Procentaren skrev:
Nybliven Indego-ägare. Cheapy 10079:-
V2.58 Total klippyta 1000 - 1100 Kvadratmeter. Ca 300 meter tråd.
Två gräsmattor med en smal passage på ca 75 cm bredd emellan.
Nu har jag haft klipparen i drygt tre veckor, och jag tycker det har fungerat bra.
Det som stör mest är att den är väldigt förtjust i att bara följa slingan utan att klippa. Så pass att
det har blivit hjulspår runt tomten.

En stor gräsmatta, troligen större än 1000 M2 som anges som maxvärde.
Men den klarar att klippa allt.
Det är inte helt problemfritt. Men de flesta problemen har berott på yttre saker, som t.ex lös jord där hjulen gräver ner sig.
I går hade den gått utanför tråden av okänd anledning. Men det är nog första gången det hänt.

I dag stod den också stilla. Det visade sig bero på skolan jag bor granne med. De rara små barnen hade kastat in stenar som klipparen körde upp på och fastnade.

Jag tänkte även dela med mig av den här tidningsrubriken. Undrar vilken sorts klippare det gäller ?
Vilka fabrikat har spårsändare ?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/robotgrasklippare-styrde-polisen_8288372.svd
Gräsklipparen, en sådan där modern sak av robottyp, var utrustad med gps-sändare och hade stulits från ägaren i Hjo. Nu såg han hur gps-signalen från gräsklipparen rörde sig snabbt bort på gräslösa vägar, i en hastighet som inte ens den flinkaste robotklippare är mäktig.
En polispatrull tog upp jakten, hann i kapp signalen och den bil som den kom från. När bilen stannade så stannade även signalen, rapporterade P4 Skaraborg.
Och jo då - i bilen fanns den stulne roboten. Dessutom en del annat misstänkt stöldgods.
Sen har jag även en sann historia från bekantskapskretsen. En som försökte övertala sin fru om att skaffa en robotklippare. Grannen hade ju en sådan.
Frun gick ut och kikade på den. Kom in och sa att det var väl dumt av grannen att skaffa en sådan. Gräsmattan ser ju jättefin ut. Det behövs väl ingen robotklippare.
Svårt det här med orsak och verkan :)
 
chakie skrev:
Aha, så vårt fel är att det fattas en pinne som ska binda ihop trådarna? Kan det verkligen ge upphov till felstyrning vid dockning? Kablarna är ju i det skedet 20cm framför klipparen då den ska docka. Men jag ska prova och se om det har någon verkan.
Kul att det löste sig. Vill dock poängtera att det inte är något magiskt i själva pinnarna, utan det handlar om vinklar och färdriktning. Roboten försöker ju följa trådriktningen och på den bild du visade så såg man tydligt att tråden var förskjuten åt vänster jämfört med hålet där den andra trådänden kom ut från, dvs, därmed siktade roboten åt fel håll, dvs åt höger från där roboten kom.
 
Eriksgatan
MeanMike skrev:
Det är så här......INNAN man installerar sin Indego så måste man förbereda sin trädgård. Det går alltså inte särskilt bra att klippa ner sitt långa gräs eller försöka mossriva den med maskinen. Klipp ner och mossriv er matta innan och se till att den inte går i någonstans med er gamla klippare . därefter håller Indegon sig lugn o fin. Ska ni köra av en åker, rekommenderar jag en harv eller nåt liknande. Detta är en maskin som bibehåller en fin matta. Tar det emot så varvar den upp. Detta har avhandlats 100 ggr innan i detta forum.
Nja, jag håller inte riktigt med dig här, MeanMike. Visst ska man förbereda trädgården, det står i manualen att man skall klippa ned gräset före installation, att det skall vara så svårt för en del att följa den gör mig förvånad om och om igen. Men det har ingen betydelse för kroniskt oljud. Med all respekt till dig MeanMike, så tror jag inte att du har hört en brölande Indego ännu. När din egen Indego drabbas av riktig brunst, blir det antagligen annat ljud i skällan.:wow:

Brölande oljud beror inte på klippmotstånd som ökar, tänk på att det inte verkar finnas klippare med ver. 5,7 & 4200 rpm-motorn som drabbats av detta. Orsaken är istället en kombination av dålig programmering (så att motorn t ex inte varvar ned igen när det går lättare) och en dålig motorinfästning. Däremot verkar enligt mina egna observationer brölandet utlösas av att den halvlösa klipptallriken får en liten touch. Det kan t ex ske att den förskjuts något när klipparen går in i högre gräs och motståndet marginellt ökar, men det har också utlösts när klipparen startat med tyst klippning, går på en högre klipphöjd och klipper i mycket kort gräs och man ställer foten framför klipparen så att den då stöter emot. Efter vändningen har den fortsatt klippningen med ett brölande fram till att jag bryter strömmen med nödnyckeln. Det fungerade så på tre av tre försök.
 
  • Gilla
Waxinator och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Brölande oljud beror inte på klippmotstånd som ökar, tänk på att det inte verkar finnas klippare med ver. 5,7 & 4200 rpm-motorn som drabbats av detta..
Jag är inte hundra på vad du menar med detta, men min hade/har ett jäkla bröl-vibrationsljud. (Finns 2 länkar till youtube på min maskin i tråden) som beror på lös motorupphängning. Min låter hela tiden när klippmotorn går, oavsett om den ökat varvtalet eller ej. (Min varvade ner direkt när det gick lättare, men oljudet fanns före uppvarvning, och efter)

2012, 78dB, 4200rpm, 5.7.
 
  • Gilla
487ivy
  • Laddar…
Dr Ost skrev:
Kul att det löste sig. Vill dock poängtera att det inte är något magiskt i själva pinnarna, utan det handlar om vinklar och färdriktning. Roboten försöker ju följa trådriktningen och på den bild du visade så såg man tydligt att tråden var förskjuten åt vänster jämfört med hålet där den andra trådänden kom ut från, dvs, därmed siktade roboten åt fel håll, dvs åt höger från där roboten kom.
Nja, det skulle betyda att den läser av tråden 30cm framför sig eftersom det jag nu fixade är långt framför klipparen. Det gör den ju nog inte, dess sensor verkar vara rakt under klipparen. Men tydligen har det någon form av effekt i alla fall. Manualen kunde nog göra ett bättre jobb att poängtera saker som är viktiga. Vi tolkade den där pinnen som att "den är bra att ha där, då hålls det snyggare" och förstod nog inte på nåt sätt att det är absolut vital för att grejen alls ska fungera. Men nu vet vi.
 
dennisson skrev:
Ska själv slita igång briggsen nu.. har varit utan min nya helautomatiska robot i snart 3v:(
Bosch verkar faktiskt snabbare än så. Jag kollade med ÅF efter ungefär 3v och då hade de haft maskinen hos sig ett bra tag pga att de inte hade noterat mitt telefonnummer på kartongen. Jag har sett inlägg om allt från 5 arbetsdagar upp mot 10 här på forum men inte att någon varit av med klipparen längre tid.
 
Eriksgatan
22 dagar är lång tid under maj-juni vilket beror mest på att Bosch plötsligt ville ha in även laddstationer för att ta sig an klippare, oavsett vilket fel de lämnats in för. Det hade inte åf Hornbach fått någon information om. Har de väl fått grejorna så är de rimligt snabba.
 
chakie skrev:
Nja, det skulle betyda att den läser av tråden 30cm framför sig eftersom det jag nu fixade är långt framför klipparen. Det gör den ju nog inte, dess sensor verkar vara rakt under klipparen. Men tydligen har det någon form av effekt i alla fall. Manualen kunde nog göra ett bättre jobb att poängtera saker som är viktiga. Vi tolkade den där pinnen som att "den är bra att ha där, då hålls det snyggare" och förstod nog inte på nåt sätt att det är absolut vital för att grejen alls ska fungera. Men nu vet vi.
Vi får nog bjuda in någon mer teknisk kunnig i denna diskussion som ev kan förklara detta :). Men spontant så får man ju anta att sensorn sitter ganska långt fram på Indegon (annars skulle den passera tråden för långt och därmed kräva större säkerhetsavstånd till hinder). Sedan pratas det ju mycket om att tråden alstrar ett magnetfält. Huruvida fältet får en annan "riktining" en bit framför där du har satt tråden snett kanske någon kan uttala sig om....
 
Tänk på att laddstationen lätt flyttar sig ur sitt läge när Indegon krockar med denna. De medföljade spikarna håller inte så bra. Jag hade allt perfekt i linje vid installation. Dockade perfekt, men sen så blev det många missar med ett par cm i fronten mot laddstiften. Då hade stationen kommit ut läge. Så jag linjerade in den igen & stack ner märlor som stöd runt bottenplattan. Fler på insidan för att hålla emot så den inte trycks innåt. Sedan dess har det dockat utan missar.
 
Eriksgatan skrev:
22 dagar är lång tid under maj-juni vilket beror mest på att Bosch plötsligt ville ha in även laddstationer för att ta sig an klippare, oavsett vilket fel de lämnats in för. Det hade inte åf Hornbach fått någon information om. Har de väl fått grejorna så är de rimligt snabba.
"Grymma" tre dagar tog det för mig att få tillbaka den från det datum då jag fick komplettera med att lämna in basstationen/laddaren. Då hade de iof haft klipparen inne i tio dagar innan dess, men det visar ändå att lastbilarna till/från K-rauta håller hög fart :)
 
Någon som vet vad felkod 47 står för?
 
Eriksgatan skrev:
Brölande oljud beror inte på klippmotstånd som ökar, tänk på att det inte verkar finnas klippare med ver. 5,7 & 4200 rpm-motorn som drabbats av detta.
Fei feil feil, min 78dB/5.7 har detta fenomen nu, lade inte märke till det förrän efter ca en veckas klippning. "Hela skalet vipprerar" och det blir nå högt resonansljud. Surt för jag vill köra på kvällen så den tar mördarsniglarna men jag måste stänga ner nu då det låter för högt och stör bostadsområdets grannar. :mad:
 
Bockstensmannen skrev:
Fei feil feil, min 78dB/5.7 har detta fenomen nu, lade inte märke till det förrän efter ca en veckas klippning. "Hela skalet vipprerar" och det blir nå högt resonansljud. Surt för jag vill köra på kvällen så den tar mördarsniglarna men jag måste stänga ner nu då det låter för högt och stör bostadsområdets grannar. :mad:
Jag har exakt samma symptom efter ca en månads körning 5 dagar i veckan. Började i måndags enl min kära granne.
 
Ett litet tips om tråd och märlor till Indego. Behövde mera än vad som levererades i kartongen. Hade svårt att få tag i dessa på orten där jag bor. Kollade lite på nätet, givetvis samma pris hos alla leverantörer i Sverige.
Hittade en tysk leverantör (Rubart).
Köpte 150m tråd och 300 märlor och sparade 400 kr med frakten inkluderad. Leveranstid en dryg vecka.
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Min Indego tappade ett hjul och låg hjälplös på gräsmattan. Skickades till Danmark för att skruva i en ny M5 skruv. Jag hade mycket väl kunnat sätta dit en liknande skruv, men tyckte att supporten borde få reda på hur slarvigt klipparen var hopskruvad. Jag var också innerligt trött på maskinen som var installerad efter alla konstens regler och tips från forumet . Den körde mesta tiden runt begränsningsslingan utan att klippa. Jag har ägnat längre tid åt Indegon än vad jag normalt lägger ner på en hel säsongs klippning med motorgräsklipparen. När den efter åtta dagar var klar att hämta på Cheapy fick jag erbjudande att lämna tillbaka den med pengarna återbetalade. Erbjudandet mottogs med tacksamhet. Heder åt Cheapy. Synd bara att Bosch släppt ut en ofärdig produkt och låtit kunderna agera testpiloter.
2013 3900r/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.