Har försökt hålla nåt för på höger sida så den inte kommer åt att vända, men det hjälper inte, den vill envist vrida sig åt höger och klagar på ett hinder om den inte lyckas. Som mjukvarumänniska själv så verkar det som om klipparen helt enkelt har skit programvara som får den att bugga då den borde docka.
 
Ett problem som Bosch sannolikt inte kan åtgärda....
Barn - uppryckt kabel med plastspikarna väl samlade utanför dörren.
Stoppknappen - röd och fin.

Finns det någon kreativ själ här som har bra förslag? Kan man kombinera kabeln med "häststaket" som ger en smäll om man kommer för nära. Men hur får man klipparen att verka för farlig för att gå nära?
Hittade en skylt - Pets allowed - keep Children in leash.......
 
chakie skrev:
Kollade under stationen och kabeln gick rakt och fint i den skåra där den ska gå. Om jag vänder stationen så vänds ju kabeln likaså och samma problem torde fortsätta, men i en annan vinkel.

Har försökt hålla nåt för på höger sida så den inte kommer åt att vända, men det hjälper inte, den vill envist vrida sig åt höger och klagar på ett hinder om den inte lyckas. Som mjukvarumänniska själv så verkar det som om klipparen helt enkelt har skit programvara som får den att bugga då den borde docka.
Har du läst mitt andra inlägg? Även om tråden ligger bra under basstationen så har du inte gjort helt enligt instruktion avseende anslutningen av sladdarna. De skall följa en rak linje ut från hålet vilket det inte gör just nu. Sladden som går till den svarta anslutningen är för långt åt vänster, kanske anledningen till att roboten drar åt det hållet. Fixera även sladden som går in i den röda anslutningen.... (och titta gärna i manualen ;-))
 
MeanMike skrev:
Det är så här......INNAN man installerar sin Indego så måste man förbereda sin trädgård. Det går alltså inte särskilt bra att klippa ner sitt långa gräs eller försöka mossriva den med maskinen. Klipp ner och mossriv er matta innan och se till att den inte går i någonstans med er gamla klippare . därefter håller Indegon sig lugn o fin. Ska ni köra av en åker, rekommenderar jag en harv eller nåt liknande. Detta är en maskin som bibehåller en fin matta. Tar det emot så varvar den upp. Detta har avhandlats 100 ggr innan i detta forum.

Ciao från Italien
Klockrent :). Man är ivrig i början, men gör gärna så att starta på det översta läget och sänk ett steg varje dag.
 
chakie skrev:
Kollade under stationen och kabeln gick rakt och fint i den skåra där den ska gå. Om jag vänder stationen så vänds ju kabeln likaså och samma problem torde fortsätta, men i en annan vinkel.

Har försökt hålla nåt för på höger sida så den inte kommer åt att vända, men det hjälper inte, den vill envist vrida sig åt höger och klagar på ett hinder om den inte lyckas. Som mjukvarumänniska själv så verkar det som om klipparen helt enkelt har skit programvara som får den att bugga då den borde docka.
Min gör likadant. man hör hur höger och vänster hjulmotor går olika. det göt att den "vaggar" . Detta är ett programeringsfel. Detta borde kunna fixas via en uppdatering. Antingen via kortare vaggningar eller simultana körningar på hjulen. Den kan missa upp till 4 gånger men till sist hittar den ju hem.
Piano piano....(lugn lugn)
Bonasera
 
Dr Ost skrev:
Klockrent :). Man är ivrig i början, men gör gärna så att starta på det översta läget och sänk ett steg varje dag.
Nja.......Min tanke va också så när jag installerade min maskin......men jag fick ändå problem när jag kom så lågt att mossan tog emot. dvs att det blev för "kompact" . Då tog jag fram den hederliga stålräfsan o gav mattan ett kok stryk. rejält alltså. "tunnade ut" mattan alltså. sen gick det kanon. så jag e övertygad att om de som e lite lätt lata skjuter sig i foten här. Just nu går den hemma i Halmstad med hjälp av min son. Och ja....den kantklipper varje gång även på "manuellt"
Ni får ursäkta mitt språk eller stavning men rödvinet här nere sätter sina spår.....
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
mortimer skrev:
Vet inte om det finns någon anledning att hålla på att ringa supporten alla gånger, deras kunskap är begränsad enligt min erfarenhet här från vad andra berättat. Packa ner basstation, transformator och klippare i lådan och kör sedan och lämna den till din ÅF som skickar den vidare till Bosch i Danmark. Märk låda med ditt namn och telnr (enligt tidigare inlägg häromdagen)
Idag blev det ner i lådan och in för uppgradering, Dags att ta fram den gamla cylinderklipparen igen ;)
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.