A Aunty skrev:
om man får fråga varför utdelningsstrategi?

Viktigaste är ju total utveckling.
Vårt stora mål är att vi ska kunna pensionera oss tidigare och leva på utdelningen utan att behöva sälja något. Delmål på vägen är att kunna gå ner i tid på våra jobb.

edit: beroende på hur det ser ut, så kommer vårt ena delmål (gå ner i tid) vara fiktivt istället kommer utdelningen återinvesteras likt den gör nu. Förhoppningsvis kan vi gå ner i tid ändå, då vi har gjort om vårt ekonomiska liv och skurit ner våra utgifter.
 
  • Gilla
Glenn12 och 1 till
  • Laddar…
M
M Markarbetaren skrev:
Den låg ju en bra bit norr om 300 kr innan Rysslands invasion. Och den tog ett rejält kliv efter gårdagens nyheter om avyttring av den ryska delen så det borde vara ett positivt trendbrott. Handlas under PE 4, så väldigt låg värdering. 30% årlig vinsttillväxt senaste 3 åren.

Nu har priserna på råvaror gått upp en hel del och en anläggninsmaskin kostar betydligt mer idag än för 1-2 år sedan så det talar lite emot kanske.

Inget solklart case mao.
Jag "putted my money where my mouth is" eller hur brukar man säga?:D
Mina Ferronordic är efter dagens stängning +19,3% på 14 dagar(y)
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
A
JLyck JLyck skrev:
Vårt stora mål är att vi ska kunna pensionera oss tidigare och leva på utdelningen utan att behöva sälja något. Delmål på vägen är att kunna gå ner i tid på våra jobb.

edit: beroende på hur det ser ut, så kommer vårt ena delmål (gå ner i tid) vara fiktivt istället kommer utdelningen återinvesteras likt den gör nu. Förhoppningsvis kan vi gå ner i tid ändå, då vi har gjort om vårt ekonomiska liv och skurit ner våra utgifter.
men med det målet så borde ju utdelningsstrategi absolut inte vara bästa vägen dit.
utan maximal tillväxt borde prioriteras, finns ju inget värdeskapande i att dela ut pengar.

om du kan köpa ett bolag som växer med 10% och delar ut 0% årligen borde ju du köpa det framför ett som växer med 2% och delar ut 5%.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
JLyck JLyck skrev:
Vårt stora mål är att vi ska kunna pensionera oss tidigare och leva på utdelningen utan att behöva sälja något. Delmål på vägen är att kunna gå ner i tid på våra jobb.

edit: beroende på hur det ser ut, så kommer vårt ena delmål (gå ner i tid) vara fiktivt istället kommer utdelningen återinvesteras likt den gör nu. Förhoppningsvis kan vi gå ner i tid ändå, då vi har gjort om vårt ekonomiska liv och skurit ner våra utgifter.
Jag förstår tanken men har svårt för syftet. Jag köper hellre ett bolag som lämnar 0kr i utdelning utan istället investerar i egna verksamheten för att växa och därmed ökar sina nyckeltal som påverkar aktiekursen i positiv riktning.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag förstår tanken men har svårt för syftet. Jag köper hellre ett bolag som lämnar 0kr i utdelning utan istället investerar i egna verksamheten för att växa och därmed ökar sina nyckeltal som påverkar aktiekursen i positiv riktning.
Syftet är att skapa en portfölj som ger oss ett jämt flöde av pengar in på vårt konto med minimal ansträngning. Detta i kombination med andra tillgångar som genererar pengar är för oss en rimlig och vettig väg till ekonomisk frihet. Sen är det en skön känsla när det plingar till i telefonen pga utdelning har trillat in.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
A
JLyck JLyck skrev:
Syftet är att skapa en portfölj som ger oss ett jämt flöde av pengar in på vårt konto med minimal ansträngning. Detta i kombination med andra tillgångar som genererar pengar är för oss en rimlig och vettig väg till ekonomisk frihet. Sen är det en skön känsla när det plingar till i telefonen pga utdelning har trillat in.
jo förstår vad du menar men det är ju inte rationellt för fem öre.
Maximera avkastningen måste ju vara mycket mer värt.
såfall borde det ju vara bättre att maximera avkastningen fram tills ni väljer att gå i pension och då växla över till utdelningsaktier?

det absolut bästa borde ju vara att satsa på maximera avkastning och istället sälja av motsvarande direktavkastningen varje år bara, typ 4%.
 
M
JLyck JLyck skrev:
Syftet är att skapa en portfölj som ger oss ett jämt flöde av pengar in på vårt konto med minimal ansträngning. Detta i kombination med andra tillgångar som genererar pengar är för oss en rimlig och vettig väg till ekonomisk frihet. Sen är det en skön känsla när det plingar till i telefonen pga utdelning har trillat in.
Jo jag förstår tankesättet, även om jag är lite förvånad när man inte vill maximera sin avkastning. Men full respekt!
Mitt mål är att slå OMXSPI med 100%/år över tid:rolleyes:
 
A
M Markarbetaren skrev:
Jo jag förstår tankesättet, även om jag är lite förvånad när man inte vill maximera sin avkastning. Men full respekt!
Mitt mål är att slå OMXSPI med 100%/år över tid:rolleyes:
haha skönt mål, skulle göra dig till världens bästa investera genom alla tider.
ganska orealistiskt
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
K
A Aunty skrev:
haha skönt mål, skulle göra dig till världens bästa investera genom alla tider.
ganska orealistiskt
Markarbetaren kör ju också med ASSI domän och andra grejer som inte funnits på över 20år så han har sina egna spelregler…
 
  • Haha
Utdelning
  • Laddar…
A
K kniv skrev:
Markarbetaren kör ju också med ASSI domän och andra grejer som inte funnits på över 20år så han har sina egna spelregler…
vet ej om du skojar, men tar för givet att det är det du gör.
för jag hoppas verkligen ingen tror på den avkastningen, inte ens nära.
 
M
A Aunty skrev:
vet ej om du skojar, men tar för givet att det är det du gör.
för jag hoppas verkligen ingen tror på den avkastningen, inte ens nära.
Det var en liten kuggis i mitt målpåstående, kul att veta nivån på dom man diskuterar med:D
OMXSPI ligger på 8%/år i utveckling sedan 1996 då den sattes till index 100. Jag vet inte om 100% bättre per år, dvs. 16% totalt, gör mig till världens bästa. Däremot om jag hade skrivit 100 PROCENTENHETER så förstår jag misstron. Skillnaden mellan procent och procentenheter fick man lära sig i årskurs 9;)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
"Mitt mål är att slå OMXSPI med 100%/år över tid"
M Markarbetaren skrev:
Det var en liten kuggis i mitt målpåstående, kul att veta nivån på dom man diskuterar med:D
OMXSPI ligger på 8%/år i utveckling sedan 1996 då den sattes till index 100. Jag vet inte om 100% bättre per år, dvs. 16% totalt, gör mig till världens bästa. Däremot om jag hade skrivit 100 PROCENTENHETER så förstår jag misstron. Skillnaden mellan procent och procentenheter fick man lära sig i årskurs 9;)
nä jag menade 100%

OMX har gått +12,75 % senaste 20 åren och ännu bättre om du tar en längre tidsperiod eller finns det någon anledning att du valde just den perioden för att komma ner i avkastningen.

Över 25 % i årlig avkastning skulle jag fortfarande säga att gör dig till en av världens bästa investerare och helt orimligt.
 
M
Trycker man "max" tidsperiod på Avanza för OMXSPI så hamnar man på index 100 och januari 1996. Det ger 8%/år i utveckling fram till idag. 100% mer är 16%/år, det är mitt mål.
Alla som inte har svans och bor i skogen förstår nog vad jag menar:D
Nu hoppas jag vi börsintresserade utan svans kan fortsätta diskussionen i tråden.
Ingen nämnd, ingen glömd..
 
  • Gilla
Grahn85 och 1 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Trycker man "max" tidsperiod på Avanza för OMXSPI så hamnar man på index 100 och januari 1996. Det ger 8%/år i utveckling fram till idag. 100% mer är 16%/år, det är mitt mål.
Alla som inte har svans och bor i skogen förstår nog vad jag menar:D
Nu hoppas jag vi börsintresserade utan svans kan fortsätta diskussionen i tråden.
Ingen nämnd, ingen glömd..
fast avanza bestämmer väl inte tidperioden för OMXSPI?
Du tog det eftersom det passade dit narrativ.

men även 16% är oerhört svårt att prestera år efter år så skulle vilja se dig slå det om du inte har det som heltidsjobb och är extremet duktigt
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
För att maximera avkastningen så måste man väl vara en mycket aktiv investerare?

Om man bara vill bygga en portfölj som ger en jämna utdelningar över lång tid utan att vara så aktiv så borde det väl vara en helt bra strategi?
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.