En intressant jämförelse mellan Gardena R70Li, Bosch Indego och Worx Landroid. På en större gräsyta har de satt upp 3 tänkta 500 m2 gräsmattor med hinder, filmat med övervakningskameror i 3 veckor och jämför resultatet. Gjort på uppdrag av Husqvarna. Lite skralt med information om bakgrunden till projektet och filmen, vilka som gjort den osv. Det måste vara ett kostsamt projekt - videon har legat ute ett par dagar och hade 9 views när jag hittade den. Räknar de bara med att den skall spridas via sådana här sajter?

[video=youtube;iJbyVPhVezc]http://www.youtube.com/watch?v=iJbyVPhVezc[/video]

Redigerat:
  • Gilla
Waxinator och 1 till
  • Laddar…
Ja, de hade märkts vem som beställt det testet även om det inte stått husqvarna i slutet.

Oavsett vem som ligger bakom så speglar testet ganska väl inläggen i detta forumet. De synpunkter och fel som fanns på Bosch och Worx i filmen bekräftas ju av ägarna i trådarna om respektive maskiner.
Det tycker iaf jag som med intresse följer de flesta trådar här.

Jag säger inget om eventuella fel på worx och bosch för de finns, men som det brukar vara när man jämför och en av deltagarna är beställare så är testet vinklat så utmanarnas fel förstoras och beställarens fel inte är med.
Enligt denna film är Gardena en fulländad klippare utan några fel.

Om nu Husqvarna står akom filmen, varför hade dom inte med en husqvarna i , för att visa att deras maskin klarar det bättre??

Pannlampa skrev:
Jag säger inget om eventuella fel på worx och bosch för de finns, men som det brukar vara när man jämför och en av deltagarna är beställare så är testet vinklat så utmanarnas fel förstoras och beställarens fel inte är med.
Enligt denna film är Gardena en fulländad klippare utan några fel.
Ja det hade förstås varit bättre om en opartisk källa stod bakom testet. Det hade fått lite större legitimitet då.
Men...enligt mångas uppfattning är Gardena/HQ relativt felfria maskiner. Även det bekräftas av detta forum av ägarna själva, i detta fallet snarare avsaknaden av inlägg om dessa märken.

Tycker egentligen också att videon belyser en del brister som finns.

En liten detalj dock, Worx är tydliga i manualen att man skall del 90° hörn i 2 st 45° delar. Så det trånga hörnet visade att de inte installerat enligt boken. Lite onödigt att visa upp det som att den inte klarade banan, och därmed göra bort sig lite.

Det skulle också vara bra att få veta vilka program som valts, och hur maskinerna ställts in.

Den sista puschen för Gardena var sååå onödig, helt plötsligt skrek det reklam film.

Redigerat:
Verkligen intressant film. Jag som boschägare känner verkligen igen mig:confused:

Worx verkar iaf vara grym på terrängkörning:)

lade ni märke till den stora trädgårdstraktorn med gigantiskt klippaggregat nedfällt? I bakgrunden när de bär tillbaka worxen? Undrar om det är gardenans klipptomt som ligger där?:D ....eller också har de den som åkdon när de jagar worxen. Konstigt att de har klippbordet nedfällt bara..

peternicklas
Bosch och Landroid är de största konkurenterna till Gardena/HQ så det är klart att det är dessa som är med i testet. Tittar vi på den undersökning som finns i forumet så säljer ju inte Gardena särskilt bra så "reklamfilmen" är ett sätt att visa hur bra Gardena är jämfört med de andra. Synd bara att inte priset var med i tabellen. Sedan är deras installation felktigt utförd, de kan tydligen inte läsa en enkel manual. Visst är guideslingan bra men inte för dubbla priset jämfört med Landroid. Tråkigt samtidigt att inte Bosch har bättre koll på sin Indego. De redovisade inte heller energiförbrukningen mellan Landroid och Gardena bara att Bosch kostade med än Gardena.

• Gilla
dennisson
  • Laddar…
eleson skrev:
Tycker egentligen också att videon belyser en del brister som finns.

En liten detalj dock, Worx är tydliga i manualen att man skall del 90° hörn i 2 st 45° delar. Så det trånga hörnet visade att de inte installerat enligt boken. Lite onödigt att visa upp det som att den inte klarade banan, och därmed göra bort sig lite.

Det skulle också vara bra att få veta vilka program som valts, och hur maskinerna ställts in.

Den sista puschen för Gardena var sååå onödig, helt plötsligt skrek det reklam film.
Ja, hoppas att det kommer mer information. En gissning är att de lagt upp filmen på Youtube för att den skall klippas in i någon blogg, facebook eller annat och att det där framgår mer. Det vore konstigt annars, att lägga kanske 100000:- eller mer och att det resulterar i en okommenterad film som smygs in på youtube.

I ett smart marknadsföringstrick, så skulle de inte berättat att Husqvarna betalade och så tydligt pushat för Gardenan. Då skulle man gjort mer: "Vi är tre teknikintresserade grannar som beslutade oss för att jämföra våra klippare"; producerat det lite mer amatörmässigt och sedan inte sagt flaska om Husqvarna, men låtit resultatet tala för sig själv. Det hade varit cool guerilllamarknadsföring, nu när robotgräsklipparkriget tydligen är igång på riktigt.

OpiMaza
Jag tycker testen säger allt.

peternicklas
OpiMaza skrev:
Jag tycker testen säger allt.
Den säger otminstånde att HQ börjar att bli desperata. Från att vara ensam och ha 100% av marknaden är man nu nere på 28,8% och faller mer och mer. Man ska även ta denna test som en varning då med tanke på att de just är HQ som ligger bakom. Hade det varit som Gudahov skrev så hade den gett förtroende. Nu känns det som att de vill sänka sina konkurrenter och det brukar inte sluta bra.

peternicklas skrev:
Från att vara ensam och ha 100% av marknaden är man nu nere på 28,8% och faller mer och mer.
Var kommer statistiken från?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.