238 912 läst · 114 svar
239k läst
114 svar
Bosch diskmaskin felkod E15
Dummaste man kan göra är ju att tippa maskinen. Speciellt om man om man inte vet vart eventuell elektronik sitter... öppna upp maskinen framifrån nedtill. Torka eller dammsug upp vatten. Kör igång ett program och kolla vart det förhoppningsvis kommer vatten. Åtgärda felet därefter.
Det går alldeles utmärkt att lägga maskinen på sidan lite.Vonelffors skrev:
Och man kommer inte åt dropp-brickan framifrån utan måste i så fall ta bort sidorna.
Märks att du inte haft - eller haft isär - en sådan Bosch diskmaskin som brukar få detta del.
Jobbar du med service av vitvaror ? Det gör jag. Har skruvat isär ett antal diskmaskiner under mina år.M MagHam skrev:
Det jag försöker säga är att allt för många på detta forum säger att lösningen är att tippa maskinen, men har du inte koll på vart elektroniken sitter så kan det bli fler fel
Bosch/Siemens sitter den på höger sida, Whirlpool(nyare) sitter dom längst fram där nere.
Varför skulle man inte komma åt utrymmet framifrån?
Nej det gör jag inte, men har haft isär min före detta diskmaskin en handfull gånger och satt dit sådana packningar ett par ggr. Just den modellen jag hade (har glömt modellbeteckningen) kunde man inte serva framifrån för bottenramen var helgjuten upp till under luck-kant.
Sen om man lägger på sidan så kommer vattnet omedelbart att rinna av säkerhetsbrickan redan när maskinen står i 45 grader och därmed ner och ut mot botten och sen väggens nederkant. Liten risk att den skulle når någon elektronik.
Sen om man lägger på sidan så kommer vattnet omedelbart att rinna av säkerhetsbrickan redan när maskinen står i 45 grader och därmed ner och ut mot botten och sen väggens nederkant. Liten risk att den skulle når någon elektronik.
Du gör som du villM MagHam skrev:Nej det gör jag inte, men har haft isär min före detta diskmaskin en handfull gånger och satt dit sådana packningar ett par ggr. Just den modellen jag hade (har glömt modellbeteckningen) kunde man inte serva framifrån för bottenramen var helgjuten upp till under luck-kant.
du har helt fel!M MagHam skrev:
skit av dig att lura de som inte vet här på BH
går alldeles utmärkt att nå bottenplattan framifrån men den går inte at nås från vänster sida
elektroniken på höger sida ryker direkt om du tippar
Jag har, som sagt, väckt liv i diskmaskin med denna felkod genom att tilta den och då brukar man kunna köra ett par program innan felet är tillbaka.returen skrev:
Det är en quick-fix-lösning i väntan på ny siliconpackning nu när det är helgperiod och mycket disk.
Vänster sida är att föredra som flera av er nämner, men brickan har ganska låg kant så vattnet börjar tidigt rinna av, hamnar på botten och vidare ut mot hörnen.
Uppskattar också om du uttrycker dig lite trevligare än "håll truten" här på forumet.
Det fungerar definitivt att tömma spillblajan genom att luta maskinen för att få den att gå något program till i väntan på reservdelar.
Att efter dra skruvar kan också hjälpa, men det måste naturligtvis göras med måtta.
Att efter dra skruvar kan också hjälpa, men det måste naturligtvis göras med måtta.
Okej, du vill inte att någon ska göra något själv för att du förlorar arbetstillfällen. Jag utgår nog från att folk som frågar har hållit i en skruvmejsel tidigare.
Produkter som diskuteras i tråden