D Daniel 109 skrev:
Det låter väl dum att dumpa maskinen om det bara är det felet
12 år gammal läckande maskin med risk för läkage efter lagning vs ny maskin. Billigare att laga men vill samtidigt kunna lita på maskinen. I relation till vattenskada är en ny maskin billig.

A
A -AG- skrev:
12 år gammal läckande maskin med risk för läkage efter lagning vs ny maskin. Billigare att laga men vill samtidigt kunna lita på maskinen. I relation till vattenskada är en ny maskin billig.
man kan inte lita på diskmaskiner öht.
nu är det lite: du vet vad du har men inte vad du får...
generellt är en 12 år maskin bättre än en av dagens datum. finns självklart undantag som bekräftar regeln

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
man kan inte lita på diskmaskiner öht.
nu är det lite: du vet vad du har men inte vad du får...
generellt är en 12 år maskin bättre än en av dagens datum. finns självklart undantag som bekräftar regeln
Ok, får ta en funderare. Tack för input.

M Martina789 skrev:
Får jag lov att presentera en variant på det här problemet, och med det en önskan om hjälp?

Hade E15-felkoden ibland, och pumpen har låtit mer på senaste tiden när vattnet tömts, men den fungerade i alla fall. Monterade packningen som nämnts ovan, och nåt måste ha gått fel då. För nu har vi E15 hela tiden, kranlampan blinkar energiskt OCH pumpen vägrar sluta pumpa fastän det inte är något vatten kvar i maskinen. (Okej då, några centiliter är det kvar allra längst ner som inte sugs ut.) Maskinen låter som den står och gurglar fast ett lite ljusare ljud än så. Det håller på någon minut, sedan tar den paus några sekunder innan pumpen sätter igång igen. Måste bryta strömmen genom att skruva ur proppen för att få stopp på den. När strömmen slås till återkommer felet.

Känns som vi måste ha kommit åt något när vi monterade packningen?
Fick ikväll (dagen innan julafton såklart) precis samma fel som du beskriver. Hörde att pumpen gick om och om igen och i displayen stod det ngt i stil med ”E15 stäng av vatten och kontakta kundtjänst”. Gissar att det inte är helt lätt att få tag på kundtjänst kommande dagar. Fick ni ordning på er maskin och vad var det isåfall för fel?
Kan tillägga att jag inte skruvat med maskinen överhuvudtaget innan felet uppstod.

Annars får jag väl skynda mig och önska en ny diskmaskin av tomten. God Jul till er alla!

Prova att vicktömma som jag tror beskrivs i tråden. Du måste få ut vattnet som maskinen känner av därunder för att komma vidare.

Går maskinen en stund efter det?

Prova att dra åt skruvarna på pumpen lite, du ser dom i videon.

Du kan stänga av vattnet mellan diskningarna för extra säkerhet. Men jag tror inte e15 påverkas av det, även om vattnet forsade konstant in i maskinen (typ något fel på ventilen) ska det bara åka ut i avloppet och inte läcka ner under maskinen så e15-sensorn triggas.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
R roggabear skrev:
Fick ikväll (dagen innan julafton såklart) precis samma fel som du beskriver. Hörde att pumpen gick om och om igen och i displayen stod det ngt i stil med ”E15 stäng av vatten och kontakta kundtjänst”. Gissar att det inte är helt lätt att få tag på kundtjänst kommande dagar. Fick ni ordning på er maskin och vad var det isåfall för fel?
Kan tillägga att jag inte skruvat med maskinen överhuvudtaget innan felet uppstod.

Annars får jag väl skynda mig och önska en ny diskmaskin av tomten. God Jul till er alla!
Köpte ett kit med en silikonpackning. Maskinen har fungerat felfritt sedan dess. Köpte först orginalpackning som jag drog sönder när jag skulle montera. Köpte sedan en billigare variant. Lite tjockare och sitter nu och tätar.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Som sagts tidigare i tråden så är det ett standardfel hos Bosch att packningen mellan sumpen och botten läcker. Finns att köpa här:
https://www.nettoparts.se/shop/reparationssats-for-cirkulationspumphus-57147p.html
På youtube finns flera bra instruktionsfilmer hur man byter.
Tillfällig workaround:
Dra ut maskinen och lägg den på sidan någon minut med en handduk under. Då töms flottörbrickan och det kan gå att köra några program igen. Välj inte 70 graders för läckaget blir större vid hög temperatur.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
returen
R roggabear skrev:

Du får en del obra info här
försktighet om du ger dig på att dra någrbåda fallen blir dya skruvar de sitter i plast och går lätt åt helvete
lägg inge maskien på sidan, kan ge upphov till kortslutning
det blir dyrt

du kan tippa maskinen vänster bak försiktigt , samla upp vattnet i en badhandduk
du kan känna på skruvarna som sitter uppifrån 4st torx20 om någon sitter löst
Du kan köra korta program och varma program korta program så hinner det inte läcka så mycket

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
M MagHam skrev:
Som sagts tidigare i tråden så är det ett standardfel hos Bosch att packningen mellan sumpen och botten läcker
Standardfelet är att det saknas packning överhuvudtaget i originalutförande. (Första akutåtgärden är att försiktigt skruva åt skruvarna.) Sedan en packningssats från Bosch/Siemens löser problemet för de flesta.

Redigerat:
  • Haha
returen
  • Laddar…
returen
ClasseClas ClasseClas skrev:
Standardfelet är att det saknas packning överhuvudtaget i originalutförande. Första akutåtgärden är att försiktigt skruva åt skruvarna. Sedan en packningssats från Bosch/Siemens löser problemet för de flesta.
Det är helt fel!
det sitter en svart bred relativt hård packning där
direkt olämpligt att skruva åt skruvarna i plasten
jag har varit hors åtskilliga som läst här på BH och gjort detta
med följden att maskinen gick till skrot då det blev för dyrt att byta brunnen

ClasseClas
returen returen skrev:
Det är helt fel!
Ok, på min maskin var det ingen packning men jag kan ha fel.

returen
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ok, på min maskin var det ingen packning men jag kan ha fel.
hade du ute brunnen då?
enda sättet att se packningen
den ihåliga silikon o-ringen lägger sig innanför denna

ClasseClas
returen returen skrev:
hade du ute brunnen då?
enda sättet att se packningen
den ihåliga silikon o-ringen lägger sig innanför denna
Nej, jag monterade packningen enligt brux och släppte bara på skruvarna.

• Gilla
returen
  • Laddar…
returen returen skrev:
Det är helt fel!
Det är inte helt fel.

Man kan alltid dra sönder gängor i plast. Tyvärr ska man lösa detta på ett sätt som inte kostar 3-10000ksek (ta hem reparatör eller köpa ny maskin) måste man dra skruvar i plast själv. Och att dra åt kan mycket väl hjälpa som tillfälligt (eller permanent fix), bäst är förstås den nya extrapackningen som jag själv har haft i 6år med dagliga diskar.

• Haha
returen
  • Laddar…
S Snömodd skrev:
Tyvärr ska man lösa detta på ett sätt som inte kostar 3-10000ksek (ta hem reparatör
Vi betalade knappa 2 tkr för att en reparatör kom hem och åtgärdade detta på vår Siemens. Tycker det var ett helt rimligt pris!

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.