23 434 läst · 81 svar
23k läst
81 svar
Bosch Indego 10 robotklippare *fungerande*
Tycker det låter som ett mycket bra schema. Samma dagar jag tänkte köra min. Dock några tummat mer då jag har ca 700m2 klippyta. Tror det var i HQs anvisningar som jag också läste om att det vat bra med någon dags vila mitt i
Jag har initialt haft ett schema som gått 2h på morgon & 2h på kväll för mina ca 250kvm gräsmatta. Men det har enbart varit för att köra in systemet så jag sett hur den klarat alla avgränsningar & dockning. Min Indego klipper över hela gräsmattan på mindre än 1h30min.
Igår ändrade jag schemat till att enbart ha 2h klipptid på Mån, Ons, Fre & Sön kväll.
Igår ändrade jag schemat till att enbart ha 2h klipptid på Mån, Ons, Fre & Sön kväll.
Jeg kjører min 3 ganger i uken. Mandag, onsdag og lørdag. Den bruker 2,5 time inkludert en drøy time lading. Men jeg tror jeg skal kjøre den litt sjeldnere, bare to ganger i uken eller kanskje bare en. Mest fordi den fortsatt ikke har klippet en hel klipping uten å trenge hjelp av noe slag, og når vi reiser på sommerfeire (semester) så hadde det jo vært fint om den ikke stoppet fordi den mente den var utenfor kantledningen. Ved å kjøre den bare en gang i uka så minimeres risikoen for at den stopper opp. I min før-indego-tid klipte jeg bare en gang i uken manuelt (maks), så det bør jo holde for indegoen også.N_Fredriksson skrev:
Hvordan fungerer kantklippingen? Klipper den litt her og der, eller går den en hel runde og klipper kanten? Gjøres det i så fall før eller etter resten av plenen? Jeg er litt usikker på om min har klippet kanten noen gang. Hadde den til "hver gang" først, men nå har jeg satt den til "annenhver gang". Har kjørt både på manuell og med tidsskjema. Men jeg kan ikke si med sikkerhet at den har klippet kanten noen gang... Den klipper jo uansett ikke helt ut på grunn av at kantledningen er 35 cm unna alt, så jeg må gå over kanten med manuell klipper uansett.
Og et spørsmål til: Noen som har en løsning på det med at den sier at den er for langt utenfor kantledningen (slingan)? Min har sagt det to ganger nå, og begge gangene har den stått oppå kantledningen. Den sier at jeg skal sette den på ledningen og trykke "Ferdig", men det fungerer ikke. Jeg har ikke fått den til å gå videre uten å bære den til ladestasjonen og sette den inn, først da vil den innrømme at den finner kantledningen. Dette begynte å skje rett etter et større skyfall, jeg husker at jeg har lest noe her om en annen som også fikk samme problem etter et skyfall. Kan det ha kommet vann inn noe sted? Kanskje i ladestasjonen? Den drev og sa "Feil på kantledningen" før jeg bar den tilbake, da jeg prøvde å trykke på alt mulig. Men det lyste grønt i ladestasjonen hele tiden.
Og et spørsmål til: Noen som har en løsning på det med at den sier at den er for langt utenfor kantledningen (slingan)? Min har sagt det to ganger nå, og begge gangene har den stått oppå kantledningen. Den sier at jeg skal sette den på ledningen og trykke "Ferdig", men det fungerer ikke. Jeg har ikke fått den til å gå videre uten å bære den til ladestasjonen og sette den inn, først da vil den innrømme at den finner kantledningen. Dette begynte å skje rett etter et større skyfall, jeg husker at jeg har lest noe her om en annen som også fikk samme problem etter et skyfall. Kan det ha kommet vann inn noe sted? Kanskje i ladestasjonen? Den drev og sa "Feil på kantledningen" før jeg bar den tilbake, da jeg prøvde å trykke på alt mulig. Men det lyste grønt i ladestasjonen hele tiden.
Min har just kantklippt och jag följde efter den och den klipper hela vägen samt att klippning sker före ordinarie klippcykel. 78dB SW5.7Hufza skrev:Hvordan fungerer kantklippingen? Klipper den litt her og der, eller går den en hel runde og klipper kanten? Gjøres det i så fall før eller etter resten av plenen? Jeg er litt usikker på om min har klippet kanten noen gang. Hadde den til "hver gang" først, men nå har jeg satt den til "annenhver gang". Har kjørt både på manuell og med tidsskjema. Men jeg kan ikke si med sikkerhet at den har klippet kanten noen gang... Den klipper jo uansett ikke helt ut på grunn av at kantledningen er 35 cm unna alt, så jeg må gå over kanten med manuell klipper uansett.
Min är inställd på kantklippning varje gång
Det har i alle fall min aldri gjort! Jeg har også 78 db 5.7. Hva skal jeg gjøre for å få den til å kantklippe, mon tro?plaggis skrev:
Boschs svar ang slöa/vassa knivar:
Knivarna slår mer än skär av gräset, lite som en grästrimmer, en anledning till detta är att den ska mulcha gräset. Den mäter även motståndet i gräset och anpassar knivhastigheten utifrån detta. Om man slipar knivarna blir det fel motstånd så att säga och roboten räknar fel samtidigt som mulchningen blir sämre.
Även jag har satt min kantklippning till Varje gång och den verkar kantklippa. Såg den köra två varv runt en buske idag. Jag har sw 5.8.
Knivarna slår mer än skär av gräset, lite som en grästrimmer, en anledning till detta är att den ska mulcha gräset. Den mäter även motståndet i gräset och anpassar knivhastigheten utifrån detta. Om man slipar knivarna blir det fel motstånd så att säga och roboten räknar fel samtidigt som mulchningen blir sämre.
Även jag har satt min kantklippning till Varje gång och den verkar kantklippa. Såg den köra två varv runt en buske idag. Jag har sw 5.8.
Det var nog det sämsta svaret jag någonsin läst. Gräset ska KLIPPAS av, inte slås av! Slås det av så fransas det i toppen och är känsligare för angrepp, torka m.m..ensamgud skrev:Boschs svar ang slöa/vassa knivar:
Kan undra varför golfbanor kör med cylinderklippare, varför Olle Berg gör det också ....
HQ (med flera) kör ju med rakbladsvassa knivar
Skulle mulchingen bli bättre av slöa/trubbiga knivar..!? Definitivt inte.
Så slipa de utan att skämmas men inte till överdrift så det blir obalans i tallriken.
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
Är på gång och installera begränsningskabeln och funderar på att "skära" ned tråden istället för att nagla fast den med "tältpinnarna". Jag antar att det är många som gjort så, men har inte läst något om detta i Indegotrådarna. Erfarenheter mottages tacksamt!
Jag är också väldigt intresserad av att få veta hur man lättast får ner kabeln. Morakniv är det någon som använt vet jag. Någon Youtube film eller klipp vore intressant. Ska ner med min kabel i helgen är tanken.Toddbertuzzi skrev:
Här är ett till
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/214627-tips-vid-nergravning-av-sladd.html#post1753057
Se mitt inlägg nr15
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/214627-tips-vid-nergravning-av-sladd.html#post1753057
Se mitt inlägg nr15
Ni som har en väl inkörd Indego som kör på rutin, vad har ni för klipptid för Indegon? Menar för att klara hela tomtytan, från start till mål när den meddelar att den är klar med tomten och åker och parkerar sig. Ta gärna med version, tomtyta och komplexitet också, och antalet mellanladdningar den behöver, vore roligt att jämföra.
Klipptid: ca 1h15minM J skrev:Ni som har en väl inkörd Indego som kör på rutin, vad har ni för klipptid för Indegon? Menar för att klara hela tomtytan, från start till mål när den meddelar att den är klar med tomten och åker och parkerar sig. Ta gärna med version, tomtyta och komplexitet också, och antalet mellanladdningar den behöver, vore roligt att jämföra.
Fixar klippningen med god marginal på en laddning. Använder ca 60% av batteriets kapacitet.
Yta: ca 250kvm, i det närmaste helt platt yta med endel komplexa inslag & 4st trånga passager samt 3st öar. Ca 170-180m avgränsningskabel.
04/2013 75db
5.8 b4697
Ungefärlig komplexitet på gräsmattan ser man på bilden i denna länk.
http://www.byggahus.se/forum/robotg...-indego-10-robotklippare-155.html#post1754346
Redigerat: