293 läst · 8 svar
293 läst
8 svar
Borra i kaklet eller i skåpet?
Hej!
Det gamla skåpet har säkert suttit där sedan jag vet inte när. Nu har jag tagit ner det och ska sätta upp ett nytt. Skruvhålens placering passar dock inte. Grannen föreslog att man ska borra i plåtskåpet istället och använda de gamla borrhålen. Skåpet är ett Dahlenskåp. Det tappar väl i värde man samtidigt lär jag inte byta det på väldigt länge i så fall.
Hur skulle ni ha gjort? Skåpet som skall dit har 4 hål. det förra 2 men kvinnan i kassan sa att det sitter bra med 2 st.
Det gamla skåpet har säkert suttit där sedan jag vet inte när. Nu har jag tagit ner det och ska sätta upp ett nytt. Skruvhålens placering passar dock inte. Grannen föreslog att man ska borra i plåtskåpet istället och använda de gamla borrhålen. Skåpet är ett Dahlenskåp. Det tappar väl i värde man samtidigt lär jag inte byta det på väldigt länge i så fall.
Hur skulle ni ha gjort? Skåpet som skall dit har 4 hål. det förra 2 men kvinnan i kassan sa att det sitter bra med 2 st.
Blir väl iofs inte jättelätt att träffa med hålen.
Om du skall borra i kaklet så använd en kakel/glasborr, ex: https://www.jula.se/catalog/verktyg...set/borr-for-kakelglas/glas-kakelborr-020352/. Köp även silikon, fyll hålet med silikon, stoppa i en skruvplugg, och fyll även den med silikon, skruva.
Ha maskeringstejp runt hålet tills du har fått in pluggen och silikon i pluggen. Det blir lätt kladdigt runt hålet när man håller på. Ta bort tejpen innan du skruvar.
Ha maskeringstejp runt hålet tills du har fått in pluggen och silikon i pluggen. Det blir lätt kladdigt runt hålet när man håller på. Ta bort tejpen innan du skruvar.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"

Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Hur vet man storlek på kronan? Skruv och plugg följe med.H hempularen skrev:Om du skall borra i kaklet så använd en kakel/glasborr, ex: [länk]. Köp även silikon, fyll hålet med silikon, stoppa i en skruvplugg, och fyll även den med silikon, skruva.
Man får mäta diametern på pluggen, den skall gå att få in i hålet, men trögt, alternativt så köper du en sats med flera diameter på borrren, Biltema har en sats för typ 200 kr. Hålet skall alltså hellre vara 0,5 mm för litet är för stort. Problemet är att om hålet är för stort så kommer pluggen bara att snurra runt i hålet när skruven skall skruvas in.
tack för tips!H hempularen skrev:Man får mäta diametern på pluggen, den skall gå att få in i hålet, men trögt, alternativt så köper du en sats med flera diameter på borrren, Biltema har en sats för typ 200 kr. Hålet skall alltså hellre vara 0,5 mm för litet är för stort. Problemet är att om hålet är för stort så kommer pluggen bara att snurra runt i hålet när skruven skall skruvas in.
Jag har en gammal black & decker men har svårt att hitta kronor. Det är en slagborr och heter KR600CRE. Pratar med en snubbe på Bauhaus i telefonen just nu och han verkar mest chockad över att man ens kan borra i kakel. Jag undrar vad jag ska köpa för kronor eller vad det heter som är kompatibla. Vet ni något annat märke?
Läste jag någonstans att slagborr inte fungerar att använda på kakel? Det står elektronisk reverserande slagborrsmaskin.
Läste jag någonstans att slagborr inte fungerar att använda på kakel? Det står elektronisk reverserande slagborrsmaskin.
Har fixat allt jag behöver men en sista fråga. Ska jag bara sätta igen de två befintliga hålen med fog?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Borra hål för spottar laser eller inte
Belysning -
Hjälp mig, rädda grävd brunn eller borra?
Vatten & Avlopp -
Gänga om från M12 till M14, borra eller inte?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
”Nyborrad” brunn med vatten som vare sig smakar eller luktar gott
Vatten & Avlopp -
Är det här sprickor i kaklet eller som det är tänkt?
Badrum