sysmali
Mindre rolig dag på börsen idag. Jag hade fått lite falska vårkänslor = att vi nått botten och börjat långsam resa uppåt.

Och inte ser man någon ljusning med varken väder eller krig. Lite deppigt, men man får vara glad att man lever i ett land i fred och fortfarande har tillgång till mat och värme.

Om x antal år kommer man förmodligen se på denna period och tänka "jag skulle investerat mycket mer".
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Lite väl mycket rött sista veckan :lying:
 
M
Nu börjar det ploppa upp lite bolag på min screener.
Absolut inga köpråd, utan bolag som jag kollar lite närmare på.
Skärmdump av en lista med aktienamn och flaggikoner, eventuellt från en aktiehandelsplattform eller portföljhanterare.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Ferronordic har jag kollat lite på när den låg strax över 30. Kommer vi se någon större uppgång efter gårdagens försäljning?
Har för mig att aktien var värderad till 35 utan den ryska verksamheten.
 
M
Joacimz Joacimz skrev:
Ferronordic har jag kollat lite på när den låg strax över 30. Kommer vi se någon större uppgång efter gårdagens försäljning?
Har för mig att aktien var värderad till 35 utan den ryska verksamheten.
Den låg ju en bra bit norr om 300 kr innan Rysslands invasion. Och den tog ett rejält kliv efter gårdagens nyheter om avyttring av den ryska delen så det borde vara ett positivt trendbrott. Handlas under PE 4, så väldigt låg värdering. 30% årlig vinsttillväxt senaste 3 åren.

Nu har priserna på råvaror gått upp en hel del och en anläggninsmaskin kostar betydligt mer idag än för 1-2 år sedan så det talar lite emot kanske.

Inget solklart case mao.
 
  • Gilla
Joacimz
  • Laddar…
M
M Markarbetaren skrev:
Efter 143% utveckling på 2 månaders innehav så halverade jag posten dagen innan rapport. Blir nog årets sämsta tajming på den. :D

Men avkastningen räcker till vinterns elräkningar iaf. :surprised:

. [bild]
Då noterar vi 217kr idag:D
#Energy save B
 
M
M Markarbetaren skrev:
Då noterar vi 217kr idag:D
#Energy save B
243kr idag och det känns som att det gått lite väl fort:surprised:
 
  • Wow
sysmali
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
243kr idag och det känns som att det gått lite väl fort:surprised:
Jäkligt lätt att vara efterklok :)

Vad tror ni om Volvo Cars?
Funderar på att köpa om den går ner till ca 40, kanske inte omöjligt med tanke på läget i Kina
 
M
Har lite svårt att se nån direkt moat för Volvo cars.
Dom verkar på en marknad med relativt små marginaler, tuff konkurrens.
"Folkaktier" har en ganska trist historik, jämför med SAS, Assi domän, Telia m.fl.
 
M
Waystream som jag hade på min lista tuggar på fint.
 
K
M Markarbetaren skrev:
Har lite svårt att se nån direkt moat för Volvo cars.
Dom verkar på en marknad med relativt små marginaler, tuff konkurrens.
"Folkaktier" har en ganska trist historik, jämför med SAS, Assi domän, Telia m.fl.
Assi domän… Rimligt ändå att exemplifiera med en aktie som inte funnits på över 20 år.
 
M
K kniv skrev:
Assi domän… Rimligt ändå att exemplifiera med en aktie som inte funnits på över 20 år.
Jag är gammal, sorry:surprised:
Men jag tror budskapet gick fram ändå;)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M
Angående Volvocars. Underbart hur man kan tolka siffror på olika sätt:D
"2022 blev ett tufft år för många i bilbranschen – och det gäller även Volvo, som bara registrerade 45 883 nya bilar på den svenska marknaden. Det är den klart lägsta siffran på åtminstone åtta år.

Antalet nya Volvobilar som registrerats i Sverige har sjunkit varje år sedan 2017, och inte heller när det gäller marknadsandelen ser det särskilt ljus ut. Den har gått från över 20 procent under 2014 och 2015 till knappt 16 procent under 2022, enligt nya siffror från Mobility Sweden."

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-och-vw-tappar-marknadsandelar-elbilsmarken-okar

Eller
"Vi har genomgående haft en stark orderbok och avslutade med flera rekordmånader även efter det oväntade beskedet om slopad klimatbonus. När vi nu summerar året kan vi konstatera att vi är fortsatt marknadsledare och helt dominerar i Sverige, säger Fredrik Isakson, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

Volvo Cars har sålt flest bilar i Sverige under varje år sedan 1957, alltså hela 65 år i rad."

https://www.placera.se/placera/tele...-forsaljningen-i-sverige-aven-under-2022.html
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ytterligare har ett år gått, våra insättningar på Avanza har vida överstigit våra förväntningar. Varit möjligt med lite oväntade inkomster under året, vilket har gett vår utdelningsportfölj, vår enda portfölj bortsett från barnens, en rejäl knuff framåt.

Är det fler på forumet som kör utdelningsstrategi?
 
A
JLyck JLyck skrev:
Ytterligare har ett år gått, våra insättningar på Avanza har vida överstigit våra förväntningar. Varit möjligt med lite oväntade inkomster under året, vilket har gett vår utdelningsportfölj, vår enda portfölj bortsett från barnens, en rejäl knuff framåt.

Är det fler på forumet som kör utdelningsstrategi?
om man får fråga varför utdelningsstrategi?

Viktigaste är ju total utveckling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.