M Markarbetaren skrev:
Fastighetsaktier känns iskalla idag. Höjda räntor, ökade energipriser, ökande vakansgrader, hemarbete mer vanligt nu än före corona, jag tror det finns bättre segment att investera i. Rutgers Castellum är en väckarklocka på vad som är på gång. Han hävdar själv att det inte var något margin call, men jag tror dom flesta har andra teorier:D.

Olika former av energi tror jag är linjen. Norge har många trevliga bolag inom gas/olja/vindkraft. Equinor fick vara med på ett helt reportage i AB. Aker har flera bolag inriktade mot energisektorn i olika former. Offshorevindparker är på tapeten på många ställen. Vätgas. Norska Nel, hybritstålframställning, norsk LPG...finns mycket spännande på G.
Om det de facto var ett margin call från kreditgivaren eller han agerade precis innan är mindre intressant, han blev utsqueezad i vilket fall som helst. Det intressanta är att Akelius finner aktien köpvärd på dessa nivåer. Skulle tro att han (Akelius) ökar sin position om aktien fortsätter ner mot 100kr. Fastighetsmarknaden är iskall, javisst men så har aktiekursen också mer än halverats på mindre än ett halvår. Overdone? Jag tror det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M
Z Zodde skrev:
Om det de facto var ett margin call från kreditgivaren eller han agerade precis innan är mindre intressant, han blev utsqueezad i vilket fall som helst. Det intressanta är att Akelius finner aktien köpvärd på dessa nivåer. Skulle tro att han (Akelius) ökar sin position om aktien fortsätter ner mot 100kr. Fastighetsmarknaden är iskall, javisst men så har aktiekursen också mer än halverats på mindre än ett halvår. Overdone? Jag tror det.
Ja det är ju precis detta som skapar en marknad, säljare och köpare möts i orderdjupet och har olika tankar om en akties framtid.

Jag gick var inne i SBB och vände strax ovanför 60kr, blev utstoppad. Vid 50kr började sekten gorma att det var rea/köpläge osv. Samtidigt började räntan höjas, energi blev dyrare. Höga räntor och fastigheter säger min erfarenhet att det är en dålig kombi. Nu har sektmedlemmarna ”fyllt på” i ett års tid, aktien är ned 82% YTD. Jag tror fortfarande att det finns sundare bolag än fastighetsbolag att investera i. När beartrenden vänder så tror jag inte att fastighetsbolag kommer vara draglok tyvärr.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M
Man och kvinna ser bekymrade ut medan de tittar på smartphone, text om "Margin" överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:D
 
  • Haha
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
M
Är det ett rejält bear market rally vi ser just nu? Jag tror det. Björntrenden känns lite för kort i både tid och % för att det ska vara över för denna gången. Men visst är det en härlig känsla med en positiv utveckling i portföljen, även om glädjen kanske blir kortvaraig?
 
  • Gilla
Joacimz och 1 till
  • Laddar…
Min portfölj gjorde 16 procent i veckan. Var tog lågkonjunkturen vägen? :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Sparkar man alla som arbetar, förlåt, kostar, så stiger kursen, det vet väl alla?
 
M
kashieda kashieda skrev:
Sparkar man alla som arbetar, förlåt, kostar, så stiger kursen, det vet väl alla?
Det brukar vara mr markets syn på att ett företag tar tag i sina kostnader för att öka intjäningen.
Dock var väl veckan som gicks höjdpunkt att inflationen klingat av i USA som fick börsen att hoppa jämnfota.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M
Efter 143% utveckling på 2 månaders innehav så halverade jag posten dagen innan rapport. Blir nog årets sämsta tajming på den. :D

Men avkastningen räcker till vinterns elräkningar iaf. :surprised:

. Aktiegraf och prestanda för Energy Save B, kraftig uppgång, tekniska indikatorer, köp och sälj-knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
cpalm och 3 till
  • Laddar…
sysmali
M Markarbetaren skrev:
Efter 143% utveckling på 2 månaders innehav så halverade jag posten dagen innan rapport. Blir nog årets sämsta tajming på den. :D

Men avkastningen räcker till vinterns elräkningar iaf. :surprised:

. [bild]
Snyggt! Har du någon aktie du tror på kortsiktigt de kommande vintermånaderna?
 
M
sysmali sysmali skrev:
Snyggt! Har du någon aktie du tror på kortsiktigt de kommande vintermånaderna?
Tack! Min kortsiktiga momentumscreener på Börsdata sållar inte fram ett enda bolag för tillfället tyvärr.

För tillfället håller jag investmentbolag under uppsikt där jag ströhandlar lite på nedstuds. Det är också i den sektorn jag har dom långsiktiga innehaven och som är största andelen i påsen.

Är 65% investerad för tillfället.
 
C
För den som inte vågar köpa aktier ännu kan noteras att bankerna smugit igång med ränta på vanliga sparkonton igen. Är ju fortfarande inte någon höjdarränta, men lättillgängligt och bättre än noll.
 
C cpalm skrev:
För den som inte vågar köpa aktier ännu kan noteras att bankerna smugit igång med ränta på vanliga sparkonton igen. Är ju fortfarande inte någon höjdarränta, men lättillgängligt och bättre än noll.
Även vissa? Isk har ränta om man inte vill flytta Pengarna
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
sysmali
Frågan är hur börsen påverkas av kommande lågkonjuktur. Vilka brancher bör klara ett par svåra år? Banker? livsmedel?
 
M
sysmali sysmali skrev:
Frågan är hur börsen påverkas av kommande lågkonjuktur. Vilka brancher bör klara ett par svåra år? Banker? livsmedel?
Jag tror inte mycket kommer klara sig. Enstaka aktier kommer naturligtvis gå bra. MEN, börsen blickar framåt, mycket är redan inprisat, kanske till 75% redan.
Vad händer vid höjning av räntan, ökade energipriser (som vi redan sett till stor del)? Vilka bolag drabbas hårdast enligt Mr Market?
Lägger in denna, topp 10 fastighetsbolag från Avanza:
Aktielista med procentuell förändring, aktieägarantal och dagens kursförändring. Olika bolag, negativa och positiva värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som motpol, oljebolagen, 10 med störst ägarandel hos Avanzas kunder:
Aktiekurser för energibolag: procentuell förändring, senaste pris, ägareantal. "Köp"-knappar finns. Olika nationella flaggor representerar bolagens ursprung.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Let the trend be your friend brukar det ju heta. Den som är våghalsig kommer ju naturligtvis börja kika på dom mest välskötta fastighetsbolagen fram i vinter/vår. Dem som klarar stålbadet kommer komma ut som vinnare i andra änden. Övriga? Ja det ser inte ljust ut för vissa.
 
M
Nu börjar plusmånaderna dugga tätare, trendbrott eller fälla?

Ekonomisk graf som visar värdeökning på 138 263 SEK, med insättningar, utveckling, utdelningar och övriga faktorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några bolag som ploppade upp på min screener idag. Jag brukar grotta ner mig lite djupare på söndagskvällarna så dessa bolag har jag ingen susning om just nu. Min screener bygger på positiva resultat och trendande momentum. Bara som inspiration :)

En skärmdump som visar en aktie-screener med företagslistor och flaggor som anger nationell tillhörighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.