Krilleman Krilleman skrev:
Jag (givetvis som familj) sålde bostaden 2021, precis innan det "vände" på bostadsmarknaden räntemässigt. Ruskig röta med slutpriset i åtanke spännande nog.

Runt 2018 ringde jag min bank och höjde min amortering för att jag önskade vara skuldfri innan jag var 50 år fyllda.

Då fick jag svaret i kundtjänst när jag ville höja amorteringen att det "var INGEN som önskade detta".

Tuff luck, sa jag. Men JAG vill öka min amortering trots kundtjänst som motade detta in i det sitsta.

Skräll? NEJ, banker tjänar pengar på att låna ut pengar.
Enkel matematik som få verkar förstå konstigt nog.

Amortera mera är vägen att gå enligt mig. 👍👍
Men jag är inte ekonom, jag är bara en simpel röris....

Men ingen vet var ni är om tio år.
Har ni då amorterat MER så är det enkom positivt.

För att komma åter OT så skulle jag ALDRIG råda dig att sluta amortera helt, du bör således ÖKA din amortering om du har möjlighet då den dagen du är skuldfri kommer fortare.

Och vad sa sossarnas vise man Göran P?
De som är satt i skuld är aldrig...

[bild]
Varför har alla vänstervridna alltid argument som går ut på att när någon annan tjänar pengar så är det en självklar innebörd att de själva prompt måste förlora pengar?

Alfredo Alfredo skrev:
De är de inte. Värdet sätts varje vardag (i princip) på börsen eller motsvarande handelsplats.
Jo. Det vet jag men det är bara ett teoretiskt värde utan värde :) för om aktien kostar en kr. i inköp och stiger nästa dag till hundra kr. Men vår fiktiva optimist säljer inte, för den går nog upp lite till? Äger han nu verkligen hundra kr?
Dagen efter rasar börsen och aktien är åter värd en krona. Då säljs aktien och han får tillbaka sin krona. Har han verkligen ägt mer än han får ut?

• Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Så det är en Koenigsegg du betalar kontant som inte tappar i värde? Grattis.

"En leasingbil är dyrare än indexfondens sparande?" Det förstår väl en 3-åring? Vad är din poäng?

Du räknar värdeminskning, reparationer, underhåll, försäkring, skatt, drivmedel på din kontanta bil och slår ut det över de antal månader du äger bilen. Där har du månadskostnaden. Nu jämför du det med t.ex. en privatleasad elbil för 4500 i månaden, inga reparationer, 360 kr i skatt, drivmedel ca 200 kr/mån, försäkring 400 kr/mån pga vagnskadegaranti.

Sen tar du i beaktning att de där 300-600 tkr du lagt kontant på en bil och låst kan en annan i stället investera i t.ex. indexfonder med en årlig procentuell utveckling på säg 15%. På 36 månader blir det på 300 tkr ca 135 tkr i utveckling, ränta på ränta ej medräknat.
Frågan är vad brytpunkten i förväntad avkastning går för att leasing ska löna sig? Vid bolån är det lätt att räkna på, men för en bil är siffrorna lite mer svåråtkomliga.
Jag har inte legat på 15% årlig avkastning i snitt. Jag är snarare glad om jag får ut 5%.

E enoch85 skrev:
Någon som sett TS? 🤷🏼
Haha, jag följer tråden med stort intresse. Så här långt är min slutsats att vi vill skifta över en del av vår amortering till ett sparande i indexfonder. Men samtidigt fortsätta amortera (mest för min sambos del som har en större skuldkvot). Och fortsätta köpa begagnad bil, kontant. 🤓

• Gilla
  • Älska
Kretikos och 10 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Haha, jag följer tråden med stort intresse. Så här långt är min slutsats att vi vill skifta över en del av vår amortering till ett sparande i indexfonder. Men samtidigt fortsätta amortera (mest för min sambos del som har en större skuldkvot). Och fortsätta köpa begagnad bil, kontant. 🤓
Allt behöver ej vara svart eller vitt.
Själv kör jag 50% amortering och 50% börsen av allt överskott vid månadens slut. Detta efter en ordentlig buffert för oförutsedda utgifter. När räntorna var högre körde jag högre amortering. Samtidigt har jag satt tvingande amortering till 0kr för möjliggöra större frihet att omfördela ovan månadsvis vid behov.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jo. Det vet jag men det är bara ett teoretiskt värde utan värde :)
Det är tvärtom det värde som andra ansätter varan till. Priset på börsen är nämligen vad varan handlas till. Det är diametrala motsatsen till teoretiskt.

Intet Intet skrev:
för om aktien kostar en kr. i inköp och stiger nästa dag till hundra kr. Men vår fiktiva optimist säljer inte, för den går nog upp lite till? Äger han nu verkligen hundra kr?
Dagen efter rasar börsen och aktien är åter värd en krona. Då säljs aktien och han får tillbaka sin krona. Har han verkligen ägt mer än han får ut?
Priset på en vara kan variera. Finns inget konstigt i det.
Och för den som äger en sådan volatil aktie så lär det vara en ytterst liten del av portföljen.
Den volatiliteten kanske gjorde att portföljen gick upp och ned 1%. Och det gör portföljen mest hela tiden.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Att köpa ny bil kontant är nära på lågbegåvat.
Att låna till konsumtion är lågbegåvat. Lånar du till konsumtion eller menar du bara att det är en dålig affär att köpa ny bil?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Du kommer inte få något slutgiltigt svar.

Det finns två läger.

A) de som kan räkna och föra rationella resonemang och svarar baserat på fakta och beräkningar.

B) De som gör känslobaserade ställningstaganden.

Grupp B) kommer bara bli irriterade på grupp A) eftersom de säger något som inte stämmer med känslorna. Och svara baserat på hur de känner.

Grupp A) kommer bara bli irriterade på grupp B) då de i A) redovisar rationella resonemang men de i B) ignorerar detta fullständigt, och ältar på med sina känslor.

Så frågan blir mer om du vill agera baserat på andras känslor eller andras uträkningar. Eller, gud förbjude, ta ett eget beslut.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Jaif och 6 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Om jag hade haft sub 50% i belåning hade jag aldrig amorterat. Köp billiga indexfonder för pengarna istället.
Det kommer en dag...........
Den dagen fast i positiv bemärkelse har jag varje dag då jag dyngade av lånen helt för 18 månader sen :)
Känslan är skön varje dag att veta att jag är fri.
Så amortera så mycket det går och betala av det du får om du kan.
/W

• Gilla
robhol och 4 till
  • Laddar…
S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det kommer en dag...........
Den dagen fast i positiv bemärkelse har jag varje dag då jag dyngade av lånen helt för 18 månader sen :)
Känslan är skön varje dag att veta att jag är fri.
Så amortera så mycket det går och betala av det du får om du kan.
/W
Grattis! Har själv ingen ambition att amortera ned mitt bolån till 0. Gillar att ha viss hävstång och låter pengarna jobba på annat håll.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Snittavkastning börsen: 7% ( - skatt)
Min nuvarande bolåneränta: 4,5% ( - rönteavdrag)

Fonder och aktier är väldigt likvida, att lägga om ett bolån är inte möjligt med kort varsel. Som pensionär eller om jag behöver pengarna p.g.a. arbetslöshet kan jag sälja fonder, men helt omöjligt att belåna huset.

7 myror är fler än 4,5 elefanter, eller vad brukar man säga?

• Gilla
  • Älska
bygges och 2 till
  • Laddar…
sysmali
A August Eriksson skrev:
Snittavkastning börsen: 7% ( - skatt)
Min nuvarande bolåneränta: 4,5% ( - rönteavdrag)

Fonder och aktier är väldigt likvida, att lägga om ett bolån är inte möjligt med kort varsel. Som pensionär eller om jag behöver pengarna p.g.a. arbetslöshet kan jag sälja fonder, men helt omöjligt att belåna huset.

7 myror är fler än 4,5 elefanter, eller vad brukar man säga?
Vi är några i tråden som anför samma argument så du gör. Men åtminstone jag inser att det finns många som inte vill/behöver maximera sin ekonomi. De baserar sina val på känslor istället. Fint så.

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Som pensionär eller om jag behöver pengarna p.g.a. arbetslöshet kan jag sälja fonder, men helt omöjligt att belåna hushuset
Beror ju på din pension och totala ekonomiska situation om du får låna, det är redan konstaterat i tråden, ålder behöver inte vara hinder. Är väl inte fel att ha låg boendekostnad och även hyfsat sparat kapital vid pension, pensionen räcker till mera då.😉

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror ju på din pension och totala ekonomiska situation om du får låna, det är redan konstaterat i tråden, ålder behöver inte vara hinder. Är väl inte fel att ha låg boendekostnad och även hyfsat sparat kapital vid pension, pensionen räcker till mera då.😉
Fast om man vill ha sparat kapital till pensionen är ett avbetalt hus helt fel väg att gå, då kan du inte använda dina tillgångar fullt ut utan dör troligen med ett hus värt miljoner.

• Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Fast om man vill ha sparat kapital till pensionen är ett avbetalt hus helt fel väg att gå, då kan du inte använda dina tillgångar fullt ut utan dör troligen med ett hus värt miljoner.
Behöver inte vara fel om du vill lämna ett arv efter dig och med lägre boendekostnad kan pension vara helt tillräcklig. Så inget är svart/vitt utan det finns en mängd olika parametrar som påverkar. Har idag plockat ut lite ur skogen som ger besparing/intäkt.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.