När fungerade din indego?

  • första försöket

    18 Röster 52,9%
  • andra försöket

    3 Röster 8,8%
  • tredje försöket

    2 Röster 5,9%
  • fyra eller mer

    4 Röster 11,8%
  • aldrig, jag lämnade tillbaka den.

    7 Röster 20,6%
  • Antal röster
    34
  • Omröstningen stängd .
T
En tråd för oss med fungerande indegos där tips på robotsäker trädgård och resultat mm.

mitt experiment just nu är att bli av med oklippta strängar lite här och var. jag kör på 16cm överlappning nu och det verkar fungera. vad har ni andra?
 
Fungerade direkt vid första försöket.
 
När man rättat till handhavandefelen (pga att man tummat på måtten och inte följt alla manualens förmaningar) så fungerade det direkt, dvs att det var aldrig fel på maskinen, bara på installatörens (mitt) tillvägagångssätt.
 
  • Gilla
Dave R och 2 till
  • Laddar…
En bra tråd och bra initiativ. Får försöka hålla de två isär också.
Just nu befinner jag mig i den andra tråden men har förhoppning om att stiga i graderna till denna inom kort:D
 
Hehe Mortimer, bort med problemen nu.
Min fungerar lysande.

Hur ofta kör ni kantklipp? (Hur fungerar det igentligen, skillnad mot det vanliga)
/N
 
T
Jag kör varannan gång. Men skulle vilja ha varje gång. Men med varje gång inställt så gör han det aldrig istället (bugg)
 
Indegoen ble installert i henhold til manualen med unntak av 2 veldig lange og trange passasjer på ca 1x5m og 1x10m i bue bak hekk. Denne ble omringet med kantledning som en øy.

Etter å ha gått en runde rundt kantledningen og kartla hagen ba jeg den klippe. Den klippet ca 250m2 før den måtte lade. Ferdigladet gikk den tilbake på jobben og klippet resterende perfekt.

Den klippet hagen på brøkdelen av tiden naboens HQ bruker.

Veldig fornøyd ! 2013 75db / 5.8 :cool:
 
  • Gilla
N_Fredriksson och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara karterat o provkört ca 45 min men allt har fungerat perfekt. Jag har 1730m2 trädgård varav ca 1000m2 är gräsyta, uppdelat på 5 "zoner". Ca 400m kabel är utlagt (300m bosch o ca100m Gardena, ja, de funkar fint ihop), ganska elak layout för roboten, men den är nöjd.

Känner inte alls igen de problem som många har med Bosch, tycker inte man ska vara rädd för att köpa - bara reklamera om det inte funkar (hade jag gjort).

Min låter lika mycket när den klipper som när den karterade, d.v.s. ganska lite, kanske beror på att jag klippte ner gräsmattan rätt ordentligt innan jag köpte robot.

Nöjd än så länge, får se hur den fixar klippningen i veckan.
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
Kan tillägga:

Har < 500 kvm gräs, bara kanttråd, inga markerade öar. Många omarkerade hinder (lektorn på sex stolpar + stege + rutchkana, gungställning på sex ben med sandbunker under, två träd, och ofta två hobbybilar som står parkerade på gräsmattan, en släpkärra likaså, inget av detta markerat med tråd). Tar Indegon drygt tre timmar att navigera runt hindren och klippa hela tomten, inklusive en mellanladdning. Alltså från att jag trycker "Klipp" så har jag en helt nyklippt gräsmatta efter drygt tre timmar. Varje gång. Kan inte bli nöjdare än så. Indegon som utför detta gräsklippningsmirakel är köpt hösten 2012, har SW 5.7 build 04435, den s k "86 db"-modellen.

Bifogar tomtbilder av Indegon "in action" som visar en del av de omarkerade hindren samt klippresultatet, de två första nytagna från igår:

iPhone 4S 005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iPhone 4S 008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anonymiserad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Nu ska hus byggas!!!

Jag slängde ihop ett litet test hus, jag tänkte bygga riktiga väggar på framsidan och sidan mot häcken. På sidan mot gräsmattan och bak tänkte jag strimla en gummi matta så det blir som strimlor som hänger ner kanske 2-3 cm breda, som när man går in i ett kylrum. Då borde indegon klara att åka in och ut. taket tänkte jag slänga ihop av nåt plåtaktigt för att hålla vikten nere så huset inte vippar, och självklart uppfällbart så man kan pilla på displayen.
Jag har en sten som motvikt just nu, men de kanske man bygga in nåt eller förankra i marken.

Vad tror ni? har ni själva byggt hus till era klippare? kom gärna med förslag på byggen och ideér. 20130602_130839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130602_132652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Granfot och 1 till
  • Laddar…
Hei!

Jeg har også fått min Indego til å fungere. Den heter Roberto.
Jeg la først en midlertidig runde med ledningen, bare for å se om klipperen i det hele tatt fungerte. Og det gjorde den! Så da la jeg ledningen litt nøyere, før Roberto fikk lov til å klippe. Jeg hadde koplet ledningen av og på igjen. Men da jeg startet opp neste gang for kartlegging (hadde slettet kartene først), så fikk jeg den typiske "venstrevridningsfeilen" som jeg har lest så mye om her. Så da la jeg om ledningen enda en gang, nå litt kortere. Og da virket den helt fint da jeg prøvde den på den nye runden! Kanskje noe å prøve for andre, å rett og slett legge om ledningen eller kople den av og på? Har jo lest tidligere at folk har fått det til å fungere når de har forlenget eller forkortet ledningen.

Jeg hadde også problemer med at Roberto ikke traff riktig i laderen, men etter tips her inne tapet jeg fast ledningen på undersiden av ladestasjonen, og nå klarer han å gå og lade seg selv uten problemer.

Ellers så har jeg ikke helt fått dreisen på det med overlappingen. Har prøvd forskjellige innstillinger, men det virker som om han noen ganger overlapper mer enn tilstrekkelig, mens noen ganger blir det uklipte remser mellom radene, uten at jeg har stilt på noe i mellomtiden, på samme klipping. Det virker som om det gjelder per firkant han klipper. Men det meste er uten uklipte remser, så de forsvinner jo neste gang. Det gjelder bare å klippe ofte nok. :)

Jeg har hatt han i én uke i dag, og han har klippet plenen 3 ganger, helt uten problemer. Den første gangen tok det 5,5 timer inkludert lading, men de to andre gangene har det tatt 2,5 timer inkludert én lading. Jeg har ikke så stor plen, har kanskje brukt halve ledningsrullen (på 150 m), bare. Vet ikke helt hvor mange kvadratmeter... Jeg brukte 2,5 timer på å klippe manuelt også, men så er jeg litt nøyere enn Roberto også og klipper godt uti kantene og nedi skråninga. Det klarer ikke Roberto, så det må jeg vel gjøre manuelt av og til. Jeg klipper også jevnere enn han, men hvis han går hver annen til hver tredje dag, så blir det vel jevnt nok.

Så foreløpig går det veldig bra, men jeg har jo lest mye her inne og går nesten bare og venter på at han skal feile. At han skal begynne med den der høye lyden eller begynne å kjøre rundt på slump uten at knivene går. Men, enn så lenge er jeg veldig fornøyd. I dag satt jeg på terrassen og spiste litt i sola og så på at Roberto klippet. Det var virkelig en fornøyelse! :) Nesten litt synd han klipper så fort, for da er mora over... Får ikke lekt noe mer med han før gresset får vokst litt. :)

Roberto er en 2012-modell, 78db, 5.7.

Hilsen Hufza.
 
  • 20130603_194751_roberto.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
M J
  • Laddar…
tiny_man skrev:
[bild]
Använder du en HILTI när du bygger Bosch-hus!?

;)
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Ska man höja eller sänka spårbredd när man får oklippta remsor? Logiken säger sänka, men Min stod på auto och gav smala oklippta remsor (ca 1cm) då sänkte jag till 16 och upplevde att remsorna blev bredare? Har testat höja till 24 nu, men lär inte hinna se resultat idag. Vad har ni era på?
 
ensamgud skrev:
Har testat höja till 24 nu, men lär inte hinna se resultat idag. Vad har ni era på?
Min står på 23 nå, men jeg får uklipte remser noen steder, mens andre ganger overlapper den med halve foregående rad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.