Ni som har fungerande Indego-klippare, känner ni igen er klippare i Husqvarna-filmen som postades i annan tråd?

Min gamla 5.7/04435 klipper inte rektangulära områden (eller rättare sagt, den gör det också vid enstaka tillfällen när den väljer en vinkel som är nära 90 grader) utan snarare romber som praktiskt taget alltid utgår från kanttråden. Den klipper aldrig en plätt mitt i till synes helt random. Filmen stämmer inte med hur min klippare uppför sig, varken vad gäller strängar (det problemet kom med en senare programversion) eller randomåkningen. Har de fått tag i en defekt "out of the box" eller beter sig senaste 5.8 så innan den är inkörd, eller även efter?
 
dennisson skrev:
MJ-> min har aldrig sagt till att den är färdig.. den gick många dagar i sträck mellan laddning och klippning. Konstigt att din inte går så.. min hade exakt samma beteende som indegon i filmen..
Konstigt att min fungerar? ;)

Jag hoppas inte att min är undantaget utan att den är regeln. Jag kände inte alls igen min klippare i Husqvarna-filmen, men om det beror på programversion 5.8 eller om filmens klippare var behäftad med fel (vilket inte är ovanligt som vi alla här vet) återstår att reda ut.
 
M J skrev:
Ni som har fungerande Indego-klippare, känner ni igen er klippare i Husqvarna-filmen som postades i annan tråd?
Jag tycker mig känna igen mycket av det som visade i filmen.
Men min klarade direkt av att följa tråden första försöket.
Gungorna och rutchkanan klarade den bra men det är värre med långa smala passager där det lätt blir mistor.

Jag kan förseställa mig att den tar rätt så mycket el på grund av att den i stället för att klippa enligt reklamfilmen tar "slumpartade" stycken som tack och lov överlappar så att det inte blir mistor.

Som diskuterat så gissar jag att det mycket är "tekniker" som har köpt Boschen beroende på att den lanserats som smartare än alla andra med GPS, gyro, kompass, dödräkning med mera ;-) Att sedan programmeringen kanske inte är den smartaste i alla lägen kan man ju förvänta sig av en firma som Bosch där open source väl knappast finns i ordboken ens.
 
pgerts skrev:
Jag kan förseställa mig att den tar rätt så mycket el på grund av att den i stället för att klippa enligt reklamfilmen tar "slumpartade" stycken som tack och lov överlappar så att det inte blir mistor.
Är det 5.8 som gör så eller vilken version har du? Hur länge har den gått?

När jag påbörjar en ny klippning (inget kvar att klippa från någon föregående avbruten klippning), av min tomt så tar den mer eller mindre tomten från ena sidan till den andra, snarlikt Boschs reklamfilm även om inte lika exemplariskt då jag inte har kvadratisk gräsmatta. Men den åker i normala fall inte hit och dit för att klippa lite här och lite där. 5.7/04435
 
Redigerat:
Jag känner igen mönstret och de oklipta områdena. Jag har 5.8 75dB...
Lade ni märke till Indegos oljud i slutklämmen om decibelltalen ?! :cool:

P.S. Ni såg säkert att deras klippare var 75dB = 5.8 versionen...
 
Redigerat:
Klipper 5.8 alltid lite här och lite där eller bättrar den på sig med tiden?
 
Jag hade 5.7..
 
dennisson skrev:
Jag hade 5.7..
Det är intressant. En senare build men ändå. Då kan det lika gärna ha med tomtutformningen att göra hur den arbetar.
 
Japp. Det är jag inne på. Jag har inga raka vinklar i min tomtgräns. Tomten påminner om en blandning mellan rektangel och triangel.
 
Waxinator skrev:
Lade ni märke till Indegos oljud i slutklämmen om decibelltalen ?! :cool:

P.S. Ni såg säkert att deras klippare var 75dB = 5.8 versionen...
Men så illa som i filmen låter inte min Indego vid normal klippning, bara lite surr från hjulmotorerna. Min grannes Husqvarna låter likvärdigt från hjulmotorerna, men med något mindre ljudnivå. De måste ha ställt ner klipphöjden i filmen så den varvat upp i Turboläge pga av högt klippmotstånd. Då låter Indegon mer som en eldriven rotorklippare.
 
Redigerat:
Min klippare går perfekt just nu. Klipper i linjer 1/3 av tomten. Går och laddar och klipper sen 1/3 till...laddar lite....och tar sen det sista.
Är nöjd (just nu)
 
  • Gilla
MeanMike och 2 till
  • Laddar…
frav skrev:
Men så illa som i filmen låter inte min Indego vid normal klippning, bara lite surr från hjulmotorerna. Min grannes Husqvarna låter likvärdigt från hjulmotorerna, men med något mindre ljudnivå. De måste ha ställt ner klipphöjden i filmen så den varvat upp i Turboläge pga av högt klippmotstånd. Då låter Indegon mer som en eldriven rotorklippare.
På gränsen till onödigt nu från mig men min lät ännu värre än den i filmen. Om de skulle manipulerat ljudet på boschen, varför då inte på worxen också? Den gick ju t.o.m tystare än gardenan..
 
Redigerat:
Hagi i GAIS skrev:
Min klippare går perfekt just nu. Klipper i linjer 1/3 av tomten. Går och laddar och klipper sen 1/3 till...laddar lite....och tar sen det sista.
Är nöjd (just nu)
Det är det jag syftar på. Så okonstlat, enkelt och metodiskt kör min också. Inte alls som i Husqvarna-filmen.
 
Någon mer än jag som har en Indego vars display flämtar, spec i solljus?
 
osboda skrev:
Någon mer än jag som har en Indego vars display flämtar, spec i solljus?
Yes, den flämtar rejält. Inget jag noterade före jag skickade den till Danmark för uppgradering av mjukvara (nu 5.8). Men samtidigt låter det ju inte helt logiskt att en mjukvaruuppdatering skulle ge denna effekt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.