Jag vet inte om jag haft otur, men erfarenheten efter att vid ett fåtal tillfällen lånat ut verktyg är att de i mer än hälften av fallen varit trasiga när jag fått tillbaka dem.

Jag har hyrt en del maskiner. En skivlift, ("Starke Arvid" tror jag den hette) var bra att hyra. Det är en maskin man använder vid ETT tillfälle och som tar väldigt mycket plats.

En takspikpistol var mindre lyckad. Den visade sig vara trasig. I och för sig fick jag tillbaka hyran, men jag fick ändå lägga över två timmar och tio mil på att köra fram och tillbaka till uthyresföretaget. Plus att jag ändå fick spika för hand.

Saker slits otroligt när dom går mellan händer och används dagligen
Ett eget exempel:
Jag har två släpkärror
-Trailergruppen L 0750 Årsmodell 1996 ägd av mig sen ny.
-Thule 0751 årsmodell 2009 ägd av mig sedan 2012 då jag köpte ut den ur en hyrpool på en mack.
.
Bromsarna på den första tog helt slut i somras efter 24 år.
Bromsarna på den som varit hyrsläp tog helt slut redan efter 8 år. (3 uthyr + 5 egna år)
.
Och då pratar vi inte ens kina-skit-grejer. Undrar hur en skruvdragare från billigvaruhuset skulle klara heavy duty.

Jag är skeptisk till om det finns någon som helst nytta med hyra av detta slag. Det kan nog funka med en Cramo eller dylikt där det faktiskt är ruljans på grejerna och någon har koll på service och underhåll. Men att dela mellan privatpersoner låter lite som mer möda än det är värt. En bra borrmaskin behövs i en vill och klarar många år i den. Jag ser inte "vinsten" i att lägga en massa tid på att frakta verktyg fram och tillbaka till arbeten som är förutsägbara i ett hus. Kort sagt, om man behöver hyra in någon eller något för "ett hål i väggen" då har man slimmat ner för mycket.

För övrigt kul att detta är en "expert" :crysmile:

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Själv lånar jag gärna ut saker, sålänge jag har förtroende för personen jag lånar ut det till.
Bättre de kommer till nytta än att de bara står hos mig.

Jag skulle gärna ha ett komplett snickeri, samt en metallverkstad, men har kommit till insikt att jag kanske inte behöver ha allt (får inte in allt heller för den delen) och lånar andras maskiner istället (och så kan de låna det jag har).

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Det är en bra tanke med att dela saker. Det finns dock nackdelar med att låna ut fina verktyg.
1. Den som lånar har ofta ingen koll på hur verktyg ska skötas på bästa sätt.
2. Man struntar i om något går sönder då man själv inte äger produkten.
3. Man kanske redan äger en likadan produkt men man kanske ska 'överlasta' ett släp och vill inte förstöra sin egen.
4. Är det en bekant kan det vara svårt att begära ersättning om en slipmaskin för 6000 går sönder.
5. Har man en 'pool' kan det vara svårt att beräkna hur mycket pooldelägarna sliter på produkterna.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.