När fungerade din indego?

  • första försöket

    18 Röster 52,9%
  • andra försöket

    3 Röster 8,8%
  • tredje försöket

    2 Röster 5,9%
  • fyra eller mer

    4 Röster 11,8%
  • aldrig, jag lämnade tillbaka den.

    7 Röster 20,6%
  • Antal röster
    34
  • Omröstningen stängd .
sturban skrev:
Ungarna (21 och 23 år) har fått gå ut och trycka igång klipparen några gånger när den hittat en ny vinkel mot en rot att fastna på eller när en oifylld grop hittats av klipparen. Jag tycker dock att det är sällan numera. Vet inte om mina ifyllningsjobb gjort susen eller om det är så att klipparen blir försiktigare efter att ha hittat ett nytt hinder att fastna på. Hade ingen varit hemma på semestern hade jag fått anlita en granne eller släkting att sköta omstarterna för att slippa åka hem från landet själv!
Vi har tydelig forskjellige forventninger til klipperen. Jeg forventer at en robotklipper skal kunne gå en uke eller to uten mennesklig innblanding. Når andre produsenters robot treffer en rot og løftes bakker den noen cm og går en annen vei. Når Bosch kommer i samme situasjon blir den stående og vente til noen kommer og trykker pinkode. - en liten detalj i programmeringen som gjør at roboten som kunne vært genial blir ubrukelig som robotgressklipper.
 
petterg skrev:
Vi har tydelig forskjellige forventninger til klipperen. Jeg forventer at en robotklipper skal kunne gå en uke eller to uten mennesklig innblanding. Når andre produsenters robot treffer en rot og løftes bakker den noen cm og går en annen vei. Når Bosch kommer i samme situasjon blir den stående og vente til noen kommer og trykker pinkode. - en liten detalj i programmeringen som gjør at roboten som kunne vært genial blir ubrukelig som robotgressklipper.
Jag försöker bara belysa vad man kan förvänta sig om man skaffar en robotklippare och i synnerhet en Indego. I dag stannar inte min klippare på några rötter eller i några gropar men det är det som händer om man inte har en nyanlagd eller i övrigt jättefin gräsyta utan besvärligare hinder tills dess att man jämnat ut och ringat in omöjliga områden. Håller inte heller riktigt med hur den beter sig vid hinder. Jag tycker att jag ser tendenser att försöka komma loss men de misslyckas lite för ofta.

Att jag också konstaterat att programlogiken går att förbättra vid hinder och andra problem vill jag gärna hålla med om men den normala klipplogiken är fullt tillräcklig. Denna veckan har jag bara haft en dockningsmiss där Indegon inte hade träffat rätt i laddstationen.

Det jag verkligen skulle vilja ha är tillgång till kartan för att kunna se hur roboten ser på tomten och eventuellt rätta och förbättra begränsningstråd eller själva kartan i en PC.

En sak till kom jag på. Stoppknappen är bra att den är stor men mina buskar har en del hängande grenar som första rundorna lyckades nödstoppa klipparen. Numera är buskarnas nedhängande grenar klippta.
 
Indegoen har vist seg å krev langt mer mennesklig innblanding enn sine konkurrenter. Programmeringen relatert til navigasjon og kartlegging er et glimrende stykke arbeid. Derfor veldig skuffende at bosch har feilet stort på de elementære delene av produktet.

Stoppknappproblemet kan løses ved å lime fast en trebit på tvers foran knappen. Trebiten vil da løfte grenene og sørge for at de sklir over knappen uten å trykke den ned.
 
Redigerat:
Intet nytt att rapportera - min gamla 4435-version klipper gräset i ren slentrian, hela gräsmattan varje gång, utan avvikelser. Inget spännande alls jämfört med vad de upplever som skriver i problemtråden vilken jag läser mer och mer sällan. Men varje gång jag läser den blir jag fast i övertygelsen att hålla hårt i min 4435-version för att undvika att den blir uppgraderad. Jag kanske har fel om de nyare versionernas problem, men jag vill helt enkelt inte ta risken. Min funkar, och jag vill inte röra det som fungerar för att få något nyare som riskerar att bli sämre.

Eftersom frågan dök upp i andra tråden: Jag saknar ingenting i programvaran utom möjligheten att den mappar och undviker omarkerade hinder. Tycker 4435-versionen rent gräsklippningsmässigt fungerar utmärkt, mjukvaran är jag nöjd med, den klipper gräsmattan snabbt och effektivt. Men vad jag däremot är mindre nöjd med är hårdvaran. Nu har inget nytt inträffat, men hårdvarukvaliten på maskinen är inte tillfredsställande.
 
Jag tycker att 5.8 b04679 oftast fungerar utan större problem, jag har inte rört inställningarna eller menyerna på över en månad. Den sköter sig enligt schema med en klippning per dag & kantklippning varannan gång samt klipper bra med de vässade knivarna som nu sitter fast i utfällt läge. Men idag fick den tuppjuck av någon oförklarlig anledning, som jag skrev om i den andra tråden med ca 1h längre tid ute på gräsmattan än normalt. Men när den väl var klar efter 2h25min så var allt ändå klippt & klart.
 
Några förbättringar som har gjorts. Det finns säkert fler men här är några:
Fördröjd tid innan lyft klippare larmar (Sensor framhjul)
Sänkt varvtal klippmotor
Mjukstart i drivhjul vi start och vändning
Larm aktiverat
Stopknapp ej lika känslig som tidigare
 
OK, nu gick det inte längre för min del heller. Displayen fick fukt bakom glaset under hösten, och efter ett par månader där fuktdropparna kom och försvann med vädret så slocknade displayen helt till sist. Den fungerade fortfarande, man hörde bekräftelsepipen när man trycker på knapparna, men utan att se menyvalen gick det inte välja rätt. Så igår skickades min också på garantireparation, så jag får väl byta tråd att skriva i jag också och sälla mig till problemtråden. Fasar för att jag ska få tillbaks den med ny problemfylld programvara istället för den för mig utmärkt fungerande 4435. Är jag sist här med 4435-versionen?
iPhone 4S 015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.