När fungerade din indego?

  • första försöket

    18 Röster 52,9%
  • andra försöket

    3 Röster 8,8%
  • tredje försöket

    2 Röster 5,9%
  • fyra eller mer

    4 Röster 11,8%
  • aldrig, jag lämnade tillbaka den.

    7 Röster 20,6%
  • Antal röster
    34
  • Omröstningen stängd .
Bra format där, använder samma för min:

Klipptid: ca 3h15min - 3h30min (varierar med hindrens placering och antal)
Klipptiden inkluderar en mellanladdning på knappt en timme
Yta: < 500kvm, helt platt yta, inga markerade öar men åtskilliga omarkerade hinder; lektorn (sex stolpar), rutchkana, gungställning (sex stolpar), två träd, släpkärra, två hobbybilar). Borträknat hindren så är troliga effektiva klippytan runt 400 kvm.

2012 86db
5.7 b4435

Not: Vid vissa tillfällen (långt gräs, svår placering av hindren) så förlängs klipptiden med ytterligare en mellanladdning och tar då ca en timme ytterligare.
 
Skulle tippa på att i många fall är det något med begränslings slingan som ställer till det. tex en ojämnhet i banan eller för smalt mellan kablarna..
 
frav skrev:
Klipptid: ca 1h15min
Fixar klippningen med god marginal på en laddning. Använder ca 60% av batteriets kapacitet.
Yta: ca 250kvm, i det närmaste helt platt yta med endel komplexa inslag & 4st trånga passager samt 3st öar. Ca 170-180m avgränsningskabel.

04/2013 75db
5.8 b4697

Ungefärlig komplexitet på gräsmattan ser man på bilden i denna länk.
[länk]
Kanske borde lägga jämförelsen av klippartider/tomttyper/versioner i en egen tråd för att inte få posterna utspridda?
 
Min Roberto blir bare raskere og raskere for hver gang! I dag brukte han nøyaktig 1 time, det er ny rekord. Han blir mer og mer effektiv for hver gang og tar større og større firkanter for hver gang. Imponerende å se ham jobbe. :) I dag kjørte han også første gang en hel klipping uten hjelp, han satte seg ikke fast eller klagde over kantledningen (slingan) en eneste gang. Har hatt ham i 2 uker nå og har kjørt 3 ganger i uken. De siste to gangene har han klart alt på én ladning. Men han kantklipper fortsatt ikke.

Har 78db 5.7 2012. Jeg har ingen øyer, men 2 umerkede trær (og det fungerer fint). Ca. 160 kvadratmeter plen, ca. 100 m ledning. Ikke så komplisert tomt, men en litt trang passasje til baksiden av huset samt at plenen skråner ned mot skogen.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Jag är nöjd med min maskin har haft den ca 3 veckor.
Hur lång tid tog det för Era maskiner att lägga in omakerade hinder i minnet.

Känns som om min maskin har missat den funktionen.
Har en 5,7 78db maskin.
/N
 
I min gamla 5.7/4435 (86db) finns inte den funktionen vad jag kunnat upptäcka.
 
Fler klippartider som de ovan tack! :)
 
Eriksgatan
Bidrar till tråden trots att min nuvarande klippare inte kan kallas "fungerande" pga. brölande som ett flygplan, men klipplogiken fungerar åtminstone.
Uppmätt klipptid under de första 6 omgångarna på Indego no. 4:
7,5-8 timmar per klippomgång och varierar beroende på att den hittat nya områden som förlänger tiden samt blir något bättre på att ta hand om dem effektivt vilket krymper tiden. 8h fördelar sig på 3 x 2h klippning plus 2 x 1h laddning. Dock så tycker inte jag att klipparen är helt klar när den anser sig vara det, några flikar och "hörn" (stora hörn på 5-8 kvm) brukar finnas kvar oklippta men tas oftast nästa gång.
Gräsyta ca 900-1000 kvm som går runt huset alla 4 sidor bara undantaget bilparkeringen. Komplicerad med alla 10 öar inringade varav 2 Friggebodar som står 3 m från tomtgräns, träd nära tomtgräns mm. Besvärlig 35 graders slänt där klipparen fastnat ibland i övergången till plan mark eller grävt ned sig när kört parallellt tills att framhjulet står i luften. Har en yta på endast 6-8 kvm som bara kan nås genom att klipparen kör över 50 cm smalt bergsområde. Inga omarkerade hinder.
 
Jag skriver även i denna tråden då min får anses fungerande just nu, även om brölandet/uppvarvningen som medför ordentligt oljud finns kvar. Min klippare känns effektiv och kan inte säga att den missar några fläckar, iaf inte större. Laddning på ganska exakt 50min som ger också ganska exakt 2h klipptid. Har 1000m2 tomt varav ca 650m2 gräsyta. Ställt den på 9h klippfönster(inkl laddning) men den verkar ha klarat sig idag på totalt 5h klipptid och 2h laddning. O då har den varit ute 4 dagar full tid så den ska ha lärt sig tomten.
 
Stämmer rätt bra med uppgivna 100 kvm/h +/- 20%
 
Noen som har forsøkt å se hva som ligger på SD-kortet?
 
Hufza skrev:
Noen som har forsøkt å se hva som ligger på SD-kortet?
Finns det ett SD-kort i maskinen? Är inte kortplatsen tom?
 
Eriksgatan skrev:
Uppmätt klipptid under de första 6 omgångarna på Indego no. 4:
7,5-8 timmar per klippomgång och varierar beroende på att den hittat nya områden som förlänger tiden samt blir något bättre på att ta hand om dem effektivt vilket krymper tiden. 8h fördelar sig på 3 x 2h klippning plus 2 x 1h laddning. Dock så tycker inte jag att klipparen är helt klar när den anser sig vara det, några flikar och "hörn" (stora hörn på 5-8 kvm) brukar finnas kvar oklippta men tas oftast nästa gång.
Gräsyta ca 900-1000 kvm som går runt huset alla 4 sidor bara undantaget bilparkeringen. Komplicerad med alla 10 öar inringade varav 2 Friggebodar som står 3 m från tomtgräns, träd nära tomtgräns mm. Besvärlig 35 graders slänt där klipparen fastnat ibland i övergången till plan mark eller grävt ned sig när kört parallellt tills att framhjulet står i luften. Har en yta på endast 6-8 kvm som bara kan nås genom att klipparen kör över 50 cm smalt bergsområde. Inga omarkerade hinder.
Vilken mjukvaruversion hade du på Indego #4?
 
Eriksgatan
M J skrev:
Vilken mjukvaruversion hade du på Indego #4?
Ver. 5.8 build 5167. Tiderna uppmätta med tidvis högt brölande klippare vilket stjäl energi och förlänger klippsessionerna, så det går nog att få ned dem lite mer på sikt. Sedan styr också hur bra överlappningen fungerar. På no. 6 tyckte klipparen de första dagarna att den var klar redan efter 4h 15 min. effektiv klipptid, men lämnade då 10 cm breda strängar oklippta mellan varje vändning. Klart att det går fortare att bli färdig då...
 
Med tanke på alla mer eller mindre negativa kommentarer i huvudtråden tänkte jag rapportera hur min sommar varit. Jag köpte en Indego på Jula innan semestern och hade nog en något optimistisk tro på hanteringen av hinder. Första veckan var det mycket trådjustering, iskarvning av nya trådsnuttar, inringning av träd med rötter och rabatter men efter det så känns det som om det rullar på bra. Jag har en ganska stor tomt med en del buskar, träd, planteringar och gångar så det tar ett tag att klippa hela området. Jag har någon gång satt igång klipparen manuellt på kvällen (19-tiden) och då har den stått i laddaren på morgonen vid sju så det tar under tolv timmar i varje fall!

Jag är nöjd med klippresultatet men skall slipa knivarna för att få bättre snitt. Det är en del gulare områden och jag tror inte att det bara beror på torkan även om den har bidragit. Jag är i mitten på klipphöjdsratten, vill inte ha superkort gräs.

Det jag tycker man skall tänka på när man köper en Indego och i viss mån andra klippare också är:

Den låter en del. Min Indego (75 db-versionen) låter ungefär som en mindre radiostyrd bil från hjulmotorerna, klippaggregatet frasar lite utan att störa. Har man nära till grannen är det kanske ett problem men jag bor i ett gammalt villaområde med stora tomter och små hus mitt på tomterna så jag tror ingen störs nämnvärt. Inga kommentarer har jag fått om ljudet heller. Min tomt är 1200 kvm med något mindre än 900 kvm gräs. Inga stora sluttningar.

Det är mycket mer jobb med tråddragning än man hade tänkt sig. Jag har nog gjort öar och justerat kanter 10 gånger och där har min hustru glatt konstaterat att den tiden hade räckt till många manuella klipprundor.

Man måste fylla i gropar och jämna ut runt rötter som sticker upp så klipparen inte stannar med hjulen i luften eller kör fast. Jag har fyllt i 15-20 smågropar och jämnat ut lite runt rötter och gamla gångplattor.

Det blir en del kantklippning. Man kan justera kanttråden för att få bort en del men en snabbrunda med gamla klipparen och även trimmer måste man göra för att det skall bli fint.

Ungarna (21 och 23 år) har fått gå ut och trycka igång klipparen några gånger när den hittat en ny vinkel mot en rot att fastna på eller när en oifylld grop hittats av klipparen. Jag tycker dock att det är sällan numera. Vet inte om mina ifyllningsjobb gjort susen eller om det är så att klipparen blir försiktigare efter att ha hittat ett nytt hinder att fastna på. Hade ingen varit hemma på semestern hade jag fått anlita en granne eller släkting att sköta omstarterna för att slippa åka hem från landet själv!

Någon gång har klipparen missat att docka och då har man fått bära den en bit från dockningsstationen för att den inte skall bli våldsam med den eller huset som den står intill.

Men som sagt, nöjd är jag även om det varit en del jobb. Jag har inte haft några hårdvarufel eller stora mjukvarufel som jag märkt ännu. Och jag tror att jag skulle rekommendera en likadan till en bekant med liknande tomt som jag har. I dag klipper jag restytorna som Indegon inte når (kanter, diket mot vägen och en liten gräsyta till) på en kvart och kan trimma snyggt på ytterligare en kvart. Det är en tredjedel av tiden jag nyttjade för bara klippning förut och det är mycket snyggare gräs numera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.