Martinbj skrev:
Idag blev det ner i lådan och in för uppgradering, Dags att ta fram den gamla cylinderklipparen igen ;)
Ska själv slita igång briggsen nu.. har varit utan min nya helautomatiska robot i snart 3v:(
 
Dr Ost skrev:
Har du läst mitt andra inlägg? Även om tråden ligger bra under basstationen så har du inte gjort helt enligt instruktion avseende anslutningen av sladdarna. De skall följa en rak linje ut från hålet vilket det inte gör just nu. Sladden som går till den svarta anslutningen är för långt åt vänster, kanske anledningen till att roboten drar åt det hållet. Fixera även sladden som går in i den röda anslutningen.... (och titta gärna i manualen ;-))
Jag läste men lite slarvigt tydligen. Jag förstår inte helt hur du menar utan tycker att vi gjort enligt manualens instruktioner. Ska dock läsa igenom den delen extra nog en gång till. Råkar du ha en bild eller en länk till en korrekt installation liggande någonstans?

Manualen är faktiskt inge vidare bra, t.ex. står det nämnt att man inte behöver dra öar runt vartenda lilla träd endast i sektionen om felsökning, inte alls i installationsdelen.
 
Aha, så vårt fel är att det fattas en pinne som ska binda ihop trådarna? Kan det verkligen ge upphov till felstyrning vid dockning? Kablarna är ju i det skedet 20cm framför klipparen då den ska docka. Men jag ska prova och se om det har någon verkan.
 
Men lik förbannat hade det en inverkan, klipparen kom en sväng via basen då den klippte (ingen aning varför), och den lyckades docka utan problem. Den stannade där endast 30 sekunder eller så och fortsatte sen klippa. Kanske den kontrollerade laddningen eller nåt, men docka lyckades den. Har svårt att förstå hur det kan vara någon skillnad på att sätta din en extra pinne, men tydligen...
 
HEHE nu har jag klippt min tomt i Italien med en sax. Ja bara dom uppstickand stråna framför husvagnen....dvs . Nu skulle jag haft min Indego här....Italienarna e inte så intresserade av att hålla snyggt precis.
 
chakie skrev:
Men lik förbannat hade det en inverkan, klipparen kom en sväng via basen då den klippte (ingen aning varför), och den lyckades docka utan problem. Den stannade där endast 30 sekunder eller så och fortsatte sen klippa. Kanske den kontrollerade laddningen eller nåt, men docka lyckades den. Har svårt att förstå hur det kan vara någon skillnad på att sätta din en extra pinne, men tydligen...
Jag satte direkt en pinne och lät inkommande och utgående hamna på var sin sida om pinnen (öronen). det funkade direkt för mig.
 
pgerts skrev:
Det är panel över kabelanslutningen. Någon/ra cm gör ingen skillnad. Klipparen frågar ju om det är ett hinder eller laddstationens baksida den stöter på. Sedan backar den, vänder 90 grader för att göra en båge runt till andra sidan och följa tråden in i laddaren. Detta har fungerat flera veckor utan problem.
Tackar för svaret. Det hjälper mig avsevärt till helgens husbygge för Fido (som vår Indego heter)
 
Redigerat:
Den där pinnen vid anslutningen av begränsningkabeln har stor betydelse, troligen något magnetfält som avgör de sista cm. Framförallt att kabeln som går under stationen går parallellt med undersidans skåra ca 10cm efter basstationen.
 
mortimer skrev:
Jag ska bygga ett enkelt "skjul" till min i helgen. Kan återkomma med bilder och lite mått på hur det blev och fungerar. Material och "ritning" är klart.
Jag byggde en sorts robotport idag och målade det, ska stryka lite till och fixa till bild. Ser fram emot att se ditt bygge!
 
dennisson skrev:
Ska själv slita igång briggsen nu.. har varit utan min nya helautomatiska robot i snart 3v:(
3 veckor!!! klipper min gräsmatta 2-3 ggr i veckan med cylinderklipparen ;) så det blir till att återgå gamla vanor tills indegon återvänder
 
Todde Rask skrev:
Jag byggde en sorts robotport idag och målade det, ska stryka lite till och fixa till bild. Ser fram emot att se ditt bygge!
Robotport låter nytt. Ser fram emot någon bild också. Mitt blir väldigt enkelt och billigt, kanske kommer lägga 150kr på det. Bilder kommer efter helgen.
 
  • Gilla
Todde Rask
  • Laddar…
chakie skrev:
Jag läste men lite slarvigt tydligen. Jag förstår inte helt hur du menar utan tycker att vi gjort enligt manualens instruktioner. Ska dock läsa igenom den delen extra nog en gång till. Råkar du ha en bild eller en länk till en korrekt installation liggande någonstans?

Manualen är faktiskt inge vidare bra, t.ex. står det nämnt att man inte behöver dra öar runt vartenda lilla träd endast i sektionen om felsökning, inte alls i installationsdelen.
Om du tar en titt till på bild nr 2 i manualen så kanske det klarnar hur basstationen ska vara placerad https://www.google.com/url?sa=t&rct...6KXwJi36vljzlb2kI2gRbcQ&bvm=bv.48293060,d.bGE
 
Bild nr 5 på sidan 4 tycker jag speglar mer hur kabeln ska dras kring anslutningsplintarna. Kabeln på undersidan måste fixeras med t.ex silvertejp s den håller sig i linje.
 
Robot Lawnmower skrev:
[länk]

Minimibredden på gräsmattan är 1,70 m (1 m mellan avgränsningsvajrarna + 35 cm fritt vid varje gräskant). Är gräsmattan smalare än 1,7 m kommer Indego få svårigheter.
Jeg har et sted med 56 cm mellom kablene (var ute og målte nå). Det fungerer fint. Men det er bare et lite punkt, den vider seg raskt ut.
 
Martinbj skrev:
Om du tar en titt till på bild nr 2 i manualen så kanske det klarnar hur basstationen ska vara placerad [länk]
Jo, nog ser jag det nu. Manualen kunde kanske poängtera hur oerhört viktigt det är. Vi hade nu bara dragit kablarna ganska nära så där, men dom gick inte ihop i samma pinne.

Nu lyckades den nyss docka en andra gång helt utan problem, så jag tolkar att problemet löst sig.

Tack alla för den snabba och vänliga hjälpen! Ni borde starta en kommersiell Indego-hotline. :)
 
  • Gilla
rcjofo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.