Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni här inne, med pengar i aktier och fonder, tänker och agerar kring den fallande börsen.

Själv har jag inte sålt något alls. Köpte lite extra häromdagen utöver mitt vanliga månadssparande. Har en lång sparhorisont på åtminstone 10 år, så jag är inte särskilt orolig men det är inte roligt att logga in och bara se röda siffror. Jag har aldrig haft pengar i aktier vid ett börsras tidigare så man är ju van vid att det oftast är plus.

Har ni sålt av? Försöker tajma rätt köpläge? Eller sitter ni bara still i båten och väntar ut stormen? När tror ni att vi har nått botten, dvs när vänder det uppåt igen? Någon särskilt bransch man borde passa på att investera i? Osv osv. Många frågor!

Mvh

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Så länge dina företag inte kånkar eller hamnar på efterkälken i branchen kommer en återhämtning. Sitt still i båten

• Gilla
Utdelning och 3 till
  • Laddar…
I med jag bara äger stabila bolag och inte de lite mer riskabla så bryr jag mig inte. Har inte sålt något.
Sparar månadsvis till min son, det är 19 år kvar innan det kontot skall överlåtas, så min prognos är att allt som köps nu och ett tag fram kommer gå i rekyl rakt uppåt. Han ligger dessutom på 15% plus fortfarande.
Jag kommer skicka in småsummor på mitt egna aktiekonto. Men lägger betydligt mycket mer i buffert för att dels amortera rätt kraftigt på villan och liten del till renovering. När skiten är över och det visar tendenser att marknaden kan vända så går jag in med lite mer.
Mitt isk fonder som jag har i min ordinarie bank forsätter göra automatköp på 500 kr i månaden, det kommer jag ändå inte röra på typ 30 år. Det kontot finns bara för att jag ska få mina kraftiga rabatter =)

Tajmar inte, om jag inte kan sitta och följa läget hela tiden.

S
Tycker de som förlorat på detta resonerar så sjukt märkligt. ”Jag bryr mig inte, det är si och så många år kvar till jag ska ha pengarna.

Bryr man sig inte när man förlorar 20-30% på ett par veckor så förstår jag inte ens varför man bryr sig om att spara?

jag förlorade 6% innan jag sålde av, efter det har det dykt minst 25% till. Jag bryr mig fortfarande om de 6% jag förlorade ...

• Gilla
Petra13 och 6 till
  • Laddar…
Jag tänker passa på att flytta aktier från depåkonto till ISK.

• Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
A
Jag anser inte att jag har förlorat något förrän den dag jag säljer mitt innehav och därför känns det ok att det går upp och ner med vissa intervall. Att värdet av mitt innehav har sjunkit väldigt mycket just nu är inget som bekymrar mig nämnvärt, det kommer att återhämta sig inom några månader eller närmsta åren vilket är ok.

• Gilla
Ossian K Olsson och 6 till
  • Laddar…
Sålde 80% för två veckor sedan. Glad för det nu.

S SueCia skrev:
Tycker de som förlorat på detta resonerar så sjukt märkligt. ”Jag bryr mig inte, det är si och så många år kvar till jag ska ha pengarna.

Bryr man sig inte när man förlorar 20-30% på ett par veckor så förstår jag inte ens varför man bryr sig om att spara?

jag förlorade 6% innan jag sålde av, efter det har det dykt minst 25% till. Jag bryr mig fortfarande om de 6% jag förlorade ...
Tror det är få som är lika duktiga som dig på att pricka toppen innan ett större fall. Börsen stod väl på topp runt 18 feb om jag minns rätt. Bra för dig såklart, jag är inte lika insatt och riskerar nog att missa uppgången som ju kommer så jag har inte sålt. Just nu ligger mina värdepapper på samma nivå som 1/1 2019. Jag har ju egentligen inte förlorat något men självklart missat förtjänsten om jag liksom du sålt helt rätt tidpunkt.
Jag tror att för oss som inte har bättre info än majoriteten så är det bäst att sitta still om man har värdepapper i stabila större bolag. Månadsspara är det bästa sättet för oss amatörer för att köpa någorlunda rätt.

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tänker passa på att flytta aktier från depåkonto till ISK.
Det är en utmärkt idé nu när ev vinst är borta.

Sålde allt för 2 år sen i och med husköp. Har känt en del gånger att vi inte skulle sålt allt i och med att det fortsatte uppåt men känns rätt ok nu. Har sen dess lagt pengar på konto. De finns iaf kvar och planen var att vi skulle börja månadsspara via isk från årsskiftet men blev aldrig av. Fast igår satte vi upp ett konto på avanza så tänkte göra första insättningen antingen nu i slutet av mars alt i april. Känns som en ok nivå att gå in på

• Gilla
leby
  • Laddar…
Det är svårt att sia om börsen, det bästa du kan göra är nog att månadsspara så det sprids ut det närmsta året eller så.

• Gilla
Rubicon
  • Laddar…
Handlar mycket mer än vanligt, inte sålt något.
Spar långsiktigt, så stressar inte upp mig över en nedgång.

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Har inte sålt något utan endast gått in nu när det är rea. OM man trodde på bolaget för två månader sedan så tror jag att det är fyndläge i många stora stabila bolag. Sen kommer såklart det få konsekvenser under q1 och q2 om inget händer. Men det verkar som om Kina öppnat upp några fabriker men samtidigt har det stängts i Europa.
Har själv köpt Telia och Investor. Funderar på att gå in mer i storytel.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
MultiMan
leby leby skrev:
Tror det är få som är lika duktiga som dig på att pricka toppen innan ett större fall. Börsen stod väl på topp runt 18 feb om jag minns rätt. Bra för dig såklart, jag är inte lika insatt och riskerar nog att missa uppgången som ju kommer så jag har inte sålt. Just nu ligger mina värdepapper på samma nivå som 1/1 2019. Jag har ju egentligen inte förlorat något men självklart missat förtjänsten om jag liksom du sålt helt rätt tidpunkt.
Jag tror att för oss som inte har bättre info än majoriteten så är det bäst att sitta still om man har värdepapper i stabila större bolag. Månadsspara är det bästa sättet för oss amatörer för att köpa någorlunda rätt.
För mig handlade det inte om att pricka in toppen utan snabbt inse hur farligt det nya coronaviruset kunde blir efter att ha följt utvecklingen i Kina. Med tanke på mer eller mindre ständiga uppgångar sedan 10 år och 30-40% uppgång förra året i mina fonder så bedömde jag att nedåtrisken var betydligt större än möjligheten till ännu ett superår. Så det ledde till att jag sålde någon vecka efter toppen. Den bedömningen måste man inte vara någon expert för utan bara använda sunt förnuft.

Ni som tycker man ska sitta still i båten måste gilla att förlora stora pengar. Redan nu är Dow som exempel nere på nivån innan Trump blev president.

Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
För mig handlade det inte om att pricka in toppen utan snabbt inse hur farligt det nya coronaviruset kunde blir efter att ha följt utvecklingen i Kina. Med tanke på mer eller mindre ständiga uppgångar sedan 10 år och 30-40% uppgång förra året i mina fonder så bedömde jag att nedåtrisken var betydligt större än möjligheten till ännu ett superår. Så det ledde till att jag sålde någon vecka efter toppen. Den bedömningen måste man inte vara någon expert för utan bara använda sunt förnuft.

Ni som tycker man ska sitta still i båten måste gilla att förlora stora pengar. Redan nu är DOW som exempel nere på nivån innan Trump blev president.
Det var nog många som trodde uppgången var över även när Trump van valet förra gången. Skönt för dig att du hade det sunda förnuftet, du inser säkert att 99,9% inte hade lika sunt förnuft, aktiekurserna skulle ju i så fall vara noll kronor nu!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.