1 160 323 läst · 6 151 svar
1160k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Nej. Får nog titta nogrannare. Går det att få den att kantklippa genom att välja manuellt "klipp" eller gör den det bara efter schema? Har valt kantklippning varje gång men den klipper ändå inte. Dessutom är valet "varje gång" buggat när den är förbockad. När jag väljer varannan gång är ändå varje gång förbockad... Har ni samma problem?
Jag körde bara manuell klipp. (har skickat tillbaka min) och hade kantklipp ställd till varannan gång. Den började med kantklippning varannan gång. En liten detalj där bara..-> OM den stötte på minsta patrull vid kanklippning (t.ex knockar staketet eller kvarglömd grej på gräsmattan) fick den spel och avbröt kantklippningen med lite kringirrande ->tillbaka till laddstation ->sparar karta -> ut och börja klippa "som vanligt".
Vet inte om ni sett denna nya film som testkör Bosch, Gardena och Worx över 21 dagar med övervakningskameror.. JAG känner iaf igen min bosch i det som redovisas.. http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/215039-gardena-vs-bosch-vs-worx.html
Vet inte om ni sett denna nya film som testkör Bosch, Gardena och Worx över 21 dagar med övervakningskameror.. JAG känner iaf igen min bosch i det som redovisas.. http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/215039-gardena-vs-bosch-vs-worx.html
Redigerat:
Som jag skrivit innan så kantklipper min varje gång när den står på varje gång. inga problem. Alltid på manuellt.KaLnAk skrev:Nej. Får nog titta nogrannare. Går det att få den att kantklippa genom att välja manuellt "klipp" eller gör den det bara efter schema? Har valt kantklippning varje gång men den klipper ändå inte. Dessutom är valet "varje gång" buggat när den är förbockad. När jag väljer varannan gång är ändå varje gång förbockad... Har ni samma problem?
Här talas ju mycket om teknik så jag skulle vilja tala lite om det psyko-mekaniska hos Indegon.....:wow:
Som jag åter skrivit innan, så hade min problem med att vid samma plats vid kantklippningen så stannade den och avbröt kantklippet, och gick ut och klippte vanligt igen. Varje gång vid exakt samma plats. Irriterande. Den hade också ett problem vid min bortersta plats där den krockade med ett omarkerat träd o blev förvirrad varje gång (även efter 2 veckors klipp). Fan tänkte jag. raderade kartan och vips så va det inga problem längre. Alltså inget tekniskt fel eller så.
Den hade fått nåt skräp i minnet eller nåt. "psyko-mekaniskt":wow: defekt alltså.
Sen har jag hittat en bugg. Detta måste va en bugg. När den tex har krockat med något och måste "hitta" rätt igen följer den ju kabeln tills den vet var den är. 3 gånger har min, sen den stannat och lokaliserat sig, vänt UTÅT!!!!
Om den nu vet va den är skall den ju alltid vända inåt i rutan. Utåt resulterar i antingen "utanför tråden" eller som det hänt hos mig rakt in i ett träd , 2 gånger i rad, o så får den börja lokalisera sig igen. PUST. Det e ju inte så smart.
Nyss gjorde den samma sak men hamnade då i landet där jag har en kant och naturligtvis kommer den ju mycket längre ut när den går utmed kabeln och vänder utåt från den positionen. Då försökte den backa. klarade inte det utan satt fast och slet upp 2 stora hål med däcken innan jag han se det. Om jag nu inte varit hemma, hur länge skulle den stått där o bränt ut sig? Det jag talar om här är ju inget tekniska fel utan tankefel hos programerana eller skräp i minnet.
För mig är det ett psyko-mekaniskt fel. Så om ni inte är nöjda eller om den klipper fel, stannar på fel ställe osv. så kanske det inte är fel på kabeln eller nåt annat utan bara ett fel i "huvet" på Indegon. Testa då med att kartera om.
Kan säga det att den kör mycket bättre nu bara efter 2 dagar än efter de 2 veckor jag körde med den gamla kartan.
Värt att testa för den som vågar.
Tack o hej från "hjärnskrynklar MeanMike"....
Redigerat:
Dom verkar inte ge upp... Jag hade kört fram bilen för långt så det blev lite trångt vid en passage till en mindre gräsyta. Klipparen hade tagit sig in men kunde inte komma ut eftersom frampartiet på bilen stack ut över begränsningslinan.MeanMike skrev:Nyss gjorde den samma sak men hamnade då i landet där jag har en kant och naturligtvis kommer den ju mycket längre ut när den går utmed kabeln och vänder utåt från den positionen. Då försökte den backa. klarade inte det utan satt fast och slet upp 2 stora hål med däcken innan jag han se det. Om jag nu inte varit hemma, hur länge skulle den stått där o bränt ut sig?
När jag kom hem så sa min granne att hon till slut tröttnat på ljudet av min klippare som konstant åkte in i bilen utan att ge upp, så hon lyfte ut den...
Den borde ju byta strategi efter ett tag. Hade den valt att åka åt andra hållet efter den andra linan så hade den kommit ut igen utan problem.
Medlem
· Väster götaland
· 378 inlägg
Hur lång tid behöver Indegon för att pejla in tomten?
På min nya 2013 med 5.7 körde jag "Karterintg" och efter det så körde jag "Klipp".
Den åker mest ut och åker runt, klipper lite här och var och följer linan. klipper lite grann sen följer lina osv till batteriet tog slut och den åkte och laddade.
Någon nämnde 3dagar ? Är det satt att den skall klippa 24-7 de tre dagarna då? eller är den inpejlad tidigare? funderar på att om det inte blir bättre göra en omkartering då den har klagat på signalkabel fel.194 (trots laddstationen lyser grönt konstant) Jag fick använda extrakabel (Gardenas kabel på ca 50m) och ett par delningar med gardenas kabelkopplingar, så totalt ca 195m begr lina.
Funderar på att istället ta bort kopplingarana och löda + krympslang då det förmodligen blir mer stabilt.
Blir det inte bättre önskar jag Bosch hade ett "vanligt Randomizer" program" man kunde köra istället :| Borde ju inte va så svårt att komplettera med den mjukvaran???
På min nya 2013 med 5.7 körde jag "Karterintg" och efter det så körde jag "Klipp".
Den åker mest ut och åker runt, klipper lite här och var och följer linan. klipper lite grann sen följer lina osv till batteriet tog slut och den åkte och laddade.
Någon nämnde 3dagar ? Är det satt att den skall klippa 24-7 de tre dagarna då? eller är den inpejlad tidigare? funderar på att om det inte blir bättre göra en omkartering då den har klagat på signalkabel fel.194 (trots laddstationen lyser grönt konstant) Jag fick använda extrakabel (Gardenas kabel på ca 50m) och ett par delningar med gardenas kabelkopplingar, så totalt ca 195m begr lina.
Funderar på att istället ta bort kopplingarana och löda + krympslang då det förmodligen blir mer stabilt.
Blir det inte bättre önskar jag Bosch hade ett "vanligt Randomizer" program" man kunde köra istället :| Borde ju inte va så svårt att komplettera med den mjukvaran???
Redigerat:
Om Indegon nu klipper mindre rektangulära områden ute på en gräsmatta, gör den ändå sin läxa och verkligen tar alla delar i kanterna av dessa områden inom samma klippning? Det känns väldigt märkligt att den inte gör som i reklamfilmerna och gör jobbet någorlunda sammanhängande, att den går från kant till kant och fixar områden bakom hinder efter det stora området är klart. Går den och duttar här och där, så känns det som att det ska till mycket för att den verkligen fixar hela gräsmattan på ett arbetspass? Hur upplever ni det?
Maskinen är en slumpmässig vändklippare skulle jag vilja säga. Men jag har inget att jämföra med så jag kan inte säga om den är effektiv eller ej. Den lämnar iaf stora områden oklippta mellan sina logicut-slagna delar. Efter flera dagars drift har den hunnit med dessa med men detta slumpmässiga klippområdesstrategi upprepar ju sig hela tiden..
Så ska den inte funka, min gör det inte. När den säger att den är färdig och åker och parkerar sig är den också färdig, det handlar alltid om timmar.dennisson skrev:Maskinen är en slumpmässig vändklippare skulle jag vilja säga. Men jag har inget att jämföra med så jag kan inte säga om den är effektiv eller ej. Den lämnar iaf stora områden oklippta mellan sina logicut-slagna delar. Efter flera dagars drift har den hunnit med dessa med men detta slumpmässiga klippområdesstrategi upprepar ju sig hela tiden..
MJ-> min har aldrig sagt till att den är färdig.. den gick många dagar i sträck mellan laddning och klippning. Konstigt att din inte går så.. min hade exakt samma beteende som indegon i filmen..